• Offpisten

Spika bruten tumme

Hej har lyckats bryta min tumme på 3 ställen kring den yttersta leden. Blev gipsad direkt ihop om att det skulle läka ihop rätt men på kontroll röntgen idag 5 dagar senare så har det blivit värre. Nu ska jag bli sövd o bli spikad

Någon som har gjort något liknade o orkar berätta hur det gick/kändes?

Får smått ångest redan vid handhavandet kring duschen innan operation

• Svar på tråden Spika bruten tumme
  • Anonym (Nattugglan)

Jag blev opererad p.g.a. en fraktur i tummen (spark på tummen i samband med fotboll) och det var helt odramatiskt, men min skada var nog inte lika komplicerad som din och jag blev inte spikad. Men jag kände ju inget, då jag var nedsövd och efter operationen var det inte mycket smärta heller.

Vad exakt är det du oroar dig för? Är du orolig att det skall göra ont i samband med duschen innan operationen?

Kan tillägga att jag också varit med om betydligt större operationer, där man tog bort en godartad, men stor tumör - och inte heller i samband med det hade jag särskilt ont. Det enda jobbiga var uppvaknandet efter båda operationer, då det kändes allmänt kafkaartat och ångestladdat, men så snart jag var igenom det mådde jag faktiskt rätt bra igen om än helt slut och i behov av vila. Den lilla smärta jag hade veckan efter operationen klarade jag med en kombination av Alvedon och Ipren.

Jag tror inte att du har något att oroa dig för, men förstår förstås att man kan känna sig orolig inför en operation. Du skall se att du kommer vara i goda, kompetenta händer och att det kommer att gå bra.

Svar på tråden Spika bruten tumme