• Tussan11

    Utslag

    Någon mer Gravid som fått eksem/utslag oförklarligt på något ställe ? För ett par veckor sen fick jag röda utslag / eksem i armhålorna. Upplever inte att det kliar ev att det svider lite ibland . var på vc som sa att det var eksem. Och att jag skulle köpa en krämdeodorant. Tänkte att det åtminstone skulle minska lite efter jag började använda den men inte. Provat någon enstaka dag å smörja med locobase repair och trodde det skulle hjälpa direkt men det gjorde det inte. Har även gått flera dagar utan någon deo alls, och det tyckte läkaren på vc att jag inte skulle göra för att svett och värme kan förvärra. Någon som har tips ? Eller har jag för bråttom ? tar det längre tid å läka , eller är det något jag kommer få stå ut med under graviditeten? Mvh

  • Svar på tråden Utslag
  • VirrePirre06

    Jag har eksem innan graviditeten, dock inte av samma typ. Men har oxå fått i ena armhålan samt mellan brösten, kliar inte men blir röda och torra utslag :O Upplever det som att det kan vara eksem som blir värre när jag svettas och är fuktig. Använder mig av mildison lipid som är ok att använda son gravid, dock max 5 dagar i rad åt gången, sen uppehåll och tycker det blir lite bättre ändå :)

  • Tussan11
    VirrePirre06 skrev 2021-11-19 23:56:45 följande:

    Jag har eksem innan graviditeten, dock inte av samma typ. Men har oxå fått i ena armhålan samt mellan brösten, kliar inte men blir röda och torra utslag :O Upplever det som att det kan vara eksem som blir värre när jag svettas och är fuktig. Använder mig av mildison lipid som är ok att använda son gravid, dock max 5 dagar i rad åt gången, sen uppehåll och tycker det blir lite bättre ändå :)


    Okej, jag har inte haft några problem med eksem före graviditeten , förutom torra röda lite spruckna händer pga handtvätt, därför jag blev förvånad att detta poppade upp i armhålorna :s skulle också säga att mina ser ut som torra röda utslag därför jag trodde locobase skulle hjälpa någorlunda men icke. Hade du eksem redan innan graviditeten?
  • VirrePirre06
    Tussan11 skrev 2021-11-20 01:13:02 följande:

    Okej, jag har inte haft några problem med eksem före graviditeten , förutom torra röda lite spruckna händer pga handtvätt, därför jag blev förvånad att detta poppade upp i armhålorna :s skulle också säga att mina ser ut som torra röda utslag därför jag trodde locobase skulle hjälpa någorlunda men icke. Hade du eksem redan innan graviditeten?


    Japp, har sebbortiskt eksem i hårbotten och dishydrotiskt eksem på händer/fötter. Det har även varit lite lugnare med dem utslagen nu under graviditeten trots att jag inte kan använda mina starka kortison krämer, som tur är :)
  • Tussan11
    VirrePirre06 skrev 2021-11-20 08:52:13 följande:

    Japp, har sebbortiskt eksem i hårbotten och dishydrotiskt eksem på händer/fötter. Det har även varit lite lugnare med dem utslagen nu under graviditeten trots att jag inte kan använda mina starka kortison krämer, som tur är :)


    Okej, tack för svar och tips :)
  • Solgul

    Aldrig haft eksem tidigare. Fick utslag på baksidan av låret kring v 16. Trodde först att det var bältros så tog prov men det var negativt. Har återkommit ett par gånger till, misstänker något eksemliknande och smörjer med kortisonkräm.

  • Tussan11
    Solgul skrev 2021-11-20 21:52:30 följande:

    Aldrig haft eksem tidigare. Fick utslag på baksidan av låret kring v 16. Trodde först att det var bältros så tog prov men det var negativt. Har återkommit ett par gånger till, misstänker något eksemliknande och smörjer med kortisonkräm.


    Okej, skumt att det bara kan dyka upp sådär :s kliar ditt ? Mina eksem i armhålorna kliar inte..
  • Amanda6747

    Har fått eksem på rumpan, både denna graviditet och den förra. Jättemärkligt.

    Smort med kortison å det är borta på någon dag

  • Tussan11
    Amanda6747 skrev 2021-11-21 07:06:04 följande:

    Har fått eksem på rumpan, både denna graviditet och den förra. Jättemärkligt.

    Smort med kortison å det är borta på någon dag


    Okej vad märklig kroppen är. Kliar det ?
  • Amanda6747
    Tussan11 skrev 2021-11-22 08:54:44 följande:

    Okej vad märklig kroppen är. Kliar det ?


    Ja kliar massa, men nu är det borta igen.

    Kommer säkert tillbaks. Frågade barnmorskan i förra graviditeten och hon visste inte varför det kom
Svar på tråden Utslag