• knytmamma

GBS-bakterie, är det någon som testat sig? Kan ju vara jättefarligt

www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_12149616.asp

Det finns tydligen en bakterie som bebisen kan få och dö av om mamman har den. Nyligen publicerades en artikel i Svenska dagbladet som berättade om Sebastian som dött fem dagar gammal. Tydligen är det så att bakterien går att behandla OM man känner till att man har den!

Man testas inte automatiskt i Sverige. Är det någon här på familjeliv som testats för denna bakterie. Begärde ni det bara på MVC, eller hur gick ni till väga.

• Svar på tråden GBS-bakterie, är det någon som testat sig? Kan ju vara jättefarligt
  • gumsegoos

Vill oxå veta hur man går till väga...tycker det låter jätte hemskt.Borde vara ett standard prov?

• Mupp

Jag har tid hos min BM om en vecka. Jag tänkte då ta med ett urinprov och be att de lämnar in det för att kolla efter bakterien.

• Fraise

Jag har fått informationen av olika barnmorskor att det inte alls behöver vara farligt med GBS under graviditeten. Tydligen är det mkt vanligt att många kvinnor bär på streptokocker (grupp B) under graviditeten.Det som tydligen kan vara farligt är om barnet smittas under förlossningen.

• Mupp

Fraise: Det stämmer nog. Men precis som det står i den länkade artikeln, om man får reda på att man har GBS redan under graviditeten kan man genom pencillin förhindra att barnet blir smittat under förlossningen.

• knytmamma

Mupp, kan inte du berätta om det gick bra att bara be om att de testar. Jag kan bli så mesig ibland och avstår från att ställa krav fast man kan det.

Så onödigt att ett litet barn ska dö för en grej man kan förebygga så lätt.

• Fraise

Jag har får testa mig hos BM, och ska göra det också, så jag tror inte att det ska vara ngra problem. Jag frågade om jag fick.

Svar på tråden GBS-bakterie, är det någon som testat sig? Kan ju vara jättefarligt