• Anonym (Oroli­g)
    Sat 20 Nov 2021 13:19
    3754 visningar
    18 svar
    18
    3754

    Kort mellangård, rädd för förlossning

    Undrar om det är någon som haft kort mellangård/perineum och det ändå gått bra vid förlossning? Läste att allt under 3 cm är kort och min är cirka 1-1,5 cm vilket gjort att jag nu blivit enormt rädd för att föda vaginalt. Finns inte så mycket marginal för att spricka direkt.

    Någon som också är skapt såhär men det gått bra?

  • Svar på tråden Kort mellangård, rädd för förlossning
  • Anonym (Hrj)
    Sat 20 Nov 2021 13:21
    #1

    Du har alltså inte fött barn vaginalt tidigare?

    Själv, med en förlossningsskada sedan tidigare, så hade jag absolut varit orolig om jag haft en mellangård på 1,5 cm.

  • Anonym (f)
    Sat 20 Nov 2021 13:28
    #2
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-20 13:19:22 följande:

    Undrar om det är någon som haft kort mellangård/perineum och det ändå gått bra vid förlossning? Läste att allt under 3 cm är kort och min är cirka 1-1,5 cm vilket gjort att jag nu blivit enormt rädd för att föda vaginalt. Finns inte så mycket marginal för att spricka direkt.

    Någon som också är skapt såhär men det gått bra?


    Jag har så, men sprack inte nedåt, utan uppåt istället.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 20 Nov 2021 13:32
    #3

    Nej jag har inte fött barn tidigare. Är jätterädd att jag ska spricka neråt för då lär ju ändtarmen drabbas... Men där jag bor är de inte direkt generösa med planerade kejsarsnitt. Kan man be en läkare titta och göra någon bedömning eller vad hade du gjort i mitt fall?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 20 Nov 2021 13:37
    #4
    Anonym (f) skrev 2021-11-20 13:28:20 följande:

    Jag har så, men sprack inte nedåt, utan uppåt istället.


    Ok, var du orolig innan? Var det något bm gjorde för det inte skulle bli neråt?
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 20 Nov 2021 13:42
    #5
    Anonym (Hrj) skrev 2021-11-20 13:21:18 följande:

    Du har alltså inte fött barn vaginalt tidigare?

    Själv, med en förlossningsskada sedan tidigare, så hade jag absolut varit orolig om jag haft en mellangård på 1,5 cm.


    Nej jag har inte fött barn tidigare. Är jätterädd att jag ska spricka neråt för då lär ju ändtarmen drabbas... Men där jag bor är de inte direkt generösa med planerade kejsarsnitt. Kan man be en läkare titta och göra någon bedömning eller vad hade du gjort i mitt fall?
  • Anonym (Hahdk­dl)
    Sat 20 Nov 2021 13:47
    #6
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-20 13:42:37 följande:

    Nej jag har inte fött barn tidigare. Är jätterädd att jag ska spricka neråt för då lär ju ändtarmen drabbas... Men där jag bor är de inte direkt generösa med planerade kejsarsnitt. Kan man be en läkare titta och göra någon bedömning eller vad hade du gjort i mitt fall?


    Det är jättesvårt att få beviljat ks av medicinska skäl. Om det är något du vill, så är det bäst att istället åberopa psykiska skäl. Dina känslor är dina men den medicinska delen kommer du aldrig kunna argumentera för mot en motvillig läkare.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sat 20 Nov 2021 13:55
    #7
    Anonym (Hahdkdl) skrev 2021-11-20 13:47:04 följande:

    Det är jättesvårt att få beviljat ks av medicinska skäl. Om det är något du vill, så är det bäst att istället åberopa psykiska skäl. Dina känslor är dina men den medicinska delen kommer du aldrig kunna argumentera för mot en motvillig läkare.


    Alltså jag vill ju helst föda vaginalt om det hade varit att min mellangård var normal skapt. Nu känns det för mycket att riskera om det inte finns garantier att det slutar med att ändtarmen går sönder. Allt detta ger mig ju grov ångest men det tar inte en läkare hänsyn till då alltså? Vad för psykiska skäl behövs?
  • Anonym (Rabar­ber)
    Sat 20 Nov 2021 14:10
    #8

    Jag har aldrig mätt eller ens funderat över hur lång den sträckan är på mig men jag sprack uppåt, mot klitoris.

    Kändes som en del av den var halvt avdomnad i några månader tills det läkte, och kunde få konstiga nervilningar ibland. Men det gick över, som tur var.

    Jag är 1.65 lång och sonen vägde 4.4 kilo och knäckte till min svanskota på vägen ut, så ibland ska det ju ändå rätt mycket till för att man ska spricka. Men lyssna på BM när du krystar- till mig skrek de STOPP! och jag försökte stoppa men jag kände då att jag sprack/brast, trots EDA. 

    Läkaren sydde i 45 minuter efteråt och när jag frågade hur många stygn sa hon "det vill du inte veta", men det blev bra ändå när det var läkt.

    De som råkat som mest illa ut brukar ofta oroa i såna här trådar men jag ville bara säga att fast min story låter rätt illa så blev jag fullt läkt och okej igen.

  • Anonym (Hahdk­dl)
    Sat 20 Nov 2021 14:13
    #9
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-20 13:55:10 följande:

    Alltså jag vill ju helst föda vaginalt om det hade varit att min mellangård var normal skapt. Nu känns det för mycket att riskera om det inte finns garantier att det slutar med att ändtarmen går sönder. Allt detta ger mig ju grov ångest men det tar inte en läkare hänsyn till då alltså? Vad för psykiska skäl behövs?


    Svårt att säga förstås men överlag brukar folk rekommendera att inte ha medicinska argument. Gå med i Rätten till kejsarsnitt på fb så kan du hitta massa bra svar. Svårt att ge råd helt random liksom.
  • Anonym (f)
    Sat 20 Nov 2021 14:17
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-20 13:37:34 följande:
    Ok, var du orolig innan? Var det något bm gjorde för det inte skulle bli neråt?
    Jag födde ett väldigt stort barn och brast på andra sätt också, inuti. Jag var inte orolig över min mellangård då jag aldrig hört att det skulle öka riskerna, var mer orolig att alls spricka. När det väl hände så märkte jag det, men det gjorde inte ont. Sedan är det ju jobbigt efteråt.
  • Anonym (Hrj)
    Sat 20 Nov 2021 14:33
    #11
    Anonym (Hahdkdl) skrev 2021-11-20 14:13:47 följande:

    Svårt att säga förstås men överlag brukar folk rekommendera att inte ha medicinska argument. Gå med i Rätten till kejsarsnitt på fb så kan du hitta massa bra svar. Svårt att ge råd helt random liksom.


    Kommer precis som du säger inte räknas som medicinskt. I princip ingenting räknas till det.
  • Anonym (Hahdk­dl)
    Sat 20 Nov 2021 14:35
    #12
    Anonym (Hrj) skrev 2021-11-20 14:33:19 följande:

    Kommer precis som du säger inte räknas som medicinskt. I princip ingenting räknas till det.


    Nej man ska väl typ sakna vagina för att dom ska gå med på att man har medicinska skäl. XD
  • Anonym (Petio­t)
    Sun 21 Nov 2021 08:28
    #13
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-20 13:55:10 följande:

    Alltså jag vill ju helst föda vaginalt om det hade varit att min mellangård var normal skapt. Nu känns det för mycket att riskera om det inte finns garantier att det slutar med att ändtarmen går sönder. Allt detta ger mig ju grov ångest men det tar inte en läkare hänsyn till då alltså? Vad för psykiska skäl behövs?


    Jag är lite kluven i din fråga här.

    Jag tror nämligen att det är billigare för skattebetalarna att du eventuellt får förlossningsskador som motsvarar kejsarsnitt i kostnad. För det är inte säkert att du ens blir så pass skadad att du måste opereras för samma summa.

    Läkarna måste kunna motivera varför det är nödvändigt med kejsarsnitt och bedöma kostnaden.

    Om de inte anser att en kort mellangård är tillräckligt riskfyllt, så kan de inte motivera att du ska bekostas ett kejsarsnitt.

    Om du däremot hade gått till psykolog under lång tid så det finns dokumenterat att du har en rädsla för skador och att denna oron tar över ditt liv, så hade det funnits motiv att ge dig kejsarsnitt.

    Jag lägger inga värderingar i mitt inlägg som du ser. Jag vill bara förklara hur de troligtvis resonerar i ditt fall.
  • Anonym (M)
    Sun 21 Nov 2021 09:13
    #14

    Har också så ts och har fött fem barn och aldrig spruckit alls. Pratade med min kompis som är bm innan första förlossningen och sa att det inte var någon orsak till oro utan att hennes erfarenhet var att det istället var tvärtom de med hög perineum som oftare brast. Hade inte alls varit orolig. Och att ens tänka snitt pga detta.. då tänker du helt fel. Släpp detta nu.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sun 21 Nov 2021 11:06
    #15
    Anonym (M) skrev 2021-11-21 09:13:38 följande:

    Har också så ts och har fött fem barn och aldrig spruckit alls. Pratade med min kompis som är bm innan första förlossningen och sa att det inte var någon orsak till oro utan att hennes erfarenhet var att det istället var tvärtom de med hög perineum som oftare brast. Hade inte alls varit orolig. Och att ens tänka snitt pga detta.. då tänker du helt fel. Släpp detta nu.


    Okej, tack så mycket för ditt svar. Känns lugnande att höra. Tror du det var något under din förlossning som du tror kan ha varit förebyggande mot att du inte sprack alls?

    Anledningen till min rädsla är att jag läste de finns viss forskning som tyder på att det är fler som får grad 3 eller grad 4 skador som har en perineum under 3 cm. Därför fick jag panik när jag insåg att min är ju hälften av det. Men vill helst föda vaginalt så ditt inlägg hjälpte mig bli lite mindre orolig.
  • Anonym (Tekni­k)
    Sun 21 Nov 2021 11:16
    #16

    Jag har fött två barn vaginalt och inte spruckit alls. I mina fall är jag övertygad om att det är tack vare två saker: perinealskydd från barnmorskans håll och att inte forcera krystningarna.

    Har fött båda barnen utan bedövning så har ?varit med? i förloppet. Barnmorskorna har guidat mig genom värkar och exakt hur jag ska krysta. Det gäller förstås att kunna samla sig tillräckligt, trots smärtan, att kunna följa med i förloppet. Långsamt framfödande minskar risken för att drabbas av skador.

    Sen går det så klart inte att säga att tex perinelskydd garanterar att man inte spricker. Men det finns gott om evidens för att det förebygger skador.

    Läs mer här tex: alfresco-offentlig.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/47270/Sfinkterprofylax%20-%20förebyggande%20åtgärder%20mot%20skada%20på%20bäckenbotten%20vid%20förlossning.pdf?a=false&guest=true

  • Anonym (M)
    Sun 21 Nov 2021 11:21
    #17
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-21 11:06:13 följande:

    Okej, tack så mycket för ditt svar. Känns lugnande att höra. Tror du det var något under din förlossning som du tror kan ha varit förebyggande mot att du inte sprack alls?

    Anledningen till min rädsla är att jag läste de finns viss forskning som tyder på att det är fler som får grad 3 eller grad 4 skador som har en perineum under 3 cm. Därför fick jag panik när jag insåg att min är ju hälften av det. Men vill helst föda vaginalt så ditt inlägg hjälpte mig bli lite mindre orolig.


    Nej det har jag svårt att tro. Bra vävnad? Perinealskydd? Långsamt framförande? Hade själv ingen oro alls över förlossningen eller eventuella skador så jag själv gjorde inget aktivt för att minimera dom.
  • Anonym (f)
    Sun 21 Nov 2021 12:52
    #18
    Anonym (Teknik) skrev 2021-11-21 11:16:57 följande:

    Jag har fött två barn vaginalt och inte spruckit alls. I mina fall är jag övertygad om att det är tack vare två saker: perinealskydd från barnmorskans håll och att inte forcera krystningarna.

    Har fött båda barnen utan bedövning så har ?varit med? i förloppet. Barnmorskorna har guidat mig genom värkar och exakt hur jag ska krysta. Det gäller förstås att kunna samla sig tillräckligt, trots smärtan, att kunna följa med i förloppet. Långsamt framfödande minskar risken för att drabbas av skador.

    Sen går det så klart inte att säga att tex perinelskydd garanterar att man inte spricker. Men det finns gott om evidens för att det förebygger skador.

    Läs mer här tex: alfresco-offentlig.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/47270/Sfinkterprofylax%20-%20förebyggande%20åtgärder%20mot%20skada%20på%20bäckenbotten%20vid%20förlossning.pdf?a=false&guest=true


    Jag tror även att turen avgör. För mig gick framdrivningen oerhört långsamt och inget forcerat krystningsarbete, jag brast ändå. 

    Jag fick kejsarsnitt min andra förlossning pga hur dåligt jag mådde efter min första förlossning, men det var verkligen inte lätt att få, och det beslutades 10 dagar innan beräknat förlossningsdatum.
Svar på tråden Kort mellangård, rädd för förlossning