• Anonym (Ts)

Nipt och kön på RUL

Jag gjorde nipt i vecka 11 där jag fick veta könet, hade rul i veckan där BM inte kunde bekräfta könet då hon tror att det var motsatta könet men vågade inte säga mer eftersom jag har gjort nipt. Jag frågade fler gånger om hon ser det som står på nipt testet men hon var mest tyst och sa att hon inte ser att det som står på pappret och hänvisade mig till kliniken jag gjorde testet. Jag kontaktade kliniken och fick svar ? testet visar sannolikt och kan aldrig vara 100%?. Jag tyckte att det var jättekonstigt eftersom jag aldrig hört någon som har fått fel kön på nipt och undrar om just jag kan vara undantaget för fel så som kliniken svarade.

Någon med erfarenheter av nipt?

• Svar på tråden Nipt och kön på RUL
  • Anonym (E)

Vad jag hört visar nipt könet med 99% sannolikhet. Med andra ord är det ovanligt att det blir fel men det händer ändå i 1 fall av 100. Det är dock högre sannolikhet att de ser fel på ultraljud.

• Anonym (Sanna)

Mellan vecka 7 och 12 ska säkerheten ligga på 94,8 %, så 5,2 % "risk" är det att du fått veta fel kön via nipt. Svägerskan fick veta att hon skulle få en flicka med första, men på RUL och TUL såg de att det var en pojke. Det var också en pojke. Så de hittade m.a.o. inga Y-kromosomer i hennes blod, men en pojke var det... En väninna fick veta att hennes fjärde barn också skulle bli en pojke, som hennes tre tidigare barn (alla födda tätt, 2015, 2016 och 2017 - och hennes yngsta var bara några månader när hon gjorde NIPT med fjärde barnet som var i magen). Men RUL visade en flicka och ut kom just en flicka. Då verkade det som att det funnits kvar Y-kromosomer i blodet från senaste pojken då, gissningsvis.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-11-20 18:51:43 följande:

Mellan vecka 7 och 12 ska säkerheten ligga på 94,8 %, så 5,2 % "risk" är det att du fått veta fel kön via nipt. Svägerskan fick veta att hon skulle få en flicka med första, men på RUL och TUL såg de att det var en pojke. Det var också en pojke. Så de hittade m.a.o. inga Y-kromosomer i hennes blod, men en pojke var det... En väninna fick veta att hennes fjärde barn också skulle bli en pojke, som hennes tre tidigare barn (alla födda tätt, 2015, 2016 och 2017 - och hennes yngsta var bara några månader när hon gjorde NIPT med fjärde barnet som var i magen). Men RUL visade en flicka och ut kom just en flicka. Då verkade det som att det funnits kvar Y-kromosomer i blodet från senaste pojken då, gissningsvis.

Ska på TUL med så vi får se, det blir antingen eller men blev lite paff då jag själv har ansett att den är 100% säker. Jag ville kolla här om andras erfarenheter och som jag ser så kan det bli fel. Kliniken jag gjorde skrev att man kan göra nipt efter vecka 20 och då är den ännu säkrare vilket jag absolut inte kommer göra.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-20 19:13:44 följande:

Ska på TUL med så vi får se, det blir antingen eller men blev lite paff då jag själv har ansett att den är 100% säker. Jag ville kolla här om andras erfarenheter och som jag ser så kan det bli fel. Kliniken jag gjorde skrev att man kan göra nipt efter vecka 20 och då är den ännu säkrare vilket jag absolut inte kommer göra.

Jo, efter vecka 20 ligger säkerheten på 98-99 %, så det är förstås sant. Men även då finns förstås risken att det visar fel. Får jag fråga åt vilket håll det var fel? Har du t.ex. fått veta pojke på NIPT och aldrig varit gravid med en pojke förr så är det nästan garanterat en pojke.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2021-11-20 18:51:08 följande:

Vad jag hört visar nipt könet med 99% sannolikhet. Med andra ord är det ovanligt att det blir fel men det händer ändå i 1 fall av 100. Det är dock högre sannolikhet att de ser fel på ultraljud.

Ja, precis hört samma, 99% säkerhet osv. Läst nu en del på utländska sidor bla i USA där en del har fått fel men ändå inte många.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-11-20 19:17:55 följande:

Jo, efter vecka 20 ligger säkerheten på 98-99 %, så det är förstås sant. Men även då finns förstås risken att det visar fel. Får jag fråga åt vilket håll det var fel? Har du t.ex. fått veta pojke på NIPT och aldrig varit gravid med en pojke förr så är det nästan garanterat en pojke.

På testet står det sannolikt flicka, varit gravid en gång och har dotter som är 2 år gammal.
  • Anonym (Osäker?)

Varför är du osäker på svaret?Hade du önskat ett annat svar?

• Anonym (Nippon)

Nipt är säkert vad gäller kön till 99 %. Det finns alltså en viss risk att det kan bli fel. Även på RUL kan de se fel .

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-20 19:29:14 följande:

På testet står det sannolikt flicka, varit gravid en gång och har dotter som är 2 år gammal.

Okej - ja, då kan det förstås ha blivit fel. Du får väl vänta till TUL om det syns bra då! ...just penisar brukar ju stämma på RUL och senare. Är ju om man sett en flicka på RUL som det inte alltid är lika säkert.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Osäker?) skrev 2021-11-20 19:32:02 följande:

Varför är du osäker på svaret?Hade du önskat ett annat svar?

Har jag någonstans skrivit att jag är osäker och önskat något annat. Det är BM som är osäker samt att kliniken svarade som de gjorde. Jag trodde att BM bara skulle bekräfta vilket hon inte gjorde. Här på FL skriver de flesta som har gjort nipt att det fick bekräftat i vecka 20.
  • fjanten

När jag väntade mitt tredje barn var jag med i en grupp på facebook för såna som hafe BF samma månad det året. Där var det hela två personer i gruppen som i slutändan hade fått fel resultat gällande kön på NIPT. Ena fick också dåliga odds gällande downs, så det blev moderkaksprov eller fostervattenprov (minns inte vilket...) som då visade på att det INTE var downs, och att det var en pojke som väntades och inte en flicka (som NIPT hade visat). Den andra hade också fått höra flicka, men på RUL var barnmorskan säker på pojke (och hon sa inte till barnmorskan att hon fått veta könet via NIPT - förrän barnmorskan sa att det var en pojke - och då visade barnmorskan pung och penis till henne på ultraljudet) - ut kom en pojke. Så även om det oftast blir rätt så kan det nog visa tokigt ibland.

• Anonym (Ts)
    fjanten skrev 2021-11-20 19:42:44 följande:

När jag väntade mitt tredje barn var jag med i en grupp på facebook för såna som hafe BF samma månad det året. Där var det hela två personer i gruppen som i slutändan hade fått fel resultat gällande kön på NIPT. Ena fick också dåliga odds gällande downs, så det blev moderkaksprov eller fostervattenprov (minns inte vilket...) som då visade på att det INTE var downs, och att det var en pojke som väntades och inte en flicka (som NIPT hade visat). Den andra hade också fått höra flicka, men på RUL var barnmorskan säker på pojke (och hon sa inte till barnmorskan att hon fått veta könet via NIPT - förrän barnmorskan sa att det var en pojke - och då visade barnmorskan pung och penis till henne på ultraljudet) - ut kom en pojke. Så även om det oftast blir rätt så kan det nog visa tokigt ibland.

Det viktigaste är att testet visade lågt på allt annat vilket jag är tacksam för, könet har dock inte med avvikelserna att göra så det är bra. Vi lär se vad som kommer ut, ångrar att jag tog reda på könet eftersom det ändå blir överraskning nu men hur som helst.
  • Anonym (Stämt för mig alla ggr)

Jag har gjort nipt 3 ggr och könet stämde alla 3 ggr. Fick även bekräftat på rutinultraljudet att könet stämde alla 3 ggr.

Nipt test är 99% säkert.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Stämt för mig alla ggr) skrev 2021-11-20 20:22:45 följande:

Jag har gjort nipt 3 ggr och könet stämde alla 3 ggr. Fick även bekräftat på rutinultraljudet att könet stämde alla 3 ggr.

Nipt test är 99% säkert.

Får man fråga vad du har?
  • Anonym (Stämt för mig alla ggr)
    Anonym (Ts) skrev 2021-11-20 20:31:44 följande:

Får man fråga vad du har?

2 flickor och 1 pojke
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Stämt för mig alla ggr) skrev 2021-11-20 20:22:45 följande:

Nipt test är 99% säkert.

Med mitt första barn gjorde jag aldrig nipt och fick veta på Rul könet, jag trodde att bm skulle bekräfta så som på dig denna gång.
Svar på tråden Nipt och kön på RUL