• Anonym (Essi)

Räknas det som otrohet?

Det här låter konstigt, men behöver någon annans åsikt.

Jag jobbar inom sjukvård och vi har ett vilorum med en stor soffa och TV på jobbet. Jag och en kollega ibland, när vi har rast tillsammans, går till rummet och bara chillar/mysar tillsammans. Vi ligger bredvid varandra och kollar på TV, äter godis eller lyssnar på musik. Vi pratar eller rör varandra sällan. Någon gång har vi hållit varandra i handen. En gång kramade jag honom (var ledsen efter något som hände på jobbet).
    Ibland, när jag glömmer min matlåda och går för att köpa något på kafeterian, insisterar han att jag väntar på att han har rast och går ut och käkar med honom.

Vi träffades för att jag har läst hans forskning och tog upp det i personalrummet. Jag kritiserade vissa metoder/slutsatser och han blev lite upprörd i början (han är läkare, kanske inte så van vid att vara ifrågasatt lol) men kom tillbaka dagen efter med en vetenskaplig artikel som han skulle skicka till en amerikansk tidskrift och frågade om jag hade några synpunkter. Så när vi pratar pratar vi om sånt. Jobb, forskning, projekt, seminarier, osv. 

Nu till problemet: vi är båda gifta, och även om vår vänskap är helt platonisk så har våra kollegor börjat skvallra mycket. Min bästa vän säger att det räknas som otrohet. Vad tycker ni? Är vi otrogna?

• Svar på tråden Räknas det som otrohet?
  • Långbenopluto

Märklig fråga, det är SJÄLVKLART att ni är otrogna!

Tänk om din partner skulle göra så med sin kollega, hur skulle du må/känna då?

• Erika71

Känner din man till allt det du skriver om? Vet han om hur nära ni står varandra och är han i så fall bekväm med det?

Jag tycker inte att det är otrohet men det hade inte gjort mig glad om jag fick reda på att min man hade en sådan kontakt med någon på jobbet. Ibland handlar det inte om rätt eller fel utan om hänsyn och respekt mot sin partner.

• Anonym (M)

Att hålla handen är definitivt över gränsen för min del. Det gör jag inte med vänner. Gör du det med någon annan vän än den här kollegan?

• Anonym (Nyfiken)

Det korta svaret: nej, inte i detta läget.
    Men det verkar finnas något mellan er, som skulle kunna utvecklas

• Drottningen1970
    Långbenopluto skrev 2021-11-21 08:46:40 följande:

Märklig fråga, det är SJÄLVKLART att ni är otrogna!

Tänk om din partner skulle göra så med sin kollega, hur skulle du må/känna då?

Man är alltså otrogen om man äter godis och tittar på tv tillsammans och vid ett par tillfällen hållit varandras hand?
  • Anonym (M)
    Erika71 skrev 2021-11-21 08:47:10 följande:
    Känner din man till allt det du skriver om? Vet han om hur nära ni står varandra och är han i så fall bekväm med det?

Detta, TS, är det allra viktigaste. Vet era respektive om det och är okej med det så är det lugnt, däremot inte om ni håller det hemligt.
  • Anonym (Å)

Vad som är otrohet eller inte är något som man får enas om med sin partner. Jag hade inte haft problem med ovanstående om partnern varit öppen och berättat. Är det däremot dolt för partnern är det på fel sida gränsen. I min värld kan man berätta fritt om sånt man gör med vänner, annars får man fundera på vad man håller på med.

• Anonym (qqq)
    Anonym (Essi) skrev 2021-11-21 08:41:53 följande:

Det här låter konstigt, men behöver någon annans åsikt.

Jag jobbar inom sjukvård och vi har ett vilorum med en stor soffa och TV på jobbet. Jag och en kollega ibland, när vi har rast tillsammans, går till rummet och bara chillar/mysar tillsammans. Vi ligger bredvid varandra och kollar på TV, äter godis eller lyssnar på musik. Vi pratar eller rör varandra sällan. Någon gång har vi hållit varandra i handen. En gång kramade jag honom (var ledsen efter något som hände på jobbet).
    Ibland, när jag glömmer min matlåda och går för att köpa något på kafeterian, insisterar han att jag väntar på att han har rast och går ut och käkar med honom.

Vi träffades för att jag har läst hans forskning och tog upp det i personalrummet. Jag kritiserade vissa metoder/slutsatser och han blev lite upprörd i början (han är läkare, kanske inte så van vid att vara ifrågasatt lol) men kom tillbaka dagen efter med en vetenskaplig artikel som han skulle skicka till en amerikansk tidskrift och frågade om jag hade några synpunkter. Så när vi pratar pratar vi om sånt. Jobb, forskning, projekt, seminarier, osv. 

Nu till problemet: vi är båda gifta, och även om vår vänskap är helt platonisk så har våra kollegor börjat skvallra mycket. Min bästa vän säger att det räknas som otrohet. Vad tycker ni? Är vi otrogna?

Har svårt att se detta som otrohet. Men finns det (längst inne i dig) någon som helst känsla/tanke om att du söker hans sällskap med flit? Skiner du upp/känner värme inombords när du ser honom? Njuter du av detta att sitta och se film ihop, mer än om det hade varit en annan kollega? osv. 
    Om du kan svara ja på den typen av frågor så är du åtminstone nära risk för otrohet - den mentala sorten åtminstone. 
  • Anonym (Essi)
    Erika71 skrev 2021-11-21 08:47:10 följande:

Jag tycker inte att det är otrohet men det hade inte gjort mig glad om jag fick reda på att min man hade en sådan kontakt med någon på jobbet. Ibland handlar det inte om rätt eller fel utan om hänsyn och respekt mot sin partner.

Nja. Han vet att jag och kollegan spenderar mycket tid tillsammans, ligger bredvid varandra och att han bjuder på lunch ibland. Han är okej med det, han är glad att jag inte pratar så mycket om jobbet hemma sen jag träffade kollegan, men vet inte vad han skulle säga om att vi höll hand. Det hände bara 2 gånger sen vi träffades och jag trodde att han ville bara hålla i någon för att dagen hade varit stressigt eller något sånt.
    Men du har 100% rätt.

• Anonym (Essi)
    Anonym (qqq) skrev 2021-11-21 08:57:49 följande:
    Har svårt att se detta som otrohet. Men finns det (längst inne i dig) någon som helst känsla/tanke om att du söker hans sällskap med flit? Skiner du upp/känner värme inombords när du ser honom? Njuter du av detta att sitta och se film ihop, mer än om det hade varit en annan kollega? osv. 
    Om du kan svara ja på den typen av frågor så är du åtminstone nära risk för otrohet - den mentala sorten åtminstone. 
    Ja, jag är alltid mycket gladare på torsdag på grund av att vi har rast tillsammans och jag njuter av att sitta och kolla på dumma TV series med honom.
    Jag tror inte att jag "gillar" honom på det sättet (dvs om vi båda hade varit ensamstående, så skulle vi inte varit ihop. Våra liv skiljer sig väldigt mycket åt, det enda vi har gemensamt är jobbet).

Men jag förstår vad du säger.

• Anonym (Polly)

Det viktigaste är om din man känner till er relation och är ok med den. Jag hade inte klassat det som otrohet.

• Anonym (Nyfiken)

En viss attraktion och lite oskyldig flört är inte otrohet i min bok. Det är bara något som piggar upp arbetslivet

• Anonym (jury)

Ja, ni är nog lite otrogna. Att ligga bredvid varandra och hålla varann i handen är nog att gå lite för långt för att det skall vara helt platoniskt. Att han lägger beslag på dig och insisterar på att du skall sällskapa honom till lunch innebär nog också att han tycker att ni har ett slags förhållande. Tydligen lägger andra kollegor till att ni avskärmar er från andra och bildar ett slags par.

Att du alls tycker det är värt att nämna hans forskning och och hans upprördhet över din kritik av hans metoder i din ts, måste betyda att du tycker det är relevant för läsarnas bedömning av din fråga omkring otrohet. Och det är det kanske. Skulle gissa på att det ingår i dynamiken i det förhållande som nu har byggt upp, att han är den stressade och lite krävande autoriteten och du den tröstande, stödjande kvinnan. 

Så du måste nog backa omkring ert chillande på vilorummet som gått lite väl långt, men framför allt på att ge efter för hans krav på att ert umgänge skall ha någon slags exklusivitet. Naturligtvis skall du inte vänta på att han har sin rast. Innerst inne vet du nog själv att det ni håller på med har gått för långt, så spelar det inte så stor roll om man kallar det otrohet eller något annat.

• Anonym (Nope)

Äh, jag höll hand och kramades hela natten med en man som är sambo och har två barn.
    Vi gjorde verkligen inget annat och jag fick en puss på kinden när vi skildes åt. Vi kommer inte ses igen.

• Anonym (A)
    Anonym (Å) skrev 2021-11-21 08:52:43 följande:
    Vad som är otrohet eller inte är något som man får enas om med sin partner. Jag hade inte haft problem med ovanstående om partnern varit öppen och berättat. Är det däremot dolt för partnern är det på fel sida gränsen. I min värld kan man berätta fritt om sånt man gör med vänner, annars får man fundera på vad man håller på med.
    +1
Svar på tråden Räknas det som otrohet?