• Mon 22 Nov 2021 13:08
    24583 visningar
    8 svar
    8
    24583

    Är du gravid och orolig inför förlossningen pga rådande förlossningskris?

    Ställ dina frågor till Familjelivs barnmorska Rebecca, som kommer svara här i tråden.
  • Svar på tråden Är du gravid och orolig inför förlossningen pga rådande förlossningskris?
  • Mon 22 Nov 2021 18:42
    #1

    Hej,

    Det här är något jag tycker är otroligt jobbigt!

  • Mon 22 Nov 2021 18:44
    #2

    Jag har väl ingen direkt fråga. Jag vill bara få garanti att inte behöva vara utan plats eller utan stöd vid förlossningen. Men det är ju omöjligt att få den garantin

  • Tue 23 Nov 2021 09:48
    #3
    MBL1712 skrev 2021-11-22 18:44:12 följande:

    Jag har väl ingen direkt fråga. Jag vill bara få garanti att inte behöva vara utan plats eller utan stöd vid förlossningen. Men det är ju omöjligt att få den garantin


    Hej MBL1712


    Jag förstår verkligen att det här är jättejobbigt och skapar mycket oro. Du är inte ensam, även om det är en klen tröst i allt. Ingen kommer tyvärr kunna lova dig en garanterad plats, eller en närvarande barnmorska. Först och främst tycker jag du ska förbereda dig ordentligt på att föda ditt barn. Din kropp är gjord för det här, tro på dig själv och din förmåga. Läs på om hur en födsel går till, vad som händer i kroppen. Engagera din partner eller stödperson in i minsta detalj, vad är din dröm, vad är ditt värsta scenario. Hur ska ni ta er igenom det och allt där emellan tillsammans? Det här är något alla gravida bör göra, oavsett förlossningskris eller inte, men kanske är det extra viktigt just nu. Om du har möjlighet ? tidsmässigt eller ekonomiskt, att anlita en doula, gör det. Det kan vara till jättestor hjälp. 


    Sen vill jag också säga att de som jobbar på våra förlossningskliniker runt om i landet slutar inte göra sitt jobb. De kommer att göra ALLT i sin makt för att du och alla andra ska få en så bra födsel som bara möjligt. De vänder konstant ut och in på sig själva för gravida och födandes skull. 


    Om det hjälper dig att sluta läsa om förlossningsvården och allt som skrivs just nu, gör det. Sluta läs. Fokusera på dig själv, ditt barn och din stundande födsel. Njut av din graviditet. Lämna den här kampen åt de som inte ska föda barn. 


    Skickar massor med energi och styrka till dig inför din födsel. Tveka inte på att höra av dig igen om fler tankar och funderingar dyker upp. 


    Leg. Barnmorska, Expert Familjeliv.se
  • Mon 29 Nov 2021 13:35
    #4

    Hej! Man hör mycket om Stockholm men hur ser det ut i andra delar av Sverige, tex Skåne - Malmö, Lund, ystad osv? Om det inte blir bättre, finns det privata alternativ? Självklart ska alla kunna känna sig trygga å det bör inte vara en klassfråga - men måste jag välja mellan att föda ensam på parkeringen eller betala privat så kommer jag betala privat?

  • Mon 29 Nov 2021 15:07
    #5
    Loremipsum skrev 2021-11-29 13:35:36 följande:
    Om man är omföderska och har en lågriskgraviditet (och hyfsat nära till sjukhus) finns ju alltid alternativet hemförlossning. Privat i de flesta delar av landet. Jag är gravid, bor i Skåne och kommer att anlita hembarnmorskor för att kunna föda assisterat hemma.
  • Wed 1 Dec 2021 13:01
    #6
    +1
    Loremipsum skrev 2021-11-29 13:35:36 följande:

    Hej! Man hör mycket om Stockholm men hur ser det ut i andra delar av Sverige, tex Skåne - Malmö, Lund, ystad osv? Om det inte blir bättre, finns det privata alternativ? Självklart ska alla kunna känna sig trygga å det bör inte vara en klassfråga - men måste jag välja mellan att föda ensam på parkeringen eller betala privat så kommer jag betala privat?


    Hej! Förlossningskrisen pågår i princip i hela landet skulle jag säga, även om uppmärksamheten i media varit väldigt Stockholmscentrerad. Även i Skåne är förlossningsklinikerna hårt belastade, men hur det ser ut med hänvisningar till andra sjukhus osv vågar jag faktiskt inte svara på.

    Privata alternativ på sjukhus finns inte. Mycket riktigt blir det, som du skriver, en klassfråga ? men det som många göra för att mer vara garanterad en säker och trygg förlossning på sina egna villkor är att anlita en hembarnmorska och helt enkelt föda hemma. Du kan läsa mer om det här: mammasidan.se/forlossning/hemforlossning-sa-gar-det-till-att-foda-hemma samt prata med din barnmorska på mödravården.


    Lycka till, och hör av dig igen om du har fler frågor. 
    Mvh Rebecca, leg. Barnmorska


    Leg. Barnmorska, Expert Familjeliv.se
  • Ideali­sten84
    Thu 9 Dec 2021 16:48
    #7

    Kan man få beviljat kejsarsnitt om barnet ligger i säte??
    eller är det på allvar så att barnmorskor gärna uppmuntrar till hemförlossning med doula trots att det är en risk graviditet? eller försöker få kvinnan att vilja föda naturligt? hittills av kvinnor jag läst som haft bebisar i säte så har nästan alla bebisar ändå förlösts med kejsarsnitt, men akut då förlossningen startat för tidigt och moderkakan lossnat t ex.

  • Mon 13 Dec 2021 13:46
    #8
    Idealisten84 skrev 2021-12-09 16:48:19 följande:

    Kan man få beviljat kejsarsnitt om barnet ligger i säte??
    eller är det på allvar så att barnmorskor gärna uppmuntrar till hemförlossning med doula trots att det är en risk graviditet? eller försöker få kvinnan att vilja föda naturligt? hittills av kvinnor jag läst som haft bebisar i säte så har nästan alla bebisar ändå förlösts med kejsarsnitt, men akut då förlossningen startat för tidigt och moderkakan lossnat t ex.


    Hej Idealisten84



    Ja, man kan självklart få ett kejsarsnitt om barnet ligger i säte. Kejsarsnitt  är det vanligaste sättet att föda på när man har en bebis som lagt sig i säte, på vissa kliniker i landet bistår man vaginala sätesförlossningar men inte på alla. Kejsarsnitt är alltså mer regel än undantag vid sätesbjudning. De som sagt annat har tyvärr skrämt upp dig med felaktig information. Barnmorskor försöker självklart aldrig uppmuntra till hemförlossning med bara doula varken vid en normal graviditeten men i synnerhet inte vid en riskgraviditet. Det kan jag lova dig. En planerad hemförlossning med närvarande barnmorska kan vara ett säkert alternativ för den som har en riskfri graviditet och en förväntat normal förlossning. Förutsatt att hen VILL föda hemma, det har aldrig varit tal om tvång någonsin. En doula är inte en medicinskt utbildad person och kan aldrig ha ansvaret för en förlossning, så det skulle en barnmorska aldrig rekommendera. De flesta som har bebisar i säte föder med planerat kejsarsnitt, några kan bli akut om värkarna börjar innan det planerade snittet. Att moderkakan lossnar har inget med att barnet ligger i säte att göra, det är väldigt ovanligt men kan hända alla gravida oavsett hur barnet ligger i magen. För den som vill föda vaginalt i säte så kan man göra det, men det är som sagt bara för de som vill, ingen blir tvingad. Om man vill göra det så behöver vissa kriterier uppfyllas för att det ska anses som säkert. Exempelvis ska bäckenet mätas på den som ska föda så det inte är för trångt och bebisen ska viktskattas så den inte är för stor. Vaginala sätesförlossningar sker på sjukhus, inte hemma, då det räknas som en riskförlossning.


     


    Jag hoppas du känner dig trygg med svaren på dina frågor, annars är det bara att återkomma.

    Vänligen/Rebecca, leg. Barnmorska


     
    Leg. Barnmorska, Expert Familjeliv.se
Svar på tråden Är du gravid och orolig inför förlossningen pga rådande förlossningskris?