• Anonym (Anonym ts)

Jag vill behålla, han vill inte

Jag har blivit gravid och min sambo är inte redo för barn. Jag tror att jag kommer behålla barnet, trots att förutsättningarna inte är de bästa. Han säger att det är upp till mig men att han kommer att lämna mig om jag behåller barnet. Vilken roll han vill ha i barnets liv har han inte bestämt sig för än.

Det är min sambos lägenhet så jag kommer behöva flytta ut. Jag studerar och har inte haft ett fast jobb innan så jag kommer få lägsta möjliga föräldrapenning. Har inga egna sparpengar heller. Förstår att mina förutsättningar inte är bra alls men GÅR det? Jag vill verkligen behålla barnet.

• Svar på tråden Jag vill behålla, han vill inte
  • Liniss

Klart det går men det blir nog tufft, inte minst rent ekonomiskt. Räkna bort nöjen, resor, kläder och saker till dig själv. Det kommer bara handla om att överleva och försörja barnet, tills du har en stadig inkomst. Det går men du kommer leva ett väldigt fattigt liv. Personligen hade jag gjort abort och väntat tills förutsättningarna är bättre. Tro mig när jag säger att det inte är roligt att ha barn samtidigt som man knappt har några pengar. Ponera att din sambo inte vill finnas i barnets liv, då blir det du som får dra hela lasset själv. Vill du verkligen det?

• Anonym (S)

Det är inte säkert att du måste vara den som flyttar ut. Om du kan anses ha störst behov av lägenheten så kan du få ta över den.

lawline.se/answers/kan-jag-ta-over-min-sambos-hyreskontrakt-nu-nar-vi-ska-separera

Men självklart går det om du måste flytta ut! Prata med soc och fråga hur de kan hjälpa dig. Medan du studerar kommer de antagligen inte ge dig så mycket men däremot efteråt. Prata med dem i vilket fall.

• Anonym (3-barnsmamma)

Jobbig situation att tvingas välja mellan ett barn eller pojkvän.. oavsett val så förlorar du ju din pojkvän. Tycker det är helt otroligt att ?män? ställer sådana ultimatum. Vill man inte ha barn så skyddar man sig ordentligt, kan man inte alls tänka sig dem så avstår man från sex. Personligen hade jag valt att behålla barnet och dumpat killen.

Visst kan det bli tufft ekonomiskt men inte omöjligt, du kommer troligen få bostadsbidrag, pappan måste betala underhåll oavsett om han vill vara delaktig eller inte.( om han inte kan, täcker försäkringskassan upp), man kan köpa typ allt begagnat. Hur ser ditt kontaktnät ut? Hur gamla är ni?

• Räkan77

Den stora svårigheten är kanske att hitta en bostad som du har råd med.

• Anonym (Va)

Säger han så är han egoistisk mansbebis!P.S han bestämmer inte över din kropp,han är ju skyldig för detta.Hitta en bättre man i framtiden som gärna blir en bra pappa till hans ditt barn.

• Anonym (Saxen)
    Anonym (Va) skrev 2021-11-22 19:26:08 följande:

Säger han så är han egoistisk mansbebis!P.S han bestämmer inte över din kropp,han är ju skyldig för detta.Hitta en bättre man i framtiden som gärna blir en bra pappa till hans ditt barn.

Det är inte egoistiskt att inte vilja ha barn.
    Han har lika stor rätt att flytta och göra slut som hon har att föda barnet mot hans vilja.
    Hon får bara se till att ta med det i planeringen, att hon kanske får ta 100% själv i många år.
  • Liniss
    Anonym (3-barnsmamma) skrev 2021-11-22 19:22:03 följande:

Jobbig situation att tvingas välja mellan ett barn eller pojkvän.. oavsett val så förlorar du ju din pojkvän. Tycker det är helt otroligt att ?män? ställer sådana ultimatum. Vill man inte ha barn så skyddar man sig ordentligt, kan man inte alls tänka sig dem så avstår man från sex. Personligen hade jag valt att behålla barnet och dumpat killen.

Visst kan det bli tufft ekonomiskt men inte omöjligt, du kommer troligen få bostadsbidrag, pappan måste betala underhåll oavsett om han vill vara delaktig eller inte.( om han inte kan, täcker försäkringskassan upp), man kan köpa typ allt begagnat. Hur ser ditt kontaktnät ut? Hur gamla är ni?

Ts behöver inte dumpa killen, han dumpar henne automatiskt när hon behåller barnet.

Han har inte ställt något ultimatum alls. Han har berättat vad han kommer göra, precis som ts har berättat vad hon kommer göra. Det är inte det minsta konstigt att han inte vill fortsätta vara tillsammans med en kvinna som behåller ett barn mot hans vilja.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Saxen) skrev 2021-11-22 19:32:28 följande:

Det är inte egoistiskt att inte vilja ha barn.

Han har lika stor rätt att flytta och göra slut som hon har att föda barnet mot hans vilja.

Hon får bara se till att ta med det i planeringen, att hon kanske får ta 100% själv i många år.

Det är egoistisk att sprida sin säd utan ansvar .Eller han han missat biologi i skolan.Nej jag tycker inte synd om såna män!
  • Liniss
    Anonym (Va) skrev 2021-11-22 19:26:08 följande:

Det är snarare ts som är egoistisk. Hon tänker behålla barnet, trots dåliga förutsättningar.

När har han sagt att han bestämmer över ts kropp? Han säger ju själv att det är upp till ts. Kanske du ska läsa texten innan du kommenterar? Han har all rätt att lämna förhållandet, precis som ts har all rätt att behålla barnet.

Detta kanske kommer som en chock för dig men det är varken konstigt eller ovanligt att förhållandet tar slut om kvinnan behåller barnet mot mannens vilja.
  • Liniss
    Anonym (Va) skrev 2021-11-22 19:37:32 följande:

Det är egoistisk att sprida sin säd utan ansvar .Eller han han missat biologi i skolan.Nej jag tycker inte synd om såna män!

Så kvinnor som har sex, blir gravida och gör abort tar inte heller ansvar?
Svar på tråden Jag vill behålla, han vill inte