• Anonym (Anonym ts)

Jag vill behålla, han vill inte

Jag har blivit gravid och min sambo är inte redo för barn. Jag tror att jag kommer behålla barnet, trots att förutsättningarna inte är de bästa. Han säger att det är upp till mig men att han kommer att lämna mig om jag behåller barnet. Vilken roll han vill ha i barnets liv har han inte bestämt sig för än.

Det är min sambos lägenhet så jag kommer behöva flytta ut. Jag studerar och har inte haft ett fast jobb innan så jag kommer få lägsta möjliga föräldrapenning. Har inga egna sparpengar heller. Förstår att mina förutsättningar inte är bra alls men GÅR det? Jag vill verkligen behålla barnet.

• Svar på tråden Jag vill behålla, han vill inte
  • Liniss

Klart det går men det blir nog tufft, inte minst rent ekonomiskt. Räkna bort nöjen, resor, kläder och saker till dig själv. Det kommer bara handla om att överleva och försörja barnet, tills du har en stadig inkomst. Det går men du kommer leva ett väldigt fattigt liv. Personligen hade jag gjort abort och väntat tills förutsättningarna är bättre. Tro mig när jag säger att det inte är roligt att ha barn samtidigt som man knappt har några pengar. Ponera att din sambo inte vill finnas i barnets liv, då blir det du som får dra hela lasset själv. Vill du verkligen det?

• Anonym (S)

Det är inte säkert att du måste vara den som flyttar ut. Om du kan anses ha störst behov av lägenheten så kan du få ta över den.

lawline.se/answers/kan-jag-ta-over-min-sambos-hyreskontrakt-nu-nar-vi-ska-separera

Men självklart går det om du måste flytta ut! Prata med soc och fråga hur de kan hjälpa dig. Medan du studerar kommer de antagligen inte ge dig så mycket men däremot efteråt. Prata med dem i vilket fall.

• Anonym (3-barnsmamma)