• Anonym (Hepp)

För- och nackdelar med att ta ut skilsmässa?

Jag och min äkta hälft har varit separerade i många år, men inte fått ändan ur att ta ut skilsmässa. Folk frågar om vi inte ska skilja oss snart, och jo, det ska vi väl, men samtidigt, vad är problemet att fortsätta vara gifta? Alltså, ur social trygghet/lagsynpunkt, vilka för- och nackdelar finns det med att ta ut skilsmässa? Vilka för- och nackdelar finns det att inte göra det?

• Svar på tråden För- och nackdelar med att ta ut skilsmässa?
  • Anonym (Andreas)

Tja jag skulle ju inte vilja dejta någon som fortfarande är gift på pappret.

Rent krasst. Varför separera om ni inte skiljer er? Är ni särbos och fortfarande ihop?

Juridiskt så ärver ni ju varandra, ni anses försörja varandra. Vill någon av er ta lån så kan det krävas att make/maka står med på lånet. Händer något akut så är ni fortfarande varandras anhöriga.

• Fjäril kär

Allt har ju givetvis fördelar och nackdelar. Frågan är ju bara vad du helst vill ha för svar och om det verkligen spelar någon roll vad folk säger? Att man inte skiljt sig brukar ju oftast betyda att man vill ha kvar fördelarna med att stå som gift. Nackdelarna som då medföljer brukar man inte riktigt vilja ta tag i utan blundar helst

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Andreas) skrev 2021-11-22 18:06:36 följande:

Tja jag skulle ju inte vilja dejta någon som fortfarande är gift på pappret.

Det har inte varit ett problem öht :)

Rent krasst. Varför separera om ni inte skiljer er? Är ni särbos och fortfarande ihop?

Nej nej, vårt förhållande är slut sedan länge! Frågan är väl inte varför vi separerat, utan varför vi inte skiljt oss haha

Juridiskt så ärver ni ju varandra, ni anses försörja varandra. Vill någon av er ta lån så kan det krävas att make/maka står med på lånet. Händer något akut så är ni fortfarande varandras anhöriga.

Tack, det var precis såna här saker jag ville ha exempel på :)
  • Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2021-11-22 18:34:07 följande:
    Allt har ju givetvis fördelar och nackdelar. Frågan är ju bara vad du helst vill ha för svar och om det verkligen spelar någon roll vad folk säger? Att man inte skiljt sig brukar ju oftast betyda att man vill ha kvar fördelarna med att stå som gift. Nackdelarna som då medföljer brukar man inte riktigt vilja ta tag i utan blundar helst
    Håller med
  • Anonym (Läs på)
    Anonym (Hepp) skrev 2021-11-22 17:53:52 följande:

Jag och min äkta hälft har varit separerade i många år, men inte fått ändan ur att ta ut skilsmässa. Folk frågar om vi inte ska skilja oss snart, och jo, det ska vi väl, men samtidigt, vad är problemet att fortsätta vara gifta? Alltså, ur social trygghet/lagsynpunkt, vilka för- och nackdelar finns det med att ta ut skilsmässa? Vilka för- och nackdelar finns det att inte göra det?

Eftersom du ställer frågan antar jag att ni inte tänkt på saker som äktenskapsförord. Skulle någon av er i framtiden begära bodelning ska allt ni äger och har med i potten och delas.

Har ni barn, gemensamma eller särkulls?
  • Anonym (Hepp)
    Fjäril kär skrev 2021-11-22 18:34:07 följande:

Öh va? Jag vill ha svar som stämmer, varken mer eller mindre. Vi har inte fått ändan ur att skilja oss, och nu undrar jag om det finns nån anledning till att göra det. Alltså, vad har vi att vinna på att skilja oss och vad har vi att vinna på att inte göra det (och omvänt: vad har vi att förlora). Jag har seriöst ingen aning om vad som är fördelarna som du pratar om med att stå som gift (mer än det jag fått fr Andreas ovan), verkligen enda anledningen till att vi inte skiljt oss är att vi inte fått ändan ur. Men du får väldigt gärna upplysa mig, både om vad de fördelar du pratar om är, och vad nackdelarna du också nämner är :) Jag har inte tänkt blunda för något och ja, självklart spelar det roll vad folk skriver, annars hade det ju varit ganska meningslöst att fråga?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Läs på) skrev 2021-11-22 21:04:05 följande:
    Eftersom du ställer frågan antar jag att ni inte tänkt på saker som äktenskapsförord. Skulle någon av er i framtiden begära bodelning ska allt ni äger och har med i potten och delas.

Har ni barn, gemensamma eller särkulls?
    Nä, det har vi inte. Vad innebär bodelning (ja, jag kan läsa på, men jag är en slö jävel, och om nån är vänlig nog att förklara det så blir jag glad)?

Vi har vuxna och utflyttade gemensamma barn, inga särkullsbarn.
  • Anonym (Ulrika)

Det beror lite på hur ni lever. Han ni barn? Gemensamma? Äger ni några boenden? Tillgångar? Pengar på banken? Företag?
    Allt sådant ska ingå i en bodelning... (om någon av er kräver att det ska delas lika)

• Anonym (Läs på)

Får hon barn kommer han räknas som pappa

Det kan bli svårt med saker som lån, speciellt bolån och bostadsköp

Det kan bli besvärligt att sälja en bostad

Får någon av er utmätning via kfm kan den andras tillgångar eventuellt bli utmätts

Får någon av er löneutmätning kom det beräknas på bådas inkomst

Vissa bidrag kommer beräknas utifrån att er båda

Ingen av er kan gifta er

Råkar en av er ut för en olycka och blir allvarligt skadad kan visst ekomiskt försörjningsansvar drabba den andra

Ni blir mer låsta hur ni kan testamentera saker

• Anonym (Läs på)
    Anonym (Hepp) skrev 2021-11-22 21:10:12 följande:

Nä, det har vi inte. Vad innebär bodelning (ja, jag kan läsa på, men jag är en slö jävel, och om nån är vänlig nog att förklara det så blir jag glad)?

Vi har vuxna och utflyttade gemensamma barn, inga särkullsbarn.

Om du tex bygger upp ett företag, tjänar massa pengar eller ärver en förmögenhet kan din make/maka begära skiljsmässa och bodelning och något förenklat ta hälften

Detaljerna är det bäst du läser på själv.
Svar på tråden För- och nackdelar med att ta ut skilsmässa?