• Anonym (Rädd)

Plastkrona - hur länge?

Min tand gick sönder och gick till tandläkaren och laga den. Han borrade mycket då det var ett stort kariesangrepp. Sedan la han i nått och höll nån lampa mot i omgångar. Sedan tack och hej. På fakturan står det att jag fått en krona av plast. Och när jag tittar i spegeln så är hela tanden liksom ny.

Han sa nått om att investera i en porslinskrona men jag var så nervös att jag inte fattade.

Håller inte en krona av plast?

Vågar inte tugga på den tanden nu

Om man räknar framtanden i överkäken som nr 1 så är det nr 5 på vänster sida.

• Svar på tråden Plastkrona - hur länge?
  • Anonym (A)

Jag har bitit sönder två tänder och har då fått dem lagade med vad jag antar är samma material som du har. Dvs tandläkaren bygger upp tanden. Det kan hålla länge om man har tur. Min ena är intakt medan den andra trasade sönder efter några år. Den är nu utbytt till en krona. Det i sig är inga konstigheter, bara mycket dyrare.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (A) skrev 2021-11-24 12:45:34 följande:

Jag har bitit sönder två tänder och har då fått dem lagade med vad jag antar är samma material som du har. Dvs tandläkaren bygger upp tanden. Det kan hålla länge om man har tur. Min ena är intakt medan den andra trasade sönder efter några år. Den är nu utbytt till en krona. Det i sig är inga konstigheter, bara mycket dyrare.

Läste på nätet om plastkrona och där stod bara om att det var tillfälliga lösningar. I väntan på den riktiga kronan.

Som det är nu vågar jag knappt tugga på den sidan, men har kassa tänder i hela munnen så det är jobbigt.
  • Anonym (Bra kvalitet på plast)

De kan hålla i åratal och är som du beskrev byggd på det som fanns kvar. En porslinskrona är gjord från grunden och skruvas fast i käken. Då är den äkta tanden för dålig att använda som grund.

Jag hade min plast i säkert 15 år.

• Anonym (Plast)

Jag slog sönder bägge övre framtänderna när jag var tonåring, fick plastkrona som jag lyckades få loss ett antal gånger innan jag fick in rutinen att inte bita sega saker, de vill avvakta tills jag var över 20 med porslin då de hävdade att jag fortfarande växte. Jag tänkte att plasten får sitta tills jag har loss den nästa gång och tar då porslin.

Är idag över 35 och har fortfarande plastkronor

• Vandraren80
    Anonym (Rädd) skrev 2021-11-24 12:40:04 följande:

Min tand gick sönder och gick till tandläkaren och laga den. Han borrade mycket då det var ett stort kariesangrepp. Sedan la han i nått och höll nån lampa mot i omgångar. Sedan tack och hej. På fakturan står det att jag fått en krona av plast. Och när jag tittar i spegeln så är hela tanden liksom ny.

Han sa nått om att investera i en porslinskrona men jag var så nervös att jag inte fattade.

Håller inte en krona av plast?

Vågar inte tugga på den tanden nu

Om man räknar framtanden i överkäken som nr 1 så är det nr 5 på vänster sida.

Låter som samma sak jag fick skruvat på när jag fick en halv nedre framtand utslagen i lite.. erm.. tumult när jag gick i 9:an (jag var alltså 15). Tandläkaren bedömde att den troligtvis kom att få bytas ut innan jag blev 25, nu är jag 40 och den sitter fint fortfarande (peppar peppar).

Så de rackarna kan tydligen hålla om man har tur, får hoppas att din tandläkare bultat fast den ordentligt. :)
  • Anonym (Värdelöst)

Min höll i 2 år knappt. Bet inte ens på något hårt när den gick sönder

Svar på tråden Plastkrona - hur länge?