• Anonym (Färgtema)

Vad betyder "brun" i ett politiskt sammanhang?

Jag hamnade idag i en diskussion om vad man menar när man pratar om "ett brunt parti" - alltså, vad färgen "brunt" står för i en politisk kontext. De jag diskuterade med ansåg att det står för Nazism och inget annat, medan jag anser att det numera står för alla typer av högerextrem ideologi - alltså ideologi som betonar vikten av tradition, nationalism, socialkonservatism osv - även om det längre tillbaka i tiden var helt synonymt med Nazismen.

Nu är jag nyfiken på vad andra tycker. Jag skulle alltså bli superglad om så många som möjligt ville delta i den här "undersökningen" genom att välja ett av nedanstående alternativ - och notera att frågan alltså gäller vad man idag menar med brunt; inte vad man menat i ett historiskt perspektiv:

Alternativ 1: Säger man att ett parti är brunt, eller om man pratar om bruna politiker, menar man numera att det/de är ett Nazistparti/nazister, varken mer eller mindre.

Alternativ 2: Säger man att ett parti är brunt, eller om man pratar om bruna politiker, menar man numera att det/de faller inom det spektrum av partier/politiker som uttrycker någon form av mer eller mindre högerextrem ideologi; alltså inte enbart Nazism, utan även andra ideologier som ser traditionalism, uttalad nationalism och nationalkonservatism, socialkonservatism etc som sina viktigaste byggstenar.

Alternativ 3: Inget av ovanstående; jag anser att... (specificera utan att gå in på individuella partier/politiker tack!)

Jag hoppas på riktigt många svar, och snälla: försök att inte göra om tråden till evighetslånga bråk om politiska åsikter, eller vilka partier som kan anses vara eller inte vara bruna, utan håll er jättegärna till grundfrågan utan att blanda in specifika partier eller politiska åsikter.

Tack!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-11-24 20:32
    Kom på att det kan vara intressant att veta vilken ålder du som svarar har, så lägg gärna till din ålder också :)

• Svar på tråden Vad betyder "brun" i ett politiskt sammanhang?
  • Anonym (Färgtema)

Mitt eget bidrag: Alternativ 2

• Anonym (Hmm)

Inget av alternativen blir helt rätt. Tekniskt sett borde det vara 2, men uttrycket används praktiskt som om det gäller 1.

• Anonym (Färgtema)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-11-24 19:49:59 följande:

Inget av alternativen blir helt rätt. Tekniskt sett borde det vara 2, men uttrycket används praktiskt som om det gäller 1.

Det där var intressant; menar du alltså att det borde ha ändrat betydelse från 'Nazism' till 'högerextremism', men att det i realiteten fortfarande används i betydelsen 'Nazism'? Vad är det som gör att du anser att det borde vara alternativ 2, även fast det (enligt dig) inte är så det används?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Färgtema) skrev 2021-11-24 20:18:58 följande:
    Det där var intressant; menar du alltså att det borde ha ändrat betydelse från 'Nazism' till 'högerextremism', men att det i realiteten fortfarande används i betydelsen 'Nazism'? Vad är det som gör att du anser att det borde vara alternativ 2, även fast det (enligt dig) inte är så det används?
    Jag tycker det är bra att ha den bredare definitionen, men så som uttrycket används i olika media så blir det mer av ett skällsord där man underförstått i princip anklagar den andra för att vara rasist och lite allt möjligt. Det är ett fult sätt att använda ordet och jag tycker ärligt talat inte att det ens behövs när man talar om våra mest kända politiska partier, t ex de som finns i riksdagen. Man riskerar att urvattna begreppet när det används för brett, med den underförstådda rasistiska/nazistiska betydelsen, så man klumpar ihop sådana som egentligen inte befinner sig på samma nivå av skalan. Dessutom skapar det bara en onödigt negativ stämning som gränsar till sandlådenivå eller i vilket fall smutskastning när man istället, som vuxna människor, borde fokusera på sakfrågor.
  • Anonym (Maggi)

Alternativ 2. Frågade min sambo oxå o han tycker också alternativ 2 :)

Vi är 43 och 47

• Anonym (Tyuio)

Alternativ 2. 38 år

• Anonym (Färgtema)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-11-24 20:36:28 följande:
    Jag tycker det är bra att ha den bredare definitionen, men så som uttrycket används i olika media så blir det mer av ett skällsord där man underförstått i princip anklagar den andra för att vara rasist och lite allt möjligt. Det är ett fult sätt att använda ordet och jag tycker ärligt talat inte att det ens behövs när man talar om våra mest kända politiska partier, t ex de som finns i riksdagen. Man riskerar att urvattna begreppet när det används för brett, med den underförstådda rasistiska/nazistiska betydelsen, så man klumpar ihop sådana som egentligen inte befinner sig på samma nivå av skalan. Dessutom skapar det bara en onödigt negativ stämning som gränsar till sandlådenivå eller i vilket fall smutskastning när man istället, som vuxna människor, borde fokusera på sakfrågor.
    Tack! Då är jag helt med! :) Tack för bra förklaring!
Svar på tråden Vad betyder "brun" i ett politiskt sammanhang?