• Anonym

Betalningsanmärkningar-hur få hyreskontrakt?Ngn med erfarenhet?

Jag och min sambo har kollat på lägenheter men har problem...Min sambo har betalningsanmärkningar för att han stod på en massa grejer som var hans pappas.Hans pappa har nu stuckit utomlands och betalade aldrig utan lämnade min sambo med alla skulder som han inte klarade av att betala...

Jag bodde innan min sambo med mitt ex.Vi gjorde slut och jag hittade en ny lägenhet snabbt men min sambo bodde kvar i vår gamla som stod skriven på mig i 3 månader UTAN att betala hyran!Vi hade bott tillsammans i 4 år....*suck*Vem kan man lita på egentligen?Han gav mig mina betalningsanmärkningar..

Nu letar vi lägenhet och har pratast med en kvinna om detta..Vi fixade en borgensman men hon tyckte vi hade så mycket skulder att hon skulle fundera på saken..Vad kan man göra?Vi har aldrig missat en hyra här på 6 år och skulle aldrig göra det heller...Ngn i samma sits och vad har ni gjort för att övertyga dem?

Ledsen och deppig...

• Svar på tråden Betalningsanmärkningar-hur få hyreskontrakt?Ngn med erfarenhet?
  • Anonym

Man kan skriva på ett kontrakt att man kan bli vräkt samma dag om inte hyran kommer in sa min kompis, min bror har ett kontrakt där han måste vara ute om han inte betalat på 10 dagar och han har grymma bet. anmärkningar...

• Pyris

Man kan väl ge 3 månaders hyra i förskott också. Som en slags deposition. OCh så kan man ha tills-vidare-kontrakt. Man förnyar kontraktet var 3:e månad i ett år t.ex.

• maria1979

min sambo här har betalningsanmärkningar o vi ska nu flytta till vanlig hyresrätt... det gick bra även om han har anmärkningar... o jag inte...

• Jennie Brunflo

Du kan ju alltid flytta till en kommunal lägenhet.

Privatägda....där blir det nog svårare.

Det är väl bara att försöka övertyga dom om att ni är ordentliga.

• Anonym

det blir lite lättare när skulderna är avbetalade, jag står nu på allt min sambo får inte ha nått för hans skulder är kvar:( inte heller hans fel han blev lurad av en kille som han inte kan få att betala tillbaka för han sitter inne

• Anonym

Vi har hjälpt min mamma att få lägenhet genom att vara borgenärer. Hon har även (hos en annan hyresvärd) fått förnya kontraktet månad fö månad dvs var inte hyran betald i tid fick hon inget nytt kontrakt. Detta hade hon i sex månader innan hon fick fast kontrakt hos den värden

• Kamilla83

som tidigare nämnts så är det enklare med kommunala lägenheter, min sambo har bet anmärknigar vi hadde inga problem att få hyra,men dom kollar väl mest att man har en fast inkomst och att man betalar sina skulder(skulle jag tro).

• Anonym

Hej!

Du frågade vem man kan lita på och svaret är: Ingen! Om du är betalningsansvarig (står för hyreskontrakt etc.) så är det bara du som ska se till att betalning gjorts, ringa bolaget och kolla t.ex. Det blev ju en dyrköpt erfarenhet för dig.

Du skriver också att din sambo har en massa skulder. Skulle det gå så långt, kan kronofogden t.o.m. utmäta dina saker i ert gemensamma bohag, om det inte klart kan visas att det är din enskilda egendom. Rekommenderar starkt att du tar kontakt med en konsumentvägledare eller liknande, och en jurist för att upprätta avtal mellan er sambor, och igen om ni gifter er. Samt att gå till biblioteket och be dem hjälpa dig ta fram böcker om vardagsekonomi.

Hyresvärden tittar på hela er ekonomiska bild, hon måste försäkra sig om att ni har möjligheter att även framöver att betala hyran. Betalningsanmärkningen i sig är inte alltid avgörande. Kanske kan ni få uppgörelser med de ni är skyldiga pengar, för alla skulderna ligger väl inte hos kronofogden? Och måste ni betala allt? Tänker då skuldsanering. Om borgen säger man: Gå i borgen - Gå i sorgen. Och mer vanligt idag är att man begränsar tiden för borgensåtagandet. Så det är inte heller en säker väg för hyresvärden. Blir boendesituationen ohållbar får ni kontakta kommunen, och se om de kan hjälpa er.

Det kanske känns så nu, men dålig ekonomi är inte hela världen. Skaffa dig både kunskaper och professionell hjälp så ska du se att det ordnar sig!

Lycka till!

• Mamali

Kontakta kommunen, de har budgetrådgivare som kan hjälpa dig.

Svar på tråden Betalningsanmärkningar-hur få hyreskontrakt?Ngn med erfarenhet?