Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-11-27 10:04:11 följande:
Det är fullt möjligt att vara en god vän, uppfostra sina barn, stötta andra och vara en god medmänniska samtidigt som man arbetar och försörjer sig själv? Varför skulle det krävas mindre av dig än andra?
Om jag själv av någon anledning skulle bli oförmögen att sköta min försörjning så skulle jag vara oerhört tacksam över att alla andra tvingas betala mitt boende och se till att jag och min barn har mat i magen och kläder på kroppen. Jag skulle då inte komma på tanken att gnälla över att jag inte får så mycket som jag vill ha, då får man finna sig i att leva med ett absolut minimum av allt.
Nu finner jag det otroligt osannolikt att det någonsin kommer bli så, då det behövs många ganska extrema omständigheter som samverkar för att en vuxen människa ska vara okapabel att sköta sin egen försörjning, folk har bara i allmänhet allt för lätt för att sätta sig ner på arslet o tycka synd om sig själv när något tar emot o blir lite jobbigt eller obekvämt.
Detta är något som vi blivit fostrade till genom våra mycket generösa och naiva socialförsäkringssystem.
Vad menar du med krävas mindre av mig? Jag jobbar heltid, ska jag jobba ännu mer menar du?
Jag anser fortfarande att även de som pga sjukdom eller skada ska få leva drägliga liv. Inte lyx, men inte enbart tak över huvudet och mat. Någonting extra, även om det bara är ett netflix-abonnemang eller att ha råd att gå på restaurang/bio/konsert någon gång ibland.
Jag anser att ditt värde inte sitter i hur mycket eller lite skatt du betalar. Att det finns de som bidrar på andra sätt. Och de som inte kan bidra alls.
Vad tycker du man ska göra om man föds med funktionshinder eller drabbas av det senare i livet? Bara stå med mössan i hand och vara glad över husrum och mat?
Varför förtjänar inte alla ett bra liv? Nu menar jag ju såklart de som inte KAN arbeta fastän de vill. Jag vet att det finns lata människor som gör allt för att undvika arbete. Men jag pratar om de andra.
Tror du man väljer sjukdom eller skada? Även om det är osannolikt att det händer dig, så tror jag att de som drabbats även kände samma sak, att det var osannolikt, tills det hände.