• Fri 26 Nov 2021 19:29
    14023 visningar
    21 svar
    21
    14023

    Hur gör man stuvade makaroner utan att det bränns fast på botten?

    Hej, är det så pass enkelt som att ha en låg värme. Men om man har låg värme, så blir ju inte makaronerna klara? Inte heller suger väl inte makaronerna upp mjölken, så det faktiskt blir stuvade makaroner? Eller tänker jag fel?

    Jag vill helst inte exprimentera, just för att det känns onödigt att slösa mjölk i onödan. Är jag som har dålig kastrull eller är det som så att man skall ha låg värme?

    I sådan fall, vilken värme rekomenderas? Så att makaronerna blir färdiga, men samtidigt så att det inte bränns på botten.

    Tack på förhand, gott folk!

  • Svar på tråden Hur gör man stuvade makaroner utan att det bränns fast på botten?
  • Fri 26 Nov 2021 19:29
    #1

    Man rör medans det kokar? Jag brukar köra på medelvärme.

  • Fri 26 Nov 2021 19:35
    #2

    du kan testa om du gillar snabbstuvade makaroner, dvs gör stuvning separat och blanda med färdigkokta makaroner.


    Många känner ingen direkt skillnad och andra avskyr en av varianterna!
    Här finns ett av många recept


    .www.arla.se/recept/stuvade-makaroner/

  • Fri 26 Nov 2021 19:36
    #3

    Du kan reda mjölken med lite mjöl om du vill ha det tjockare. Samt att du måste välja rätt makaroner. Du ska ha dom tjockare, inte snabbmakaroner.

  • Fri 26 Nov 2021 19:36
    #4

    anledningen till att det inte bränner fast är att du kokar upp stuvningen snabbt och kan vispa i botten hela tiden, för inga makaroner är där och gör det svårarbetat...

  • Bonobo
    Fri 26 Nov 2021 19:36
    #5

    Jag låter mjölken koka upp på högre temperatur under omrörning och tillsätter sedan makaronerna - för att sänka temperaturen till låg värme och sedan låter jag det sjuda under omrörning (jag står inte och rör om konstant men var och varannan minut).

    Bränner aldrig fast.

  • Fri 26 Nov 2021 19:37
    #6

    Det finns minst två sätt. Du kan koka dem nästan färdiga i vatten och byta till mjölk på slutet. Koka i mjölk hela tiden som du gör. Sen beror det på vilken kastrull man använder.. En aluminium bränner inte lika lätt men de ska man ju inte använda helst. (Jag gör det ändå).

    Tjocka bottnar blir väldigt varma och tar tid att svalna. Jag lyckas aldrig...

    Röra hela tiden när det är mjölk måste man göra oavsett kastrull.

  • Fri 26 Nov 2021 19:38
    #7
    Guldnovan skrev 2021-11-26 19:37:03 följande:

    Det finns minst två sätt. Du kan koka dem nästan färdiga i vatten och byta till mjölk på slutet. Koka i mjölk hela tiden som du gör. Sen beror det på vilken kastrull man använder.. En aluminium bränner inte lika lätt men de ska man ju inte använda helst. (Jag gör det ändå).

    Tjocka bottnar blir väldigt varma och tar tid att svalna. Jag lyckas aldrig...

    Röra hela tiden när det är mjölk måste man göra oavsett kastrull.


    Ja tredje som ovan skrev om. Med redning.
  • Fri 26 Nov 2021 19:41
    #8

    Låg värme och röra under hela tillagningen (jag använder 3 på min spis där max är 7). De ska sjuda. Det tar 25-30 min innan de är klara.

    Man kan också koka makaronerna i bara vatten några minuter så de är halvfärdiga och sedan hälla av vattnet och hälla på mjölken-mjöl-eventuellt smör-krydd-blandningen och koka klart dem.

  • Anonym­ous31
    Fri 26 Nov 2021 23:11
    #9

    Jag brukar antingen vispa i en skål, eller shake:a i en handshake:
    Mjölk, vetemjöl, lite socker och lite vitpeppar. och så har jag i det efter när jag har silat makaronerna. Så rör man om till det tjocknat. Det behövs inte så lång tid alls och det bränner inte fast.

  • Sat 27 Nov 2021 00:08
    #10

    Man gör dom på havremjölk

    När jag gör på vanlig mjölk så kokar jag på medelvärme plus att jag har i lite smör

Svar på tråden Hur gör man stuvade makaroner utan att det bränns fast på botten?