• Anonym (Kvinna37)

Erfarenhet av lyckad sovträning av bebisar?

Jag är nyfiken på om det finns någon här som har sovtränat sina bebisar från start och som lyckats med hjälp av tex forskningsrön och litteratur på området. Alltså någon som tyckt att det var tillräckligt viktigt.

Hur många timmar per dygn lyckades ni få sova? Det behöver inte handla om timmar per natt för man kan ju sova på dagen också när bebisen sover. Så hur många sammanhängande timmar per dygn och hur många sammantagna timmar per dygn?

Detta riktar sig alltså till er med stort sömnbehov som behöver åtminstone 8 timmar per dygn för att må bra.

För er som är emot sovträning av någon anledning eller inte tycker att föräldrar ska prioritera sömn, ni får gärna diskreta det i en egen tråd.

• Svar på tråden Erfarenhet av lyckad sovträning av bebisar?
  • Anonym (Nix)

Forskningen är entydig: barn sover när de sover och är vakna när det är vakna. Som förälder får man passa på sova när barnet sover, eller se till att ha avlösning så man kan sova omlott. Forskning på området framhäver också det goda i all vila även om bebisen är vaken. Ligga i sängen och gosa/busa är också vilande även o. Det inte är sömn.

• Anonym (Kvinna37)

Kan du hänvisa till några specifika studier? Det är nämligen inte det som framgår av den forskning jag tagit del av som pratar om att sovträning är effektiv.

• Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Nix) skrev 2021-11-27 01:06:37 följande:

Forskningen är entydig: barn sover när de sover och är vakna när det är vakna. Som förälder får man passa på sova när barnet sover, eller se till att ha avlösning så man kan sova omlott. Forskning på området framhäver också det goda i all vila även om bebisen är vaken. Ligga i sängen och gosa/busa är också vilande även o. Det inte är sömn.

Även flaskmatning leder till bättre sömn i förhållande till amning. Ska länka till forskning så fort jag hittar tillbaka till dessa studier.
  • Aniiee

Är inte "sömnträning" bara det godgjorda ordet för CIO?

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Kvinna37)
    Aniiee skrev 2021-11-27 01:28:41 följande:

Är inte "sömnträning" bara det godgjorda ordet för CIO?

Det är en del av sömnträningen men det har nu kommit en del forskning som visar på att det inte är skadligt. Kolla igenom Pubmed (databas för forskningspublikationer) så får du se själv.
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Nix) skrev 2021-11-27 01:06:37 följande:

Kan du hänvisa till några specifika studier? Det är nämligen inte det som framgår av den forskning jag tagit del av som pratar om att sovträning är effektiv.
Svar på tråden Erfarenhet av lyckad sovträning av bebisar?