• Anonym (Obildad)

Total brist på allmänbildning

Jättepinsamt att skriva om detta men undrar om det är någon som känner igen sig eller har något tips.

Min allmänbildning är lika med noll. Jag är medelålders med jobb och familj och borde kunna saker men kan ingenting varken teoretiskt eller praktiskt. Jag lärde mig inte det jag borde i skolan pga stressig familjesituation och ohälsa. Om jag bläddrar i mitt lågstadiebarns skolböcker är det som om jag inte sett faktan tidigare. Jag kan läsa och skriva men ingenting mer. Den enklaste geografi, historia, samhällskunskap eller religion kan jag inte. Och då menar jag den allra, allra enklaste.

Nyheter på TV förstår jag inte och jag kan inte läsa en tidningsartikel utan att behöva slå upp vad ord betyder. När vi spelar frågespel vilket min familj älskar har jag alltid noll rätt. I början trodde de att jag gjorde mig till men nu vet de och skrattar bort det.

Detta är sjukt jobbigt. Jag kan inte ta del i samtal på jobbet för jag har ingen koll på någonting mer än just det jag såklart måste kunna för att klara jobbet och överleva.

Någon som känner igen sig eller har något att skriva som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Total brist på allmänbildning
  • Anonym (Sillen)

Jag känner igen mig i känslan. Jag har dåligt minne, det har jag alltid haft. Jag fixade i skolan att minnas saker till prov om jag pluggade järnet. Månaden efter hade jag glömt allt. Jag har alltid avskytt att spela frågesport eftersom jag inte minns mest basala frågorna. Helt hopplös med namn och årtal och var hände vad.

Jag är bättre på kunskap där det handlar mer om förståelse och där jag kan skapa inre bilder av hur saker fungerar om du förstår vad jag menar.

Jag har ett barn som har vissa inlärningssvårigheter, han skattar väldigt lågt på central koherans. Jag har ingen diagnos men tänker att det är mig han ärvt det från.

• Erika71

Om du har barn i skolan skulle jag rekommendera dig att läsa deras böcker, då får du en bra bas att börja med, Lilla Aktuellt och andra barnprogram om fakta borde också fungera.

Det är många som har glömt vad man lärde sig i skolan men jag har passat på att repetera Sveriges landskap, asagudarna mm medan jag förhör min son.

• Anonym (Madde)

Detta är kanske inte helt detsamma men vi bor i ett annat nordiskt land och saknar mycket allmänbildning om detta landets kungar, statsministrar, skandalaffärerna, kända gamla operasångare, landets geografi på en mer detaljerad nivå och allt annat sånt som hör till det specifika landet.

Jag lär mig samtal med andra och det barnen snappar upp i förskolan och skolan. Det är extremt bra att läsa barnens skolböcker för att få med sig historia, geografi och språk (i vårt fall).

Det är även mycket annat som man inte får med sig inom ett land. Jag bodde länge i Skåne och det var även där endel allmänbildning som var specifikt för Skåne som jag inte fått lära mig i skolan som jag fick snappa upp.

Fokusera framåt istället och lär dig det du tycker är intressant. Jag läste fysik på universitetet och gillar naturvetenskap men kan väldigt lite om populärkultur för det intresserar inte mig så jag vet inte vilka låtar Adele sjunger eller hört en enda låt med Einar.

• Anonym (Greta Gris)

Förstår att det känns jobbigt. Om du engagerar dig i dina barns skolarbete, förhör dem på läxor och så, så får du nog med dig en hel del.

Börja också lyssna/titta/läsa nyheter. Prenumerera på Svenska dagbladet junior åt barnen och tjuvläs den. :) Sveriges radio har också juniornyheter. Om du lyssnar/läser det ett tag kommer du att lära dig lite mer och kan gå över till vuxenprogrammen/tidningar/sajter. Jag lyssnar mycket på Sveriges radio P1 i appen SR play. Program som Nordegren och Epstein och Godmorgon världen innehåller lite blandade altuella ämnen. Om du bara vill ha korta nyheter kan du höra dem i SR play. Där finns också lokalnyheter.

Omni är en bra nyhetsapp om du hellre läser.

Det är en tröskel man måste komma över när man börjar ta del av nyheterna. I början fattar man väldigt lite, men efter ett tag märker man att vissa personer och fenomen återkommer och man lär sig namnen på politiker, organisationer mm. Men man får googla en hel del i början för att hänga med.

UR play har en massa bra program. Och Kunskapskanalen. För allmänbildning. Jag tittar ibland på UR:s faktaprogram för högstadie- och gymnasieungdom.

På SVT kan du se Vetenskapens värld.

Allt jag har nämnt här förutom SvD junior är gratis. :)

• Anonym (111)

Det viktiga är att det aldrig är för sent att lära sig. Eftersom du insett detta om dig själv så kör på nu bara! Ta alla bra tips du fick här ovan, så ska du se att det ganska fort kommer kännas som att du lärt dig massor. 

• Anonym (Inte för sent)

Fortsätt just som du gör. Läs tidningar och kolla upp det du inte förstår, titta på nyheter någon gång i veckan och anteckna det du inte fattar och kolla upp. Var ju så vi alla fick görs där i tonåren/tidigt vuxenliv när allt man knappt mindre från skolan skulle börja appliceras ute i den riktiga världen. Liksom jag kom ihåg att vi haft en kung som hette Karl den 12:e men hur hängde han ihop med vit makt rörelsen i början av 90-talet?

Jag kände till "Kanonerna på Navarone" men var låg Navarone och varför var platsen strategiskt viktig?

Man lär sig hela livet och även vi som är allmänbildande måste ju kolla upp grejer rätt ofta.

• Tecum

Jag är tvärtom, väldigt allmänbildad och hjärnan är ockuperad av en mängd "onödigt" vetande som jag snappar upp helt automatiskt. Men är i gengäld helt borta på sånt man har nytta av att kunna, som allt detta nya digitala som är en förutsättning för att klara sig i vår nya värld.

Så vi är alla olika och ta till dig av det du är bra på. Och som andra säger, läs, lyssna, se på nyheterna ofta så snappar du säkert upp ett och annat till slut.

• Anonym (pluggis)

Jag läste så otroligt mycket som barn och ung att jag i princip har slutat läsa nu. Hanterar så mycket text på jobbet så den kvoten är liksom slut när jag slutar för dagen.

Så sånt som har hänt i samhället senaste 15 åren och olika personer man borde veta något om kan jag ha stora luckor på, men jag kan väldigt mycket om olika mytologier, religioner, vissa historiska händelser och liknande.

Och lär jag mig nya saker så trillar något gammal bort, det blir mer och mer tydligt när man åldras.

Vill du bli mer allmänbildad så läs mer, helt enkelt. Slå upp allt (eller i alla fall det viktigaste) i texter som du hakar upp dig på så kommer du att lära dig. 

• Anonym (texttv)

Ett väldigt enkelt sätt att få korta sammanfattningar av det som händer i världen är att läsa texttv (i mobilen eller på tv). Det är ju jättekorta texter med nyheter. Läs lite där regelbundet så får du ett hum om det som pågår. 

Sen är ju "lilla aktuellt" superbra!

• jeanette02

Som tidigare skrivit det är aldrig försent att lära sig, man lär så länge man lever. Om man vill.

Använd tex internet, man kan läsa på om olika historiska händelser sidan Forum för levande Historia tar upp viktiga saker med stor bredd.

Sedan finns något som heter SO -rummet där hittar man ganska bra info. Låna böcker. Om du inte vill köpa i första hand. Studielitteratur helt enkelt.

Nyheter är ju lite sådär tyvärr, då det kan vara väldigt vinklat och inte så allmänbildande.

Lyssna på P1 där ganska intressanta ämnen avhandlas och diskussioner ibland. Börja där du känner ett intresse att faktiskt lära dig mer.

Själv läste jag in mig ordentligt i vuxen ålder om bl a kommunismens brott, Holodomor osv då det aldrig pratades om under skolgången. Då själv besökt flera av nazisternas utrotningsläger och man fått iaf hyfsad bildning i detta också genom skolan insåg jag hur mycket som skolan undvek eller "glömde".

Svar på tråden Total brist på allmänbildning