• Seven seas of rhye

    Urladdat batteri - hjälp

    Hej!

    Jag vänder mig till er i hopp om att någon kan guida mig i rätt riktning. Speciellt då mina bilkunskaper är kassa!

    Bilen (audi a4) har ett kasst batteri som behöver bytas. Problemet är att batteriet är helt urladdat så jag kan inte ens ta bilen till verkstaden. Kan jag ladda batteriet hemma över dagen och sen ruköra bilen till verkstaden?

    Det är ju helt urladdat och så har det varit minusgrader så har nog frusit - är det ok att ladda det då?

    Tack & Hej!

  • Svar på tråden Urladdat batteri - hjälp
  • Tecum

    Om det har frusit sönder går det inte att ladda det. Ta in det, låt det tina, prova sen att ladda men vänta dig inte för mycket. Om batteriet är okej går det bra att ladda upp det och sedan köra.

  • Anonvm

    Det fryser inte "sönder" vid några få minusgrader som det varit nyligen...

    Det vettigaste är väl att bara ta starthjälp när du behöver få igång bilen för att köra till verkstan?

    Att byta batteri är för övrigt en busenkel operation som även den mest novisa och ointresserade klarar av själv om man bara vågar sig på det, typ jämförbart med att höja sadeln på cykeln.

  • Tecum
    Anonvm skrev 2021-11-28 15:59:30 följande:
    Det fryser inte "sönder" vid några få minusgrader som det varit nyligen...

    Det vettigaste är väl att bara ta starthjälp när du behöver få igång bilen för att köra till verkstan?

    Att byta batteri är för övrigt en busenkel operation som även den mest novisa och ointresserade klarar av själv om man bara vågar sig på det, typ jämförbart med att höja sadeln på cykeln.
    Så lätt är det inte att byta batteri på en bil. Ofta är de fixerade för att inte skaka omkring och den ramen eller var det är kan sitta jävligt illa till. Numera tillverkas inte bilar för att man ska kunna greja med dem själv...

    Jag vet inte var TS bor och var det bara några få minus är det ingen fara. Men i Norrland har det varit rejält kallt och ett urladdat batteri fryser lätt
  • Anonym (Novis)
    Anonvm skrev 2021-11-28 15:59:30 följande:

    Det fryser inte "sönder" vid några få minusgrader som det varit nyligen...

    Det vettigaste är väl att bara ta starthjälp när du behöver få igång bilen för att köra till verkstan?

    Att byta batteri är för övrigt en busenkel operation som även den mest novisa och ointresserade klarar av själv om man bara vågar sig på det, typ jämförbart med att höja sadeln på cykeln.


    Precis i så fall skulle massor av batterier frysa sönder varje dag.. Jag bytte batteri själv och nu behöver jag inte vara orolig att bilen inte startar. Det är nu man upptäcker om batteriet behöver bytas ut. Jag valde ett lite starkare eftersom jag bor norrut men kör bara kortare sträckor.
  • Anonvm
    Tecum skrev 2021-11-28 16:17:24 följande:
    Så lätt är det inte att byta batteri på en bil. Ofta är de fixerade för att inte skaka omkring och den ramen eller var det är kan sitta jävligt illa till. Numera tillverkas inte bilar för att man ska kunna greja med dem själv...
    Det är ju i alla fall inte svårare än att ta med det gamla som kanske frusit sönder in, ladda det och sätta tillbaks det som du tipsade om, än vad det är att byta till ett nytt.....
  • Tecum
    Anonvm skrev 2021-11-28 16:28:00 följande:
    Det är ju i alla fall inte svårare än att ta med det gamla som kanske frusit sönder in, ladda det och sätta tillbaks det som du tipsade om, än vad det är att byta till ett nytt.....
    Det stämmer, men man behöver inte byta om batteriet bara är urladdat pga att t ex en lampa stått på. Jag tolkade TS som att hon bor i Norrland och att batteriet frusit rejält, men det var kanske fel..
  • Anonym (Byt själv)

    Vet du att batteriet är dåligt och behöver bytas så skulle jag ta mig till biltema, köpa ett nytt och byta själv, det är väldigt enkelt, finns miljoner youtube filmer också om du som jag är helt okunnig (har ändå klarat att byta båda lampor och batteri själv), på verkstaden blir det onödigt dyrt med både batteri samt arbete.

    Är det dock en nyare bil så kan vissa funktioner stängas av vid batteribyte och man måste in med dator och ställa om massa saker, då måste du ta dig till verkstaden ändå men bilen kan köras dit efter ett bytet, då behöver du bara betala för programmeringen

Svar på tråden Urladdat batteri - hjälp