Att vara fru till en hamster
Min man behöver hjälp?
Jag lever med en man, som gillar att spara saker. Vi bor på ganska begränsad yta, med barn som också tar plats. Min man påtalar med jämna mellanrum att jag har så mycket saker som tar plats. Jag känner att detta inte riktigt stämt med min självbild. Så idag gick jag ner i källaren.
Min man tar tio flyttkartonger med gamla böcker, slipsar (han har inte använt slips till annat än begravning sen 2000 blankt), sällskapsspel och mängder med pärmar. Jag har en halv flyttkartong samt en liten låda böcker.
I ena barnets garderob, hittade jag två filtar, tre dukar, ett lakan till enkelsäng i fint material, samt tre par trasiga jeans. De ska sparas ifall han behöver laga andra jeans. Att han de senaste tio åren lämnar sådant till skräddade, verkar han totalt förträngt.
I en annan garderob har han två kartonger. En innehåller gamla kostymer, från sent 90-tal. Den andra innehåller skor. Bland annat tre par fotbollsskor. Han har inte spelat sen 1997.
Topplocket gick dock när jag i ett skåp, hittade en kartong med försilvrade servettringar. Vi har varit ihop i över tio år och dessa servettringar har aldrig kommit ur sin låda. Men de ska vi så klart spara.
Så fort jag tar upp problemet, berättar han att jag minsann har mycket skor samt mycket badrumssaker. Det har jag. Men jag har inte 12 lådor med skit!
Hur når man fram? Eller är den rejäl majbrasa det bästa alternativet? Vi är på gång att flytta och det talas om att vi behöver rensa innan dess, men vi innefattar alla utom han själv.
Tyvärr brinner försilvrade servettringar inte så bra?