• Titti75

Någon som känner till något om verbal dyspraxi ?

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av verbal dyspraxi ? Vilken hjälp har ni fått ? Finns det någon litteratur att läsa ? Ja, jag har hela huvudet fullt med frågor och väldigt få svar. Att jag undrar är för att en av mina söner (han är fem år) troligen har verbal dyspraxi och det känns på sätt och viss skönt att äntligen få det bekräftat att det inte bara är en språkförsening. Som vi har fått tjatat och bråkat för att överhuvudtaget fått komma till en logoped. Ska det vara så ?

• Svar på tråden Någon som känner till något om verbal dyspraxi ?
  • Helly78

Prova "sök" i start sidan i fl längst ner och skriver det ordet du söker, så dykert säket upp..

• lhs73

jag har 2 barn med verbal dyspraxi, varav den ena har grav verbal dyspraxi

med den första fick jag tjata, tjata å tjata ang. hans tal
    men både bvc å dagis sa bara "det kommer, du behöver inte vara orolig", hmmm det är han som har den grava verbala dyspraxin

lillasyster var det inga problem med att få remiss till logopeden
    hon var med när storebror skulle till logopeden å jag passade på att fråga om det kan vara så att hon härmade storebror
    hon talade om att så inte var fallet å jag ringde bvc å fick remiss skriven nästan samma dag

i mitt bildgalleri finns det 3 informations papper om dyspraxi som du kan kopiera om du vill
    alternativt så kan jag skicka dom till dig med mail eller en papperskopia med snigelpost

vi har hållt på med detta i några år, så är det något du vill fråga så fråga på så svarar jag efter bästa förmåga

• amelie3

Hej,

jag har en son som de misstänker har verbal dyspraxi (står i hans diagnos tillsammans med en massa annat). Det finns en informativ brittisk sida där du kan läsa mer om dyspraxi: www.dyspraxiafoundation.org.uk/about-dyspraxia/
    Diagnoserna verkar vara lite annorlunda här i Sverige om man jämför med UK och US och det är allmän info om dyspraxi på hemsidan. De har en symptomlista på: www.dyspraxiafoundation.org.uk/dyspraxia-children/symptoms/

Svar på tråden Någon som känner till något om verbal dyspraxi ?