• Sun 28 Nov 2021 10:37
    6103 visningar
    4 svar
    -1
    4
    6103

    Hur ska vi göra? Abort eller inte?

    Hej!

    Vi är gravida i vecka 5, och redan nu har illamåendet börjat, samt att jag börjat känna av foglossning.

    Detta är andra graviditeten, och första var riktigt hemsk. 

    Jag hade mycket illamåënde till månad 6 ungefär, samt foglossning som var så illa att jag på slutet var tvungen att använda kryckor. Jag var dessutom sjukskriven heltid sista 5-6 månaderna pga besvär. 

    Denna omgången har foglossningen kommit tidigare och är lite orolig.


    Jag jobbar på nytt jobb sedan i augusti ( jobbar som slöjdlärare på en grundskola) och OM jag kan jobba tiden ut är jag kvar till sommaren (bf augusti typ.) vilket jag hoppas på.

    Nu till dilemmat. 

    Sambon pluggar heltid just nu, och hand studier är klara våren 2023, ca 6 månader efter bf. 

    OM jag får svåra besvär igen, kommer jag inte kunna ta hand om mig själv, och verkligen inte vårt nuvarande barn på 1.5 år, vilket då leder till att sambons studier blir lidande. 

    Han kan inte pausa dem, då det ingår i ett program, och pausar du/ går ur måste du börja om. (2 år).

    Han är orolig för att han inte kommer kunna plugga på slutet av graviditeten, och därmed överväger vi abort, så vi har chans att bli gravida lite senare, så hans studier inte blir lidande.

    Det är inte så sammanhängande, men vad är era tankar kring detta? 
    Graviditeten är inte direkt planerad, utan blev det något som blev det.

     Är det bättre att göra abort nu, när det är tidigt, och försöka om några månader istället?
  • Svar på tråden Hur ska vi göra? Abort eller inte?
  • Sun 28 Nov 2021 11:31
    #1
    +1

    Förstår dilemmat och oron kring denna graviditet. Jag skulle dock inte göra abort om ni ändå tänker försöka få barn igen inom de närmaste månaderna. Om ni har barnet på förskola vilket jag antar ni har eftersom du arbetar och din sambo pluggar så borde inte hans studier bli lidande. Om du blir sjukskriven så får ju barnet fortsatt vara på förskolan de tider du skulle arbetat och dina sambo kan ju plugga då. Han hämtar och lämnar på förskolan samt pluggar den tiden barnet är där. Kanske har ni även någon annan släkting som kan hjälpa till vid behov.

    Hur menar du att du inte kan ta hand om dig själv?

  • Sun 28 Nov 2021 13:25
    #2

    Om er äldsta går i förskolan/kommer gå i förskola så förstår jag inte hur detta kan förstöra hans studier?

    Det blir absolut mer jobb med hemmet och hämtning och lämning men det borde inte vara några problem bara för att han är man istället för kvinna.

    Jag har själv varit i den sitsen. Det är mycket slit men man klarar det om man vill.

  • Mon 29 Nov 2021 07:20
    #3
    +3

    Jag skulle inte våga göra abort om jag snart vill ha barn. Bara för att det gick lätt nu så finns det inga garantier för att det går alls nästa gång, det bör man ha med i beräkningen.

    Allt annat löser sig, om man vill.

    Lycka till

  • Sun 9 Jan 2022 18:56
    #5

    Nu vet jag inte hur möjligheterna ser ut kring att ha ert barn på förskola även under tiden du är sjukskriven, men det kanske kan vara ett alternativ att titta närmre på. Om det inte är möjligt att ha barnet på förskola tycker jag att abort låter som ett vettigt beslut för allas er skull. I mina ögon är det viktigt att din partner har möjlighet att plugga färdigt då det kommer gynna hela er familj och för dig är det inte hållbart att ta allt ansvar för barnet utanför magen när du får sådana problem med foglossning.

    Jag hoppas ni hittar en lösning som känns bra för hela familjen! :)

Svar på tråden Hur ska vi göra? Abort eller inte?