• Anonym (Mum)

Barn med lågt värde av vita blodkroppar?

Min son på 8 år har varit trött och fått blåmärken superlätt. Var till läkaren och de tog prover och allt såg bra ut förutom de vita blodkropparna som låg något under referensvärdet. Nya prover efter en vecka och de låg lägre. Efter ännu en vecka lägre igen. Men alla andra prover ser bra ut och det sjunker sakta och ligger fortfarande bara strax under lägre referens. Nu ska han få lämna nya prover om tre veckor.

Läkaren misstänker inget allvarligt då övriga prover ligger bra. Men har googlat om leukocyter och förstått att det hänger ihop med immunförsvaret.

Vi har planerat att fira jul i fjällen i våra föräldrars stuga. Vi sover på hotell men kommer tillbringa 6-8 timmar tillsammans med övrig släkt i en liten stuga. Vi blir 20 pers på en mindre yta. Det är både barn och vuxna som kommer.

Är vi dumma som åker? Tänker om han har dåligt immunförsvar och riskerar att bli sjuk lättare?

• Svar på tråden Barn med lågt värde av vita blodkroppar?
  • Ensammake

Det här är den diskussion som du bör ta med utbildad personal som har kompetens i området. 

• Anonym (I)

Men herregud, ni måste ju kolla upp vitaminbrister! Hämmar bla utveckling av hjärnan med näringsbrister.

Blåmärken lätt kan vara alltifrån b12/b6-brist till zinkbrist. Trötthet hänger ihop med det. Blåmärken lätt får man i senare stadie av näringsbrist!

• Anonym (Mum)
    Ensammake skrev 2021-11-28 11:27:17 följande:

Det här är den diskussion som du bör ta med utbildad personal som har kompetens i området. 

Har jag redan gjort och blev inte klokare. Därav önskade jag andras syn på saken.
  • Anonym (I)

Hur är kosten? Äter ni kött och mejeriprodukter?

Det där är inte sunt för fem öre och oansvarigt som föräldrar.

• Anonym (Mum)
    Anonym (I) skrev 2021-11-28 11:31:46 följande:

Men herregud, ni måste ju kolla upp vitaminbrister! Hämmar bla utveckling av hjärnan med näringsbrister.

Blåmärken lätt kan vara alltifrån b12/b6-brist till zinkbrist. Trötthet hänger ihop med det. Blåmärken lätt får man i senare stadie av näringsbrist!

De har kollat massor utan att hitta något ännu. De har nämnt att en del har lågt utan orsak. Men om provet fortsätter ligga lågt vid nästa koll ska han få ta benmärgsprov.
  • Anonym (Advent)

De måste ta en diff, dvs ett blodutstryk som mikroskoperas där man ser hur de vita blodkropparna ser ut, om de är omogna,voch hur de fördelar sig inom gruppen.

De typer av symptom med blåmärken, trötthet och lågt LPK behöver vidareutredas. Det man behöver säkert utesluta är olika typer av blodsjukdomar, ffa ALL och AML etc.

Om det är en vårdcentral släckare ni går till behöver de diskutera med en barn-hematolog. Detta även om HB och trombocyter är opåverkade.

• Anonym (Mum)
    Anonym (I) skrev 2021-11-28 11:33:41 följande:

Hur är kosten? Äter ni kött och mejeriprodukter?

Det där är inte sunt för fem öre och oansvarigt som föräldrar.

Han äter jätte bra och vi äter allsidig kost. Mjölk, kött, fisk, grönsaker mm och han äter allt och bra mängd. Han ligger bra i viktkurvan och likaså längd.
  • Anonym (Mum)
    Anonym (Advent) skrev 2021-11-28 11:34:00 följande:

De måste ta en diff, dvs ett blodutstryk som mikroskoperas där man ser hur de vita blodkropparna ser ut, om de är omogna,voch hur de fördelar sig inom gruppen.

De typer av symptom med blåmärken, trötthet och lågt LPK behöver vidareutredas. Det man behöver säkert utesluta är olika typer av blodsjukdomar, ffa ALL och AML etc.

Om det är en vårdcentral släckare ni går till behöver de diskutera med en barn-hematolog. Detta även om HB och trombocyter är opåverkade.

De har kollat diff varje gång och det ser bra ut. Läkaren säger att detta säger att det inte är något allvarligt.
  • Anonym (I)
    Anonym (Mum) skrev 2021-11-28 11:33:45 följande:

De har kollat massor utan att hitta något ännu. De har nämnt att en del har lågt utan orsak. Men om provet fortsätter ligga lågt vid nästa koll ska han få ta benmärgsprov.

Hur är b12 värden då? Vad fick han på det!?

Du måste begära det specifikt. Gjorde du det? Hur vet du att de kollat?

Byt läkare annars. Googlar du själv ser du att låga leukocyter hänger ihop med brist på b-vitaminer... det är ditt barn som får lida om du inte tar problemen på allvar.
  • Anonym (I)
    Anonym (Mum) skrev 2021-11-28 11:35:09 följande:

Han äter jätte bra och vi äter allsidig kost. Mjölk, kött, fisk, grönsaker mm och han äter allt och bra mängd. Han ligger bra i viktkurvan och likaså längd.

Som advent skrev, det kan vara en blodsjukdom. Kroppen tar inte upp den näring den behöver då.

Byt läkare om inte den ni går till nu är vettig. Aldrig hört talas om att ha lågt utan orsak, det finns orsaker till allt.
  • Anonym (Samma här)

Hej,

Mitt barn fick tillbaka samma svar på sitt prov gällande vita blodkroppar.

I kontakt med läkare ställer jag väsentliga frågor som rör värdet men får inget vettigt varför jag sitter och läser på massor på egen hand. Läkaren svarar ?det kan man aldrig veta riktigt?, ?det är ingen ide att börja spekulera förrän vi har fått mer svar på det nya provet??. Helt värdelösa svar i relation till en förälders oro. Mitt barn äter mycket vegetarisk och vegansk kost och tränar en del. Vi fyller på med vitaminer och mineraler vid sidan om.

• riversnroads
    Anonym (I) skrev 2021-11-28 11:37:19 följande:

Byt läkare annars. Googlar du själv ser du att låga leukocyter hänger ihop med brist på b-vitaminer... det är ditt barn som får lida om du inte tar problemen på allvar.

Är du helt jävla spak i skallen? Hur kan du sitta och skamma och ifrågasätta en människa som ber om råd när hen uppenbarligen inte fått de svar hon behövt för att få ro? Tror du alla är googleläkare som dig, eller? Googlar du vita blodkroppar så är leukemi det första som poppar upp. Såna som dig har jag och många fler inte något för. Hemsk är du och gå och gör något vettigt med ditt liv än sitt på ditt feta arsle och tala om vad andra ska göra och inte.
  • Anonym (Mum)
    Anonym (I) skrev 2021-11-28 11:37:19 följande:

B12 låg i övre hörnet inom referens. Minns ej exakt just nu. Även folsyra, zink och d-vitamin är kollat. Och en massa prover som jag har dålig koll på vad de innefattar.
  • Anonym (Mum)
    Anonym (Samma här) skrev 2021-11-28 12:01:13 följande:

Hej,

Mitt barn fick tillbaka samma svar på sitt prov gällande vita blodkroppar.

I kontakt med läkare ställer jag väsentliga frågor som rör värdet men får inget vettigt varför jag sitter och läser på massor på egen hand. Läkaren svarar ?det kan man aldrig veta riktigt?, ?det är ingen ide att börja spekulera förrän vi har fått mer svar på det nya provet??. Helt värdelösa svar i relation till en förälders oro. Mitt barn äter mycket vegetarisk och vegansk kost och tränar en del. Vi fyller på med vitaminer och mineraler vid sidan om.

Har ni fått någon info om immunförsvaret? Råd om hur man bör tänka?

Vill inte utsätta min son får något som kan göra honom sjuk.
  • Anonym (Mum)

Ingen som vet hur det är med immunförsvaret vid låga leukocyter?

Nya prover togs och de har ökat lite och ligger nu strax under det lägre referensvärdet. Han hade även lågt på trombocytmedelvolym. Men även där precis under lägre referens. Har telefontid med läkaren på måndag.

Svar på tråden Barn med lågt värde av vita blodkroppar?