• Sun 28 Nov 2021 12:27
    2488 visningar
    9 svar
    9
    2488

    Hur många flera "måsten" orkar du med?

    Vilka marginaler har vi när det gäller att göra sådant vi egentligen inte vill?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flera "måsten" orkar du med?
  • Sun 28 Nov 2021 13:19
    #1
    -1

    Vad lägger du i definitionen måsten? För mig är det skillnad på att tömma diskmaskinen och att resa 100 mil för att träffa släktingar för en tillställning man inte har lust att gå på men känner att man borde delta i.

  • Sun 28 Nov 2021 19:19
    #2

    Jag har ganska goda marginaler för att jag säger nej till sådant som många tycker är måsten = Jag har goda marginaler men tar inte på mej några fler måsten!
    Vad jag vägrar göra (urval):
    Anordna insamlingar tex julgåva till ledare osv. Swishar gärna om någon annan drar igång något...
    Hälsa på släkt långt borta med övernattning, skickar gärna iväg resten av familjen om de vill åka...
    Städa överdrivet mycket...
    Hålla koll på allt i hemmet och med barnen, vi är två som delar på ansvaret
    och så mycket annat som det verkar som att andra tycker är måsten

  • Sun 28 Nov 2021 19:21
    #3

    Vet alltså inte vad jag ska rösta på!
    Om jag klickar i att jag inte orkar fler måsten så är det inte sant, skulle något hända så skulle jag säkert orka tex att maken blir sjuk eller så, då kan jag köra hela "familjeprojektet" själv ett tag liksom jag vet att han skulle sköta allt om något hände mej.
    Men jag vill inte jobba ihjäl mej utan anledning, så jag ser till att ha marginaler!

  • Mon 29 Nov 2021 16:10
    #4

    Tack för kommentarerna! Som alltid är det det värdefullaste i sådana här undersökning ar. Definitionen av måsten kan vara att borsta tänderna eller tömma diskmaskinen. Eller skjutsa barnen till fritidsaktiviteter. Kanske också att acceptera extra uppgift på jobbet för att det är din tur. Orkar du börja träna eller göra yoga? Upplevs det också som måsten? ...

  • Mon 29 Nov 2021 16:39
    #5

    "Det man måste är det man vill".

    Nej, så är det väl inte. Men jag kan lätt ta på mig ett nytt projekt på jobbet som medför ett gott antal nya måsten, samtidigt som jag knappt orkar med basics i hemmet.

    Så uppenbarligen priar jag saker olika. Och ibland lite fel, säkert.


    När livet suger har den fattige ingen kuk.
  • Mon 29 Nov 2021 21:12
    #6

    Jag orkar egentligen inga fler måsten. Men vad har jag att välja på? Ensamstående trebarnsmamma med heltidsjobb och hus. Barn som behöver skjuts till och från träning i omgångar varje dag, julklappar som ska planeras, köpas och slås in, tvätt som måste tvättas, möten som behöver genomföras och följas upp, bil som måste tvättas, gran som måste kläs, säng som måste bäddas, räkningar som måste betalas, dusch som måste genom föras etc etc etc. Det tar aldrig slut. Nästa projekt är att ta mig till läkaren då kroppen min havererat- får se när det hinns/orkas med. Skulle aldrig visa att min ork tryter dock!

  • GGN
    Tue 30 Nov 2021 07:42
    #7

    Jag har bara två måsten och det är ingenting jag går och tänker på direkt.

  • Tue 30 Nov 2021 10:10
    #8
    emma enhörning skrev 2021-11-29 21:12:15 följande:
    Jag orkar egentligen inga fler måsten. Men vad har jag att välja på? Ensamstående trebarnsmamma med heltidsjobb och hus. Barn som behöver skjuts till och från träning i omgångar varje dag, julklappar som ska planeras, köpas och slås in, tvätt som måste tvättas, möten som behöver genomföras och följas upp, bil som måste tvättas, gran som måste kläs, säng som måste bäddas, räkningar som måste betalas, dusch som måste genom föras etc etc etc. Det tar aldrig slut. Nästa projekt är att ta mig till läkaren då kroppen min havererat- får se när det hinns/orkas med. Skulle aldrig visa att min ork tryter dock!

    Ta tag i det direkt!


    Sälj huset och köp så liten lägenhet du kan eller radhus/marklägenhet. = Mycket mindre jobb
    Träningar - kolla om det går att samåka eller dra ner på träningarna bort och träna mer hemma tillsammans
    Bilen? Tvätta mycket, mycket sällan och använd då automattvätten så du kan vila när den tvättas
    Tvätten? Kan barnen hjälpa till än? Iallafall ta sin egna tvätt och lägga in på rummet. Är de äldre kan de starta tvätten, hänga den osv.
    Sängen? Strunta i att bädda.
    Julklappar - ett minimum. Avveckla alla som inte är dina barn, kom överens om att sluta ge varandra saker för miljöns skull. De som är till barnen beställer du på nätet vid 1 tillfälle tex black friday och sen får det räcka
    Mat - beställ online eller unna er en matkasse

  • Wed 1 Dec 2021 16:59
    #9
    nnnnnnnn skrev 2021-11-30 10:10:24 följande:

    Ta tag i det direkt!

    Sälj huset och köp så liten lägenhet du kan eller radhus/marklägenhet. = Mycket mindre jobb

    Träningar - kolla om det går att samåka eller dra ner på träningarna bort och träna mer hemma tillsammans

    Bilen? Tvätta mycket, mycket sällan och använd då automattvätten så du kan vila när den tvättas

    Tvätten? Kan barnen hjälpa till än? Iallafall ta sin egna tvätt och lägga in på rummet. Är de äldre kan de starta tvätten, hänga den osv.

    Sängen? Strunta i att bädda.

    Julklappar - ett minimum. Avveckla alla som inte är dina barn, kom överens om att sluta ge varandra saker för miljöns skull. De som är till barnen beställer du på nätet vid 1 tillfälle tex black friday och sen får det räcka

    Mat - beställ online eller unna er en matkasse


    Kan inte, har ribban högt! Har vridit på det där många gånger men jag kan inte ändra något i dagsläget...Bilen tvättas tyvärr FÖR sällan!
Svar på tråden Hur många flera "måsten" orkar du med?