• Anonym (Oroli­g)
    Sun 28 Nov 2021 12:31
    7216 visningar
    36 svar
    36
    7216

    Kan de ta barnet??

    Jag har en vän som jag är orolig för. Han har ett barn på 7 år med en kvinna. De har separerat ganska tidigt när barnet kom.

    Barnet har blivit skrikig och bråkig och pappan vet inte varför.

    De i skolan har tagit upp detta med föräldrarna och om 2 veckor kommer en konsulent hem till mamman.

    Och min vän är orolig att dem ska ta hans barn?

  • Svar på tråden Kan de ta barnet??
  • Glinda från Oz
    Sun 28 Nov 2021 13:39
    #1
    +2

    Jag blir så trött på alla myter om att socialtjänsten plockar barn från sina föräldrar helt slumpartat. De ska krävas extremt mycket för det, t.ex misshandel, våldtäkt, långtgående missbruk mm

  • Anonym (X)
    Sun 28 Nov 2021 13:40
    #2

    Hur ofta bor barnet hos din vän?

  • Anonym (Ingri­d)
    Sun 28 Nov 2021 13:49
    #3
    +2
    Glinda från Oz skrev 2021-11-28 13:39:12 följande:

    Jag blir så trött på alla myter om att socialtjänsten plockar barn från sina föräldrar helt slumpartat. De ska krävas extremt mycket för det, t.ex misshandel, våldtäkt, långtgående missbruk mm


    Jag håller med, man tar inte folks barn bara sådär. 
    Socialtjänsten gör först och främst en inledande utredning. Det innebär att man försöker skapa en relation till föräldrarna (och barnet beroende på ålder). Vad händer i deras liv, vilka förändringar har man sett, när började det, vad tror man själv, har skolan/förskolan sagt något. Helt enkelt så försöker man förstå varför det är som det är.
    Man fattar inte beslut om akut omhändertagande om det inte handlar om fara för annan, att någon kan riskera att fara illa om barnet kvarstår i föräldrarnas omsorg. Och det faktum att ett barn utåtagerar kan ha väldigt många orsaker. Ibland har det med barnets egen utveckling att göra, hen känner sig frustrerad av någon anledning och har en jobbig period. Men så kommer man förhoppningsvis fram till det.
    Föräldrar kan också få stöd av olika slag. Dels genom skola/förskola. Dels brukar alla kommuner ha någon form av stödenhet som håller i kurser för föräldrar. ABC eller Komet exempelvis, två vanliga namn på sådana utbildningar. Eller så gör man det tillsammans med BVC.
    Skulle det finnas ytterligare behov så kan man få insatser i form av en kontaktfamilj där barnet eller förälder + barn vistas regelbundet (kanske en helg per månad) för att få mer insikt i föräldraskap eller så att barnet får komma till en familj med mer struktur eller rutiner eller så för att föräldern ska få avlastning.
    Men det är inte heller det första man gör utan först vill man bara få klart för sig 1) vad som hänt och 2) vad kan vi tillsammans göra åt det.
    Du TS skriver att "mamman ska få besök" men din vän bör självklart också delta eller ta en egen kontakt så att konsulenten får alla pusselbitar hen behöver.
  • Sun 28 Nov 2021 13:53
    #4
    -2
    Glinda från Oz skrev 2021-11-28 13:39:12 följande:

    Jag blir så trött på alla myter om att socialtjänsten plockar barn från sina föräldrar helt slumpartat. De ska krävas extremt mycket för det, t.ex misshandel, våldtäkt, långtgående missbruk mm


    Socialen kan visst ta barn utan ?extremt mycket?. Misshandel, våldtäkt och långtgående missbruk är verkligen inte de enda anledningarna till att barn stjäls från föräldrarna. Det räcker med att EN socialtant ?har en känsla?. Jag har tyvärr erfarenhet av det i min närhet och kan LOVA att det inte fanns något extremt bakom.
  • Anonym (111)
    Sun 28 Nov 2021 13:55
    #5
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-28 12:31:08 följande:

    Jag har en vän som jag är orolig för. Han har ett barn på 7 år med en kvinna. De har separerat ganska tidigt när barnet kom.

    Barnet har blivit skrikig och bråkig och pappan vet inte varför.

    De i skolan har tagit upp detta med föräldrarna och om 2 veckor kommer en konsulent hem till mamman.

    Och min vän är orolig att dem ska ta hans barn?


    Är din vän orolig så ska han så klart ringa Soc själv och ställa sina frågor, så att han slipper vara orolig. 
    Är mamman ensam vårdnadshavare eller har de gemensam vårdnad?
    Hur ofta är barnet hos sin pappa? Bor barnet enbart hos mamman? 

    Det här är frågor som är viktiga för att veta vilket utrymme din vän har att agera i ärendet. 
  • Anonym (Va)
    Sun 28 Nov 2021 15:09
    #6

    En konsulent? Menar du en socialsekreterare från socialtjänsten? Det är svindyrt och jättemycket arbete att placera barn. Görs absolut inte i onödan.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Sun 28 Nov 2021 15:54
    #7

    Mamman bor i Helsingör Danmark och vännen bor i Helsingborg i Sverige.

    Han har pojken varannan vecka men enbart helg. Resten av tiden är han hos sin mamma.

    Dem ska bara komma hem till mamman i Danmark då

  • Anonym (B)
    Sun 28 Nov 2021 16:15
    #8
    Kexsmula skrev 2021-11-28 13:53:44 följande:
    Socialen kan visst ta barn utan ?extremt mycket?. Misshandel, våldtäkt och långtgående missbruk är verkligen inte de enda anledningarna till att barn stjäls från föräldrarna. Det räcker med att EN socialtant ?har en känsla?. Jag har tyvärr erfarenhet av det i min närhet och kan LOVA att det inte fanns något extremt bakom.
    Fast det är ju undantag, du tror väl inte på allvar att det är vanligt och något man ska vara rädd för?
  • Anonym (B)
    Sun 28 Nov 2021 16:15
    #9
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-28 15:54:10 följande:

    Mamman bor i Helsingör Danmark och vännen bor i Helsingborg i Sverige.

    Han har pojken varannan vecka men enbart helg. Resten av tiden är han hos sin mamma.

    Dem ska bara komma hem till mamman i Danmark då


    Varför har han inte varann vecka?
  • Anonym (Ingri­d)
    Sun 28 Nov 2021 16:39
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-28 15:54:10 följande:

    Mamman bor i Helsingör Danmark och vännen bor i Helsingborg i Sverige.

    Han har pojken varannan vecka men enbart helg. Resten av tiden är han hos sin mamma.

    Dem ska bara komma hem till mamman i Danmark då


    Kan din vän få be att få vara med vid mötet?
    Eller kan han boka ett eget möte?
    Det är viktigt, då det rör hans barn, att han är delaktig i omsorgen om barnet. 
Svar på tråden Kan de ta barnet??