• Anonym (Orolig)

    Orolig för misslyckad abort

    I helgen gjorde jag en abort. Ingen smärta och ett par blodklumpar.

    På torsdag har jag tid för att sätta in en hormonspiral, men jag känner mig orolig.

    Tänk om aborten inte lyckats. Att jag fortfarande är gravid eller det bli rester kvar.

    Visst måste de ta ut spiralen för att jag ska göra en ny abort i sådana fall? Eller för att ta bort rester?

    Ekonomin är tajt och jag har inte råd att lägga pengar på en ny spiral i ett sådant senario.

  • Svar på tråden Orolig för misslyckad abort
  • Anonym (Tess)

    Dom borde kunna kolla med vaginalt ultraljud att aborten lyckats innan de sätter in en spiral. Har den inte lyckats och det var med hjälp av piller brukar man göra en skrapning istället. Se till att de kollar att alla rester kommit ut innan de sätter in en spiral. Du kanske kan ta kontakt redan nu med din kvinnoklinik och tala om att du misstänker att allt inte kommit ut?

  • svansmamman
    Anonym (Orolig) skrev 2021-11-29 09:09:21 följande:

    I helgen gjorde jag en abort. Ingen smärta och ett par blodklumpar.

    På torsdag har jag tid för att sätta in en hormonspiral, men jag känner mig orolig.

    Tänk om aborten inte lyckats. Att jag fortfarande är gravid eller det bli rester kvar.

    Visst måste de ta ut spiralen för att jag ska göra en ny abort i sådana fall? Eller för att ta bort rester?

    Ekonomin är tajt och jag har inte råd att lägga pengar på en ny spiral i ett sådant senario.


    Om jag var du hade jag bokat om tiden för att sätta in spiralen. Jag har aldrig själv gjort en abort men såvitt jag förstår ska en abort följas av ett gravtest några veckor efter själva aborten för att konstatera att allt kommit ut som det ska. Är du dessutom orolig tycker jag verkligen att du ska få den bekräftad innan du börjar med nytt preventivmedel. Kan du inte kontakta kliniken där du genomförde aborten? De bör ju kunna ge dig hemgångsråd kring hur du ska hantera detta. 

    Jag håller tummarna för att allt kommit ut som det ska och att du slipper vidare behandling! 
Svar på tråden Orolig för misslyckad abort