• Anonym (TS)

5-åring med tics

Min dotter som är 5,5 år har haft lite tics förut som har gått över, ett tag var det blinkningar och så ryckte hon med huvudet ett tag .. men det gick som sagt över och sen har det inte varit något på ett tag.

Nu sen några veckor hoppar hon ofta mellan stegen liksom och det ser ut som att det är nån slags tics. Och nu senaste dagarna har hon börjat säga ?mm? väldigt ofta, ibland hoppar hon samtidigt.

Min mamma tyckte att hoppandet bara är bra för att hon gör av med energi men igår hoppade hon när hon höll på att hjälpa mig baka och slog i hakan i barnskyddet på spisen .. inte allvarligt men ändå, jag sa att hon inte får göra det när hon håller på med nått sånt.

Nån mer som har varit med om barn med tics? Min äldsta som är tonåring nu har inte riktigt haft det vad jag minns iallafall ..

Kan det gå över helt? Vad ska man göra? Bara låta det vara eller kontakta vårdcentralen / BVC? Ska man säga något till henne eller blir det bara värre då?

Väntar mitt tredje barn (dottern är jätteglad för det) och min kille (pappan till nya barnet) är hos oss mycket och bor nästan här, vet inte om den omställningen kan ha något med det att göra?

Tacksam för svar!

Svar på tråden 5-åring med tics