• zedasv

Skaffa ESTA

Hej.
    Efter många om och men, efter en lång tid så är det äntligen dags för mig och min långdistans partner att träffas. Vi har varit tillsammans i ca 1.5 år.
    Jag bor i Sverige, han bor i USA vilket tyvärr är ett stort problem just nu. 
    Inte nog med COVID och allt annat, men jag behöver ansöka om något som kallas för ESTA för att få komma in i landet. 
    Anledningen till varför detta är ett problem är för att jag har ett brottsregister. 
    Jag var en annan man när jag var yngre, något jag har sonat för och överkommit, ett resultat av detta är att jag är straffad för narkotikabrott av normalgrad (innehav). 
    I min ansökan för ett ESTA så behöver jag fylla i om jag är straffad för ett brott eller inte. Jag kommer inte att ljuga på detta formulär vilket vissa har rekommenderat på andra forum.
    Jag skriver denna tråd för att få råd, har någon kanske varit i samma sits? 
    Blev er ansökan godkänd? 
    Kommer mitt förflutna neka mig mitt livs kärlek? 
  • Svar på tråden Skaffa ESTA
  • zedasv
    Tow2Mater skrev 2021-11-29 18:34:40 följande:

Kan inte ditt livs karlek flyga till Sverige? Det brukar vara mindre krav den vagen.

Du har helt rätt såklart, det är bara det att jag hade föredragit att han har "hemmaplan". Utöver det så hoppas vi kunna bo i USA en dag, en lösning på detta vore helt klart att föredra. 

Tack så mycket för ditt svar, för visat intresse alls, det här har varit väldigt jobbigt. 

• Themis

Här står allt om det: 

www.nacro.org.uk/criminal-record-support-service/support-for-individuals/travelling-abroad-and-immigration-to-the-uk-3/declaring-your-criminal-record-when-travelling-to-specific-countries/the-united-states/

For the classification of offences which are considered to be crimes of moral turpitude, see this document. However, note that factors such as your age at the time of the offence and the length of time that has passed may affect whether an offence will be considered a crime involving moral turpitude for purposes of the Immigration and Nationality Act. According to the legislation, your offence will not be considered one of moral turpitude if:

You were under 18 when you committed the offence
    At least five years have elapsed since the date of your conviction or, where you were sentenced to a period of detention or imprisonment, at least five years have elapsed since the date of your release
    The maximum possible sentence for the offence was less than 12 months (regardless of the actual sentence you received) and you were sentenced to six months or less

Note that if your offence meets the above conditions, this does not mean you do not need to declare it. The advice from the US Embassy is that if you have ever been arrested or convicted for any reason in any country, even if the arrest did not lead to a conviction, you should answer ?yes? to this question. The only exception would be an arrest for a minor motoring offence that resulted in a fixed penalty notice or other out of court disposal.

Have you ever violated any law related to possessing, using or distributing illegal drugs?
    Do you seek to engage in, or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
    Have you ever committed fraud or misrepresented yourself to obtain, or assist others to obtain, a visa or entry into the United States?

If you answer ?yes? to any of the above questions it doesn?t necessarily mean that you cannot travel to the US. It means that you are not eligible to travel under the VWP. Instead, you will need to apply for a Visitor Business (B1) or Pleasure (B2) visa through the US Embassy. As part of your application, you will need to apply for a police certificate and you may need to attend an interview. The US Department of State have useful information on their website about what they take into account when deciding whether or not to grant a visa. See here for further information about applying for a visa.

--
    Det korta svaret är att du (om du var över 18 när brottet begicks) inte kan få ESTA (=inte omfattas av VWP- Visa Waiver Program) utan istället måste ansöka om visum. Men jag hade ringt USAs ambassad och dubbelkollat, för att vara 100% säker.

• Themis

Örg- jag är trött idag.

Där är två skäl till under 18-årsregeln som också gör att man kan få ESTA:

-fem år sedan brottet begicks

-eller att max fängelsestraff för brottet understiger 12 månader (men det är 3 år för normalgraden av narkotikabrott så den funkar inte).

När livet suger har den fattige ingen kuk.
  • zedasv
    Themis skrev 2021-11-29 18:41:46 följande:

Örg- jag är trött idag.

Där är två skäl till under 18-årsregeln som också gör att man kan få ESTA:

-fem år sedan brottet begicks

-eller att max fängelsestraff för brottet understiger 12 månader (men det är 3 år för normalgraden av narkotikabrott så den funkar inte).

Gud, tack så jättemycket för all den informationen, jag har letat men har inte hittat just det. 
    Tyvärr så är det just nu 4 år sedan brottet begicks så den fungerar inte, jag var 23 när det hände. 
    Brottet är som du säger för hårt för att vara under 12 månader fängelse. 
    Det låter som att mitt enda val är att vänta i ett år till eller köra på ett B-2 Visum genom ambassaden, något jag kontaktar dom om imorgon. Tyvärr så har dom stängt pga Covid så det kan ta ett tag. 
    Men verkligen, tusen tack för att du tog dig tid.
Svar på tråden Skaffa ESTA