• Anonym (TS)

SF-mått bara vuxit 3cm på 5 veckor

Var hos BM idag vecka 29+4 och SF-måttet var 27 cm. Förra gången jag var där (vecka 24+några dagar) var det 24 cm.. det var iförsej en annan BM som mätte idag. Frågade flera gånger och hon sa att det har vuxit bra men tycker det låter lite lite?

Har 2 barn sen innan och har behövt göra tillväxt-UL med båda, äldsta vägde 2,9 kg och föddes i vecka 38+5 och yngsta vägde 3,1 kg och föddes i vecka 39+5, båda är flickor och nu väntar jag en pojke..

Vad har ni andra haft för SF-mått i den här veckan? Låter det normalt att det bara växer 3 cm på 5 veckor? Nån mer som varit med om det?

• Svar på tråden SF-mått bara vuxit 3cm på 5 veckor
  • Anonym (TS)

Nån som vet? Blir ganska orolig..

• Anonym (J)

Kollade min journal. Nu hade jag inte precis samma veckor som du men första barnet från 24-28 cm på ungefär samma tid, andra barnet 24-27 på en vecka längre än du.

2 friska barn och då angav bm det som att allt såg bra ut. Den ena väde drygt 3.1 född v 39+5, andra 3.8 v 42+0.

Senare i graviditeten med andra barnet växte inte SF-måttet alls mellan 2 tillfällen. Då fick jag ett extra TUL (hade lite ögon på mig redan pga havandeskapsförgiftning första gången), där allt såg bra ut. Efter det fortsatte barn och mage växa.

• Anonym (TS)
    Anonym (J) skrev 2021-11-30 12:36:58 följande:

Kollade min journal. Nu hade jag inte precis samma veckor som du men första barnet från 24-28 cm på ungefär samma tid, andra barnet 24-27 på en vecka längre än du.

2 friska barn och då angav bm det som att allt såg bra ut. Den ena väde drygt 3.1 född v 39+5, andra 3.8 v 42+0.

Senare i graviditeten med andra barnet växte inte SF-måttet alls mellan 2 tillfällen. Då fick jag ett extra TUL (hade lite ögon på mig redan pga havandeskapsförgiftning första gången), där allt såg bra ut. Efter det fortsatte barn och mage växa.

Tack för svaret :) Vad bra att allt gick bra för dig :)

Känns lite lugnare ..
  • Anonym (TS)

Kollade journalen från när jag var gravid förra gången , då hade det vuxit från 23 cm

i vecka 25+ till 26 cm i vecka 29+.

Minns inte exakt när jag fick göra tillväxt UL men vet att det var senare iallafall.

• mamaleona

Ts, grattis till kommande lillebror. Nu ska du gräva ner orostankarna o njuta av graviditeten. Det du själv skriver "att det var olika rådgivningsdamer" säger allt. Det kan kasta 2cm beroende på vem som mäter. Att jämföra vad nån har i ex v 28 ger ingen info då det beror såå på anatomin hos var o en. O om babyn svängt från säte till hjässläge ändrar ofta sf måttet. Må så gott. Hälsn en bm

Svar på tråden SF-mått bara vuxit 3cm på 5 veckor