• Svalan41

    Har jag skadat mitt foster???

    Jag har ätit opastöriserad ost och insåg det i efterhand och nu har jag panik att jag skadat fostret! mår illa... Jag trodde färskost var ok och ätit det på frukostmackan nästan varje dag den här veckan och nu vet jag inte vad jag ska göra! Jag har panik. Bm ska ringa mig imorgon men jag måste veta nu!

  • Svar på tråden Har jag skadat mitt foster???
  • FtS70

    Opastöriserad färskost? Oj, det är inte vanligt! Vilken tillverkning? Hur som helst är det mycket osannolikt att det skulle påverkat dig negativt. 

  • Glinda från Oz

    Bor du utomlands? Något sådant tror jag inte finns i Sverige (pratar inte om delikatessdisken) Du kan vara lugn, kostråden ändras hela tiden, något som är farligt idag behöver inte vara det imorgon och vise versa.

  • Misscaswell

    Risken är pytteliten. Jag har också råkat äta fel sorts ost under graviditet, och inget hände. Gissar att du har ätit ur samma paket varje gång? I så fall är det ju knappast en större risk för att du har ätit det flera ggr.

  • nomina

    Jag tror risken är liten för att du skadat barnet.

    Det som är risken med opastöriserad mjölk är att bakterier som kan vara skadliga för barnet kan leva igenom processen.

    Livsmedel som säljs måste vara kontrollerade mot toxiner och skall återkallas om så påvisas. Det är högt reglerat.

  • Svalan41
    FtS70 skrev 2021-11-30 14:02:38 följande:

    Opastöriserad färskost? Oj, det är inte vanligt! Vilken tillverkning? Hur som helst är det mycket osannolikt att det skulle påverkat dig negativt. 


    Jag läste kanske inte så noga jag googlade och det stod att man inte fick äta färskost :( 
  • Anonym4848
    FtS70 skrev 2021-11-30 17:12:26 följande:

    Du KAN äta färskost, du har blivit felinformerad!


    Så länge den är gjord på pastöriserad mjölk, ja.

    Kolla alltid på Livsmedelsverket, det är så tydligt skrivet allting och går inte att missförstå.
  • Värphönan
    Anonym4848 skrev 2021-11-30 17:43:17 följande:

    Så länge den är gjord på pastöriserad mjölk, ja.

    Kolla alltid på Livsmedelsverket, det är så tydligt skrivet allting och går inte att missförstå.


    Färskost som ex mascarpone och Philadelphia upphettad vid tillverkning så det spelar ingen roll om den är pastöriserad eller inte :) färskost är ok att äta!
  • Anonym4848
    Värphönan skrev 2021-11-30 23:20:05 följande:

    Färskost som ex mascarpone och Philadelphia upphettad vid tillverkning så det spelar ingen roll om den är pastöriserad eller inte :) färskost är ok att äta!


    Som sagt, läs på Livsmedelsverket.se.
  • Anonym4848
    Värphönan skrev 2021-12-01 11:16:31 följande:

    står svart på vitt där. du får gärna läsa själv ;)

    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/gravida/Search/%C3%A4rskost


    Min poäng är att det är rätt dumt att skriva i ett forum vad som är okej att äta eller inte, dels pga att det lämnar utrymme för att folk tolkar information på olika sätt och dels att råden ändras med tiden men foruminlägg finns kvar i framtiden när folk googlar. Därför är det alltid bäst att svara att folk själva ska ta reda på fakta från rätt källa.
Svar på tråden Har jag skadat mitt foster???