• Anonym (Rädd)

    Gravid vecka 9+3. Hyperemesis gravidarum. Alla symtom borta på 1 dygn. Missfall?

    Ja jag är gravid i vecka 9+3 och har diagnostiseras med hyperemesis gravidarum vilket innebär extremt graviditetsillamående samt 10-20 kräkningar per dag sen vecka 5+4. Jag hat tappat 5 kilo I vikt och fått dropp 3 dagar i veckan.

    Så igår försvann plötsligt alla symtom bara sådär och jag kunde äta för första gången. Nu är jag rädd att detta innebär missfall/ma. Jag har tidigare haft 1 ma och 6 missfall... Någon som haft hyperemesis som försvunnit i en handvändning och det ändå gått bra?

  • Svar på tråden Gravid vecka 9+3. Hyperemesis gravidarum. Alla symtom borta på 1 dygn. Missfall?
  • Anonym (S)

    Har inte haft Hyperemesis så egentligen är jag kanske inte rätt person att svara.. men jag mådde illa mycket i början (och gör det fortfarande ganska ofta nu i vecka 30) och vissa dagar var det bara helt borta och jag blev ganska orolig men sen kom det tillbaks.

    Jag har två barn sen innan men har haft två missfall också. Det andra (i mars i år) var väldigt tidigt (vecka 5-6) så hade inte riktigt hunnit börja må illa.. och när jag fick det första (innan barnen) i vecka 10 ungefär hade jag inte mått illa alls.

    Hur har det varit med dina tidigare graviditeter? Har du haft hyperemesis då också?

    Om du är orolig kanske du kan kontakta gyn och be om att få göra ett VUL och kolla så allt är ok?

    Kram och lycka till!

  • svansmamman
    Anonym (Rädd) skrev 2021-12-01 04:36:11 följande:
    Gravid vecka 9+3. Hyperemesis gravidarum. Alla symtom borta på 1 dygn. Missfall?

    Ja jag är gravid i vecka 9+3 och har diagnostiseras med hyperemesis gravidarum vilket innebär extremt graviditetsillamående samt 10-20 kräkningar per dag sen vecka 5+4. Jag hat tappat 5 kilo I vikt och fått dropp 3 dagar i veckan.

    Så igår försvann plötsligt alla symtom bara sådär och jag kunde äta för första gången. Nu är jag rädd att detta innebär missfall/ma. Jag har tidigare haft 1 ma och 6 missfall... Någon som haft hyperemesis som försvunnit i en handvändning och det ändå gått bra?


    Jag har lyckligtvis inte behövts dras med hyperemesis utan "bara" sådant illamående som känns som en konstant åksjuka. Hur som helst tänker jag såhär - det är ju vanligt att symptom kommer och går, vissa försvinner helt och vissa kommer igen. Rimligtvis borde det inte vara annorlunda med hyperemesis eftersom det, liksom andra gravidrelaterade symptom, beror på hormoner. Vidare är ju symptom inte ett kvitto på att allt är som det ska då det finns många som har symtom vid exempelvis MA. Jag tycker dock att du ska kontakta din BM om du känner dig orolig då de är de enda som kan ge dig ett definitivt besked. Förhoppningsvis kan de boka in dig på ett VUL så att ni ser hur det ser ut? 

    Jag förstår känslan kring vikttappet. Trots att jag inte haft ett extremt gravidillamående har jag tappat 8 kg i vikt, från 56 kg till 48 kg. Jag är nu i vecka 13 och vikten har ännu inte börjat gå uppåt. 

    Jag håller tummarna för dig och att allt ser bra ut och att du helt enkelt bara kan njuta av att inte må brutalt illa hela tiden. Hjärta
  • Anonym (Rädd)

    Tack för era svar! Jag har försökt få vul men dom säger nej... Jag hade illamående min graviditet som blev ett barn men inte till denna grad. Alla mina mf och ma har börjat med få symtom och sen molande och tillsist blod... känns som att det bara är att ställa in mig på mf.

  • Anonym (S)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-12-01 09:54:47 följande:

    Tack för era svar! Jag har försökt få vul men dom säger nej... Jag hade illamående min graviditet som blev ett barn men inte till denna grad. Alla mina mf och ma har börjat med få symtom och sen molande och tillsist blod... känns som att det bara är att ställa in mig på mf.


    Lite dåligt att du inte får göra VUL, speciellt eftersom du har haft flera missfall innan. Det är ju jättejobbigt att vara så orolig.. Det är ju absolut inte säkert att det är MF, har som sagt inte haft hyperemesis men ganska svårt illamående den här grav och det kom och gick en del.. borde ju kunna vara så med hyperemesis också? Vad säger din BM eller den du har pratat med om det?

    Vet inte vilken stad du bor i men har du testat att ringa andra gyn mottagningar? Om du bor i en stor stad finns det ju flera och nån kanske har tider , annars finns det iallafall där jag bor (Sthlm) mottagningar där man kan boka tidigt VUL och betala för det själv också.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (S) skrev 2021-12-01 10:12:27 följande:

    Lite dåligt att du inte får göra VUL, speciellt eftersom du har haft flera missfall innan. Det är ju jättejobbigt att vara så orolig.. Det är ju absolut inte säkert att det är MF, har som sagt inte haft hyperemesis men ganska svårt illamående den här grav och det kom och gick en del.. borde ju kunna vara så med hyperemesis också? Vad säger din BM eller den du har pratat med om det?

    Vet inte vilken stad du bor i men har du testat att ringa andra gyn mottagningar? Om du bor i en stor stad finns det ju flera och nån kanske har tider , annars finns det iallafall där jag bor (Sthlm) mottagningar där man kan boka tidigt VUL och betala för det själv också.


    Ja jag ska ringa och försöka boka privat ultraljud. MVC säger bara sålänge du inte blöder så är det ingen fara men så säger dom alltid och har sagt alla mina graviditeter..

    Jag vet inte om symtomen plötsligt försvinner vid detta tillstånd.. men det kanske det kan. Får hoppas på det..
  • Emma1b

    Jag hade hyperemesus mina två graviditeter som blev barn. Blev gravid i oktober och fick ett litet lätt illamående men inte mer. Brösten däremot växte och ömmade. Men på vul v8 visade det sig att graviditeten stannat av v 5, så det var väl därför illamåendet inte kom igång...Med dotter nr 1 mådde jag illa till v 30 ca, med nr 2 till v25, men många blir ju bättre tidigare så håller tummarna att det är så för dig! Hoppas verkligen du slipper fler missfall, ett enda var hemskt nog.. skulle verkligen boka privat om jag var du! Skandal att svensk kvinnosjukvård är så undermålig!

  • Anonym (Rädd)
    Emma1b skrev 2021-12-02 17:18:44 följande:

    Jag hade hyperemesus mina två graviditeter som blev barn. Blev gravid i oktober och fick ett litet lätt illamående men inte mer. Brösten däremot växte och ömmade. Men på vul v8 visade det sig att graviditeten stannat av v 5, så det var väl därför illamåendet inte kom igång...Med dotter nr 1 mådde jag illa till v 30 ca, med nr 2 till v25, men många blir ju bättre tidigare så håller tummarna att det är så för dig! Hoppas verkligen du slipper fler missfall, ett enda var hemskt nog.. skulle verkligen boka privat om jag var du! Skandal att svensk kvinnosjukvård är så undermålig!


    Jag bokade privat och den levde! Illamåendet är tillbaka trots medicinerna så jag antar att jag bara hade en liten paus i några dagar..
Svar på tråden Gravid vecka 9+3. Hyperemesis gravidarum. Alla symtom borta på 1 dygn. Missfall?