• Madelen21

    Hjälp

    Hej

    Måste få stöd å råd i en sak som hände igår. Innan vi skulle sova hemma hos mig igår kväll så kollade jag till barnen. När jag öppnade dörren in i deras rum låg dottern 14 år med byxorna nere och vår son 8 år likaså. Fast han stog upp..dottern höll i sin mobil. Jag frågade vad dom höll på med å dom blev ställda ... speciellt dottern. Jag pratade med barnen om detta nu på morgonen. Dottern ville ej prata om det.

    Sonen däremot berättade lite...

    Har tagit upp detta med barnens pappa oxå då vi inte bor ihop... sonen sa att storasyster ville göra en tiktok med henne....

    Känns inget bra... fler som vart med om nåt liknande eller kan ge råd??

  • Svar på tråden Hjälp
  • Mortiscia80

    Inte bara i telefonerna utan även inombords så att säga. Ett samtal med barnpsykolog är iaf en början. Två barn som står med byxorna nere är inte en normal situation.

  • Mrs Moneybags

    Ni behöver ha stenkoll på dem från och med nu. Det låter som att dottern kan ha invigt den lille pojken i något olämpligt. Det måste få ett slut nu och du måste våga tala klarspråk med barnen om detta. Dessutom bör du söka hjälp hos kurator i skolan för båda barnen. Det här är väldigt allvarligt. 

  • Grindleguts
    Mrs Moneybags skrev 2021-12-01 13:59:47 följande:

    Ni behöver ha stenkoll på dem från och med nu. Det låter som att dottern kan ha invigt den lille pojken i något olämpligt. Det måste få ett slut nu och du måste våga tala klarspråk med barnen om detta. Dessutom bör du söka hjälp hos kurator i skolan för båda barnen. Det här är väldigt allvarligt. 


    Instämmer. 14-åringen kan säga precis vad som hänt. Ta mobilen ifrån henne och behåll den tills hon talat ut, sagt precis allt, vad som gjorts, varför, har det tagits filmer/bilder, vart har det spridits. Precis allt ska fram. Säg att det blir jobbigare diskussioner med kurator/psykolog om hon försöker undanhålla något. Förhoppningsvis är det bara rätt oskyldiga saker som de hunnit göra. Men du behöver verkligen få veta vad.
  • Zoegazz

    Jag ställer mot mot kören och säger, ta det lugnt. Det är fullt naturligt för barn att experimentera med nakenhet, synnerligen med andra barn. Detta är inget de ska känna skam över men det är ändå viktigt att markera för 14-åringen att det inte är okej att dra in 8-åringen i sådana lekar eller vad man ska kalla det. Mina yngsta barn har haft mycket sånt för sig och jag har såklart sagt till men inte gjort det till en stor grej. 

  • Grindleguts
    Zoegazz skrev 2021-12-01 20:08:22 följande:

    Jag ställer mot mot kören och säger, ta det lugnt. Det är fullt naturligt för barn att experimentera med nakenhet, synnerligen med andra barn. Detta är inget de ska känna skam över men det är ändå viktigt att markera för 14-åringen att det inte är okej att dra in 8-åringen i sådana lekar eller vad man ska kalla det. Mina yngsta barn har haft mycket sånt för sig och jag har såklart sagt till men inte gjort det till en stor grej. 


    Det är en helt annan sak när en 14-åring förleder en 8-åring än småbarnsbus eller tonårsstrul.
Svar på tråden Hjälp