Byta jobb eller stanna kvar. Hur ska jag tänka? Ångest!!!
Jag har jobbat på samma jobb i 10 år nu. Tidigare bytte jag jobb efter 3-5 år, men här har jag blivit kvar. Jag trivs bra och jag är inte ensam om det. När man gjort medarbetarundersökningar visar det att över 90% trivs jättebra.
Nu har jag blivit uppringd av en headhunter. Det kom som en blixt från en klar himmel. Jag är såklart väldigt smickrad och nu vet jag inte hur jag ska tänka. Jag är tydligen en av toppkandidaterna.
Nya jobbet kommer att innebära ett snäpp upp karriärmässigt med betydligt högre lön. Jag kommer samtidigt att behöva jobba hårdare också. Jag har sett lokalerna och de är inte lika trevliga som på mitt nuvarande jobb.
Fördelen med mitt nuvarande jobb är att jag har fantastiska kollegor, som jobbat lika länge eller längre. Vi har en bra stämning och ett tillåtande klimat. Jag har ett stort inflytande över mina arbetsuppgifter och är i stort sett aldrig stressad. Min chef är väldigt angelägen om att vi inte ska känna stress. Det är också så att jag har ett handikapp, som inte påverkar mitt arbete men där jag behöver hjälp av arbetsgivaren och det har jag också fått. Jättebra stöd och hjälp!
Dessutom ligger arbetsplatsen bra till. Nära till stan, nära vårdcentral och tandläkare, nära sjukgymnasten där jag tränar en gång i veckan (får träna på arbetstid).
Nackdelen med mitt nuvarande jobb är att jag stagnerat lönemässigt och att min nuvarande chef, till skillnad från min förra, inte tycker att den tjänst jag har är verksamhetskritisk (det hänger såklart ihop)
Jag fyller snart 50 och detta är förmodligen min sista chans att byta jobb.