• Anonym (Rådvill)

Byta jobb eller stanna kvar. Hur ska jag tänka? Ångest!!!

Jag har jobbat på samma jobb i 10 år nu. Tidigare bytte jag jobb efter 3-5 år, men här har jag blivit kvar. Jag trivs bra och jag är inte ensam om det. När man gjort medarbetarundersökningar visar det att över 90% trivs jättebra.

Nu har jag blivit uppringd av en headhunter. Det kom som en blixt från en klar himmel. Jag är såklart väldigt smickrad och nu vet jag inte hur jag ska tänka. Jag är tydligen en av toppkandidaterna.

Nya jobbet kommer att innebära ett snäpp upp karriärmässigt med betydligt högre lön. Jag kommer samtidigt att behöva jobba hårdare också. Jag har sett lokalerna och de är inte lika trevliga som på mitt nuvarande jobb.

Fördelen med mitt nuvarande jobb är att jag har fantastiska kollegor, som jobbat lika länge eller längre. Vi har en bra stämning och ett tillåtande klimat. Jag har ett stort inflytande över mina arbetsuppgifter och är i stort sett aldrig stressad. Min chef är väldigt angelägen om att vi inte ska känna stress. Det är också så att jag har ett handikapp, som inte påverkar mitt arbete men där jag behöver hjälp av arbetsgivaren och det har jag också fått. Jättebra stöd och hjälp!

Dessutom ligger arbetsplatsen bra till. Nära till stan, nära vårdcentral och tandläkare, nära sjukgymnasten där jag tränar en gång i veckan (får träna på arbetstid).

Nackdelen med mitt nuvarande jobb är att jag stagnerat lönemässigt och att min nuvarande chef, till skillnad från min förra, inte tycker att den tjänst jag har är verksamhetskritisk (det hänger såklart ihop)

Jag fyller snart 50 och detta är förmodligen min sista chans att byta jobb.

• Svar på tråden Byta jobb eller stanna kvar. Hur ska jag tänka? Ångest!!!
  • Anonym (Z)

Jag skulle bytt, förutsatt att din vardag skulle fungera bra med restider och ökad arbetsbelastning. Det är ju nu du ska byta.

• Anonym (Förvirrad)

Jag fattar inte... Varför skulle du vilja byta från ett jättebra jobb du trivs med till ett där du redan nu ser en massa nackdelar...? Stanna kvar där du är! Det är inte sista möjligheten att byta om du skulle vilja i framtiden, men man ger inte upp något som är bra bara för att någon frågar.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-12-01 13:45:38 följande:

Jag fattar inte... Varför skulle du vilja byta från ett jättebra jobb du trivs med till ett där du redan nu ser en massa nackdelar...? Stanna kvar där du är! Det är inte sista möjligheten att byta om du skulle vilja i framtiden, men man ger inte upp något som är bra bara för att någon frågar.

Mycket högre lön och chans till utveckling. Om jag kommer att trivas på nya jobbet eller inte kan jag inte veta.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Z) skrev 2021-12-01 13:17:58 följande:

Jag skulle bytt, förutsatt att din vardag skulle fungera bra med restider och ökad arbetsbelastning. Det är ju nu du ska byta.

Restider skulle funka. Det kommer att bli betydligt svårare för mig att ta mig till sjukgymnasten.
  • LadyJane

Jag tänker att jobbyte handlar mycket om vad man vill i stort i livet och mindre om lokalerna och resvägar.
    Vill du göra karriär kan det bästa vara att byta frekvent, dvs för 7 år sen för dig typish.
    Vill du ha trygghet osv kan det vara bättre att stanna.

Fundera helt enkelt vad du vill i stort först. Tänker jag.

• Anonym (Rådvill)

Jag skulle inte ta det nya jobbet - om jag får det - utan att ta tjänstledigt från det jobb jag har nu.

Det är säkert sista chansen att byta jobb skulle jag tro. Å andra sidan innebär det också att jag blir tvungen att vara kvar på det nya jobbet till pensionen. (tänker på att det är svårare att få nytt jobb som äldre).

• Anonym (Rådvill)
    LadyJane skrev 2021-12-01 14:16:36 följande:

Jag tänker att jobbyte handlar mycket om vad man vill i stort i livet och mindre om lokalerna och resvägar.
    Vill du göra karriär kan det bästa vara att byta frekvent, dvs för 7 år sen för dig typish.
    Vill du ha trygghet osv kan det vara bättre att stanna.

Fundera helt enkelt vad du vill i stort först. Tänker jag.

Exakt. Vad vill jag? Om detta hade hänt för 5 år sedan hade jag inte tvekat att ta det nya jobbet. Nu ser jag andra värden - som att slippa stress.

Förutom den obefintliga löneutvecklingen gillar jag inte att min kompetens ifrågasätts på det jobb jag har nu. Andra, med mer "status" men utan min utbildning och kompetens, får de högprofilerade arbetsuppgifter som jag borde fått. Jag får väl ställa rätt frågor på intervjun. Kanske är situationen liknande där.

Jag läste häromdagen ett citat som kanske passar: "If you think the grass is greener on the other side, remember that the grass is green where you water it.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-12-01 14:11:41 följande:
    Mycket högre lön och chans till utveckling. Om jag kommer att trivas på nya jobbet eller inte kan jag inte veta.
    Pengar är inte allt! Men det du skriver om att lokalerna inte verkar så trevliga och att du dessutom kommer få mer att göra (dvs ökad risk för stress) är något som verkligen kan förstöra resten av ditt yrkesliv.

Å andra sidan har du nu: trevliga kollegor, jättebra chef som stöttar ditt handikapp, nära till stan, du får träna på arbetstid och allt möjligt. Och det är du redo att ge upp för några tusenlappar mer...?

Lycka mäts inte i kronor ts.
  • LadyJane
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-12-01 14:25:46 följande:
    Exakt. Vad vill jag? Om detta hade hänt för 5 år sedan hade jag inte tvekat att ta det nya jobbet. Nu ser jag andra värden - som att slippa stress.

Förutom den obefintliga löneutvecklingen gillar jag inte att min kompetens ifrågasätts på det jobb jag har nu. Andra, med mer "status" men utan min utbildning och kompetens, får de högprofilerade arbetsuppgifter som jag borde fått. Jag får väl ställa rätt frågor på intervjun. Kanske är situationen liknande där.

Jag läste häromdagen ett citat som kanske passar: "If you think the grass is greener on the other side, remember that the grass is green where you water it.
    Det är kloka tankar du har. Solig

men å andra sidan, om du har chans att testa och vara tjänstledig så behöver du ju inte bestämma nu. Så skulle nog jag göra, testa för att besluta senare.

Oavsett så önskar jag dig lycka till. Jag är övertygad om att du i slutänden kommer att göra det som är bäst.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-12-01 14:30:00 följande:
    Pengar är inte allt! Men det du skriver om att lokalerna inte verkar så trevliga och att du dessutom kommer få mer att göra (dvs ökad risk för stress) är något som verkligen kan förstöra resten av ditt yrkesliv.

Å andra sidan har du nu: trevliga kollegor, jättebra chef som stöttar ditt handikapp, nära till stan, du får träna på arbetstid och allt möjligt. Och det är du redo att ge upp för några tusenlappar mer...?

Lycka mäts inte i kronor ts.
    Nej, det har du rätt i, och jag hade ju inte tänkt byta jobb. Faktiskt var det så att jag såg annonsen för den här tjänsten när den låg ute för några månader sedan så jag hade möjlighet att fundera redan då. Jag valde att inte söka tjänsten då. Visserligen berodde det till viss del på att jag trodde att min chans att få jobbet var så små att det inte var mödan värt att skicka in en ansökan. Men nu vet jag hur det var med den saken.
  • Anonym (Rådvill)
    LadyJane skrev 2021-12-01 14:34:02 följande:
    Det är kloka tankar du har. Solig

men å andra sidan, om du har chans att testa och vara tjänstledig så behöver du ju inte bestämma nu. Så skulle nog jag göra, testa för att besluta senare.

Oavsett så önskar jag dig lycka till. Jag är övertygad om att du i slutänden kommer att göra det som är bäst.
    Då hoppas jag bara att det inte blir något strul så att jag inte kan komma tillbaka.
    Jag har behov av vissa hjälpmedel och det skulle de behöva fixa till mig på nya jobbet. Känns pinsamt då om man är där några månader och sedan slutar för att gå tillbaka till gamla jobbet.
  • Anonym (Rådvill)

Om jag ska vara ärlig så är det som lockar mig mest med det nya jobbet, förutom lönen, att jag skulle få sätta tänderna i att bygga upp saker. Fast när jag väl gjort det hamnar jag väl i en liknande sits som jag är i nu.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Rådvill) skrev 2021-12-01 14:56:33 följande:
    Då hoppas jag bara att det inte blir något strul så att jag inte kan komma tillbaka.
    Jag har behov av vissa hjälpmedel och det skulle de behöva fixa till mig på nya jobbet. Känns pinsamt då om man är där några månader och sedan slutar för att gå tillbaka till gamla jobbet.
    Tjänstledigt är jättebra! Tänk på att chefen inte måste låta dig få det för att prova en annan tjänst, och att man inte heller kan räkna med att komma tillbaka innan den tiden har gått ut. Så om du ångrar dig efter några månader kan det vara så att du inte har något annat val än att vara kvar på nya stället, eller gå hemma utan lön. Prata med chefen så du vet dina möjligheter.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-12-01 15:00:52 följande:
    Tjänstledigt är jättebra! Tänk på att chefen inte måste låta dig få det för att prova en annan tjänst, och att man inte heller kan räkna med att komma tillbaka innan den tiden har gått ut. Så om du ångrar dig efter några månader kan det vara så att du inte har något annat val än att vara kvar på nya stället, eller gå hemma utan lön. Prata med chefen så du vet dina möjligheter.
    Jo jag vet att det är så. Skulle jag inte få ta tjänstledigt tar jag inte nya jobbet (om jag får det alltså). Jag har aldrig vantrivts så mycket på ett ställe att inte kunnat stå ut några månader, så där ser jag ingen risk. Jag är mer orolig för att min tjänst försvinner.

Jag kommer att veta mer efter intervjun på tisdag. Jag är inte särskilt nervös för den eftersom mitt fokus är på att ställa en massa frågor till dem.
  • Räkan77

Jag tycker du ska ta chansen att prova det nya jobbet. Låter som att du kommer att bli frustrerad och kanske bitter om du stannar kvar hos en chef som inte värdesätter din kompetens.

• Anonym (Mm)

Om du är rädd för att din tjänst försvinner när du är borta finns risk att den faktiskt kommer att göra det ändå. Låter som du har någon specialanpassad tjänst som varken kräver din utbildning eller ses som så viktig. Tror du hade mått bra av att byta. Även om det inte är sista chansen så är det nog såhär du kommer tänka nästa gång också.

• Anonym (Rådvill)
    Räkan77 skrev 2021-12-01 15:45:14 följande:

Jag tycker du ska ta chansen att prova det nya jobbet. Låter som att du kommer att bli frustrerad och kanske bitter om du stannar kvar hos en chef som inte värdesätter din kompetens.

Det är inte säkert att den nya gör det heller, eller rättare: att de inte förstår vad jag kan bidra med. Gäller att ställa rätt frågor på intervjun.

Jag önskar att jag var säkrare. Skulle kännas roligt faktiskt att säga till min chef att jag blivit headhuntad och att jag undrar om jag kan få ta tjänstledigt. Samtidigt skulle jag känna mig som en svikare eftersom jag fått så mycket stöd.

Om jag får jobbet och tackar nej lär jag bli kvar här till pensionen. Typ drygt 20 år. Tar jag det andra jobbet blir jag kvar där i 20 år om jag inte förlorar jobbet av nån anledning (nuvarande jobbet är säkrare tror jag). I så fall lär jag istället bli arbetslös till pensionen.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Mm) skrev 2021-12-01 15:56:17 följande:

Om du är rädd för att din tjänst försvinner när du är borta finns risk att den faktiskt kommer att göra det ändå. Låter som du har någon specialanpassad tjänst som varken kräver din utbildning eller ses som så viktig. Tror du hade mått bra av att byta. Även om det inte är sista chansen så är det nog såhär du kommer tänka nästa gång också.

Jodå. Min tjänst kräver både min utbildning och min erfarenhet, och min chef tycker att jag gör ett bra jobb. Däremot anser hon inte att den tjänst jag, och mina kollegor med samma tjänst, har är verksamhetskritisk. Den behövs, men är inte värd så hög lön.

Anledningen till min oro är att jag gjort detta förut - provat en ny tjänst och varit tjänstledig. Den nya tjänsten försvann när arbetsgivaren var tvungen att skära ner drastiskt och jag kunde inte komma tillbaka till mitt gamla jobb eftersom den nya chefen där hellre ville ha kvar min vikarie (nye chefen kom medan jag var tjänstledig).
Svar på tråden Byta jobb eller stanna kvar. Hur ska jag tänka? Ångest!!!