• AccerSwe

    Dilemma

    Hallå!

    Jag har hamnat i ett dilemma.

    Jag väntar på sjukpenning vet inte ens om jag kommer få det. Försörjningsstöd kommer jag bli nekad.

    Om jag inte får sjukpenning hamnar jag hos kronofogden. Kommer dom ta två bilar som jag har lån på 40k och 40k till två bekanta till mig?

    Ingen annan kan ta över lånen på bilarna..

    Sen har jag klarna då jag har mat.. får jag inga pengar i december så hamnar jag på gatan. Kommer inte kunna betala tillbaka till klarna eller hyra el. Så då blir jag väl vräkt.

    Tips på hur man hanterar att bli uteliggare?

  • Svar på tråden Dilemma
  • Anonym (Fan)

    Beklagar, men innan du målar fan på väggen så kan du kontakta klarna och berätta hur det ligger till. De kan säkert ge fig en plan.

    Är det annat du är orolig för så har varje kommun en konsumentrådgivare som är gratis att gå till. Denne kan hjälpa dig med en budget, berätta vad du ska tänka på osv.

    Och som i lyxfällan så är det allra viktigaste att betala tak över huvudet.

    Du får gå till socialen och se om de kan ge dig pengar till hyran och annat nödvändigt.

    Det tar tid innan du blir vräkt. Jag låg efter 4 månader under en kris och det löste sig. Jag har legat back en halv miljon.

    Kan du inte jobba eller sysselsätta dig alls?

  • AccerSwe

    Jag får kolla jobb annonser imorgon. Söka vad som helst. Barq man får in en slant pengar till boendet har relativt billig hyra

  • Drottningen1970

    Ingen kommer att ta bilarna. Däremot kommer du uppmanas att sälja bilarna för att leva på pengarna om du inte har särskilda skäl till att behöva bil. Sen när dessa pengar är slut så får du försörjningsstöd.

  • Drottningen1970
    Anonym (Fan) skrev 2021-12-01 17:14:23 följande:

    Beklagar, men innan du målar fan på väggen så kan du kontakta klarna och berätta hur det ligger till. De kan säkert ge fig en plan.

    Är det annat du är orolig för så har varje kommun en konsumentrådgivare som är gratis att gå till. Denne kan hjälpa dig med en budget, berätta vad du ska tänka på osv.

    Och som i lyxfällan så är det allra viktigaste att betala tak över huvudet.

    Du får gå till socialen och se om de kan ge dig pengar till hyran och annat nödvändigt.

    Det tar tid innan du blir vräkt. Jag låg efter 4 månader under en kris och det löste sig. Jag har legat back en halv miljon.

    Kan du inte jobba eller sysselsätta dig alls?


    Självklart är hyran prioriterad före att behålla bilarna.
  • Drottningen1970
    AccerSwe skrev 2021-12-01 18:11:24 följande:

    Eftersom jag står på lånen så är jag ägare ????


    Då får du förklara för din bror hur läget är så att han får lösa det på annat sätt. Du kan knappast riskera vräkning för att han ska kunna ha bil, det inser han nog om han har minsta förstånd. För att du inser det får man väl hoppas. Bilarna måste bort från ditt namn omedelbart.
  • Anonym (FYI)
    AccerSwe skrev 2021-12-01 18:11:24 följande:

    Eftersom jag står på lånen så är jag ägare ????


    Nej så funkar det inte. Om bilarna är registrerade i hans namn är det hans bilar. Betalar han av lånen åtminstone?
  • Anonym (...)

    Nu vet jag ju inte var du bor men jag är lärare och vår kommun skriker efter vikarier. Ring runt till olika skolor/förskolor så skulle du, i alla fall i min kommun, kunna få jobb redan innan du har papper från belastningsregistret (beställ ett sådant på polisens hemsida)! Men sök alla jobb du kan hitta! Kolla även facebook/sätt upp lappar på din lokala mataffär om att du kan passa barn, gå ut med hundar, skotta snö. Om du nu klarar dessa grejer...

    Är du ensam?

    Hör av dig till Klarna (samt till ev fler ställen du har krediter på) och lägg upp en avbetalningsplan. De kan säker vara tillmötesgående.

    Se till att sin bror står som ägare på bilarna!

    Kontakta din kommuns ekonomiska rådgivare för att få stöd och hjälp.

    Hör av dig till socialen och se på vilket sätt de, eventuellt, kan hjälpa dig.

    Kan även vara bra att prata med din hyresvärd så de vet läget, de kanske också kan lägga upp en betalningsplan/skjuta på hyran.

    Jag hade i och för sig mailat till alla. Gillar inte att prata i telefon och tycker om att ha skriftliga svar. Några kommer kunna hjälpa dig, andra inte, men att ha svart på vitt att du verkligen försökt gynnar dig!

    Se över om du har något hemma du kan sälja! Kläder, möbler, lampor, tavlor- vad som.

    Kolla igenom vad som finns i matväg hemma, använd allt! Gör soppor, grytor, omelett, gröt etc.

    Lycka till!!!

  • Anonym (FYI)
    AccerSwe skrev 2021-12-01 18:11:24 följande:

    Eftersom jag står på lånen så är jag ägare ????


    Eller menar du att de står på dig även i bilregistret, alltså inte bara lånet? För i så fall måste de skrivas över på din bror så snart som möjligt, annars kommer soc kräva att du säljer dem och lever av pengarna.
  • BroderBjörn

    Som tidigare författare har nämnt tidigare så kommer du inte att kastas ut på gatan omgående.
    Kontakta kreditgivare och förklara läget. Se om ni tillsammans kan lösa problemet. Och gällande din bror som inte kunde få ett lån, så verkar det som om att bilen kommer till större nytta såld.
    Han får helt enkelt hitta en alternativ lösning han med.

    Jag hoppas innerligt att du orkar ta dig tid att slå dig ner och fokusera på lösningarna, och inte på tanken av att leva som hemlös.


    Tävla om årets julklapp 2021! bit.ly/matvaror-hela-aret
Svar på tråden Dilemma