• Anonym (Orolig.)

    Covid19 vaccin i graviditet

    Jag är gravid i vecka 23 (imorgon) och vill så gärna ta covid19 vaccin men är så orolig. Har läst om en hel del som fått allvarliga biverkningar och är livrädd att få t ex missfall eller att barnet på nåt vis kan få fosterskada.. jag har svårt att lita fullt ut på vården t ex då man ridigare inte fick vaccinera sig o nu ska man, förstpr att de handlar om att dem har mer fakta nu.. är det nån som vet hur dessa vaccin funkar 100% o kan förklara för mig. T ex kommer dem gå ur kroppen helt en dag? Kan dem orsaka skador , neurologiska t ex på mitt ofödda barn som kan visa sig senare unde barndomen? Kan jag få missfall?

  • Svar på tråden Covid19 vaccin i graviditet
  • Anonym (Vet ej)

    Hej!

    Jag har inga svar på vad som kan ske i framtiden, vi har ju inte haft tillgång till vaccinet så länge. Jag är nu gravid i v. 36 och är i riskgrupp av andra anledningar, jag valde att ta första dosen i v 28 och jag hade inga biverkningar, varken efter första eller andra dosen.

    Jag har full förståelse för dom som väljer att avvakta iom begränsade studier för långvarig påverkan på både mamma och foster men för min del personligen så har jag tänkt att nej jag vet inte vad som väntar i framtiden men jag ser vad som kan hända om jag får covid som gravid och det var tillräckligt för mig. Kan jag undvika att hamna i respirator eller dö pga covid så kommer jag att göra det, jag vill hellre leva och få leva med mitt barn. Sen skyddar givetvis inte vaccinet 100%, inget vaccin gör det men jag som är i riskgrupp sedan tidigare har levt väldigt begränsat senaste åren pga covid och gått med rädslan att stryka med.

    Jag hoppas du landar i ett beslut som känns rätt för dig och vill ändå säga att du gör inte fel varken om du tar vaccin eller inte, vi är oroliga för våra bebisar i magen och försöker göra det vi känner är bäst!

Svar på tråden Covid19 vaccin i graviditet