• Teddyclarie

    Bild

    Hej 
    Jag ska bli mamma för första gången och undrar om man kan få en bild på barnets hjärtslag från ett ultraljud.

    Mvh

  • Svar på tråden Bild
  • svansmamman
    Teddyclarie skrev 2021-12-02 11:46:21 följande:
    Bild

    Hej 
    Jag ska bli mamma för första gången och undrar om man kan få en bild på barnets hjärtslag från ett ultraljud.

    Mvh


    Hej,

    Hur menar du med bild på hjärtslag? Du kan ju få en bild på fostret men för att hjärtslag ska synas krävs ju videoformat vilket, vad jag vet, inte erbjuds. Däremot kan du själv filma skärmen när BM gör ultraljudet. 
  • Anonym4848

    När jag var på tillväxtultraljud i typ v. 27 la hon upp som vågor på hjärtslagen (från navelsträngen) i nederkant av skärmen, det hade säkert gått att få på bild om jag hade velat.

  • Emala

    Jag fick video när jag gjorde ultraljud privat i vecka 10 och även på sjukhuset när jag gjorde rutinultraljudet i vecka 20.

    Då syntes hjärtat.

    På sjukhus brukar det vara förbjudet att filma själv. Det stod till och med på min kallelse till ultraljudet.

  • Hoppsan82

    Jag ska göra VUL om en vecka och eftersom det är förbud att ta med mannen så sa läkaren att jag kan ha videosamtal eller filma då att han får vara med.

    Det är inte förbjudet att filma i undersökningsrummet om det är okej för BM/läkare. Man får dock inte filma andra patienter.

  • Emala
    Hoppsan82 skrev 2021-12-02 16:38:45 följande:

    Jag ska göra VUL om en vecka och eftersom det är förbud att ta med mannen så sa läkaren att jag kan ha videosamtal eller filma då att han får vara med.

    Det är inte förbjudet att filma i undersökningsrummet om det är okej för BM/läkare. Man får dock inte filma andra patienter.


    Det är nog olika beroende på landsting. Här får man inte filma oavsett.

    Däremot får mannen vara med.
Svar på tråden Bild