• Anonym (L)

Sambo som drar sig undan

Min sambo har förändrats den senaste tiden. Han visar inget intresse för mig längre, drar sig undan och nästan ignorerar mig. Pratar knappt med mig, frågar aldrig om mig eller mitt liv, hör inte av sig, rör mig knappt osv. Detta börjar tära fruktansvärt på mig och vet inte hur jag ska hantera det. Prata går inte, han blir bara arg. Ska jag börja göra likadant eller är det bättre att fortsätta vara trevlig och omtänksam mot honom?

Nån gång emellanåt vill han ha sängmys, men det är endast när han själv vill. Har inget emot det, men tycker det är skevt att det bara ska vara på hans villkor och tycker inte om att bli dåligt behandlad för att sen vara till lags när det passar honom. 

• Svar på tråden Sambo som drar sig undan
  • Tecum

Fortsätt vara trevlig och omtänksam men försök luska ut vad som är fel utan att ställa direkta frågor. Är det strul på jobbet, mår han dåligt rent fysiskt, oroar han sig för något?

• Grindleguts
    Anonym (L) skrev 2021-12-03 10:36:34 följande:
    Sambo som drar sig undan

Min sambo har förändrats den senaste tiden. Han visar inget intresse för mig längre, drar sig undan och nästan ignorerar mig. Pratar knappt med mig, frågar aldrig om mig eller mitt liv, hör inte av sig, rör mig knappt osv. Detta börjar tära fruktansvärt på mig och vet inte hur jag ska hantera det. Prata går inte, han blir bara arg. Ska jag börja göra likadant eller är det bättre att fortsätta vara trevlig och omtänksam mot honom?

Nån gång emellanåt vill han ha sängmys, men det är endast när han själv vill. Har inget emot det, men tycker det är skevt att det bara ska vara på hans villkor och tycker inte om att bli dåligt behandlad för att sen vara till lags när det passar honom. 

Har du tydligt uttryckt att du blir sårad av hans beteende ? Om inte i ett samtal så genom att sitta nedstämd/ledsen/gråt ?
  • Anonym (Kvinna 39)

Fortsätt vara trevlig och omtänksam, i övrigt ska du bara lämna honom ifred. Sluta tjata, sluta fråga. Gör saker på egen hand, roliga saker! Det visar sig med tiden om han ändrar sig. Men sen ska du så klart inte ha sex om du inte själv vill, det ska du aldrig göra. Det är inte "hans" villkor där utan bådas.

• Anonym (Sara)

Låt honom vara ifred. Prata inte med honom mer än nödvändigt. Han verkar inte intresserad av dig längre. Om han vägrar prata med dig om varför han är så här skulle jag överväga att göra slut. Och jag skulle inte ha sex med honom. Förresten, betyder ?sängmys? samlag eller något annat såsom t ex hångel?

• Anonym (.)

Fråga hur han mår. Egentligen.

Jag drar mig undan när jag tycker att livet är skit i största allmänhet och i synnerhet när något jobbigt har hänt.
    Vi har pratat om det, att jag förstår att det väcker tvivel hos min partner men att det är en av de saker hen får på köpet så att säga vare sig jag vill det eller ej. Och hen förstår att jag inte gör det med flit och inte är riktat mot hen.

Så prata är min direkta uppmaning. Fråga. Våga lyssna. Var öppen. Tolka välvilligt.

• Anonym (A)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-12-03 16:46:25 följande:
    Fortsätt vara trevlig och omtänksam, i övrigt ska du bara lämna honom ifred. Sluta tjata, sluta fråga. Gör saker på egen hand, roliga saker! Det visar sig med tiden om han ändrar sig. Men sen ska du så klart inte ha sex om du inte själv vill, det ska du aldrig göra. Det är inte "hans" villkor där utan bådas.
    Håller med
  • Anonym (L)

Tack för input. Ska försöka att fortsätta vara en god partner. Känns bara så himla tråkigt då jag verkligen bryr mig om vårt förhållande. Men som ni säger, han kanske kommer tillbaka till mig, eller inte - tiden lär utvisa det. 

Med sängmys menar jag all typ av närhet.

Eftersom han inte vill prata med mig så vet jag inte om det är något specifikt som tynger honom. 

Önskar er alla en godare jul än vad min kommer bli 

• Anonym (.)
    Anonym (L) skrev 2021-12-04 11:29:57 följande:
    Tack för input. Ska försöka att fortsätta vara en god partner. Känns bara så himla tråkigt då jag verkligen bryr mig om vårt förhållande. Men som ni säger, han kanske kommer tillbaka till mig, eller inte - tiden lär utvisa det. 

Eftersom han inte vill prata med mig så vet jag inte om det är något specifikt som tynger honom. 

Men ni har en relation och det betyder ju att det ska vara ett samspel, att bägge ska må bra av själva relationen.
    Naturligtvis måste du prata med honom och berätta hur du upplever det. Men samtidigt vara öppen för vad han säger. Vill inte han prata så gör du det. Sen är det upp till honom faktiskt. Vill han fortsätta på samma sätt så betyder ju det att du lever i en relation som inte får dig att må bra. Fundera på vad du tror om den framtiden.

Döm inte i förväg, att julen blir trist. Då har du ju redan bestämt att det kommer att gå åt helvete och då kommer det ju göra det också.
  • Anonym (Bizz)
    Grindleguts skrev 2021-12-03 16:42:31 följande:
    Har du tydligt uttryckt att du blir sårad av hans beteende ? Om inte i ett samtal så genom att sitta nedstämd/ledsen/gråt ?
    Att sätta sig och gråta är det absolut sämsta ts kan göra. Det kommer att driva honom ännu längre bort.
  • Tecum
    Anonym (L) skrev 2021-12-04 11:29:57 följande:

Du ska inte fortsätta att ta emot skit och ändå vara trevlig i all oändlighet. Hans uppträdande ska vara övergående och om han inte bättrar sig inom några månader måste du antingen ta tag i det (ställa honom mot väggen) eller fundera på separation.
Svar på tråden Sambo som drar sig undan