• Svalan41

    Dysmorfobi eller bara ful?

    Jag har alltid upplevt mig som ful. Mina vänner och killar jag träffat har sagt att jag är fin osv, och min kompis hintade att "du kanske har dysmorfobi". jaha, men vem avgör det? Bara för att en tycker jag ser ok ut så betyder det inte att jag inte är ful. Jag kanske rent krasst är ful bara. 
    Utseendet är inte allt, men att vara född ful är ju inte så kul. 

  • Svar på tråden Dysmorfobi eller bara ful?
  • Bestemor

    De som lider av dysmorfobi tror eller ser sig själva som enormt ful, inte bara lite fula.

    De ägnar väldigt mycket tid på att förbättra sitt utseende, men tror ändå att de nästa skrämmer andra med sitt utseende.

    Detta trots att de egentligen ser bra ut, så ser de inte detta när de ser sig själva i en spegel.

    Det har gått några dokumentärer om detta, om du googlar ordet, så kommer du hitta dessa program

  • moaguuun
    Emmy3895 skrev 2021-12-03 13:40:27 följande:

    Alltså det är ju klart att ingen du känner skulle inkl din familj skulle säga direkt till dig att du är ful. Jag tror det ser i spegeln är det som stämmer. Så om du upplever dig som ful så är du det.


    Nej inte riktigt så enkelt.


    En person kan tycka tex en viss näsform är fult, medan någon annan tycker det är attraktivt. 

  • GrönVindruva
    Bestemor skrev 2021-12-03 11:28:24 följande:

    De som lider av dysmorfobi tror eller ser sig själva som enormt ful, inte bara lite fula.

    De ägnar väldigt mycket tid på att förbättra sitt utseende, men tror ändå att de nästa skrämmer andra med sitt utseende.

    Detta trots att de egentligen ser bra ut, så ser de inte detta när de ser sig själva i en spegel.

    Det har gått några dokumentärer om detta, om du googlar ordet, så kommer du hitta dessa program


    Såg någon dokumentär om det och då var det att man var överfixerad vid sitt hår eller sin näsa, och så var det en sak till men kommer inte ihåg vad, kan ha varit sin hud. De spenderade flera timmar med att fixa sig och om de inte blev nöjda så gick de inte ut.
Svar på tråden Dysmorfobi eller bara ful?