wl1 skrev 2021-12-03 13:25:43 följande:
Barnfamilj utan bil
Hej! Är nyfiken på att veta mer om er barnfamiljer utan bil och hur ni får ihop vardagen sett till det. Skulle uppskatta om ni vill svara på frågorna nedan 
Vid vilka tillfällen önskar du att ni har tillgång till bil?
Hur klarar du/ni er utan bil idag?
Vi gjorde oss av med bilen när vi flyttade till centrala Malmö eftersom det helt enkelt inte var praktiskt eller ekonomiskt försvarbart med bil då. Nu bor vi, sedan ett år tillbaka, vid precis vid kommungränsen - utan bil - och utan att ha råd att skaffa en bil. Vi har till och med en carport som står tom. Det är överjävligt, kan jag säga, men vårt barn (7,5 år) har fått mycket starka ben. Han orkar gå i princip hur långt som helst, har vi insett, så vi ska faktiskt våga oss på en vandring längs Skåneleden med tält i packningen till våren. Det kan man ju se som positivt.
I övrigt då: jag och min man arbetar i centrala Malmö. Det tar ca 40 minuter med buss dit. Däremot finns det knappt några bussar som går i området där vi bor, så om vi ska gå till mataffären, så har vi en gångpromenad till den på 20 minuter. Om vi ska till shoppingladorna, så går vi först i en kvart, sedan tar vi en buss (om vi hinner med den) och är framme på 8 minuter. Om vi går samma sträcka (utan barn) så tar det 25 minuter. Vi har två "dramaten" som vi drar mellan affärerna och hemmet. Det funkar för det mesta.
Det tar tid helt enkelt att inte ha bil. När vårt barns kompis vill leka, så går en av oss dit strax under 20 minuter med vår son. Det är inte knepigt när vi går dit, men kan bli problematiskt när man ska gå hem och han är trött, det regnar och är mörkt.
På det stora hela så vänjer man sig vid att inte ha bil. Det jobbiga är att vara beroende av andra om vi måste köra trädgårdsavfall eller någonting annat till tippen. Vi har haft sopsäckar med löv i förrådet under ett års tid, på grund av att brorsans flickvän inte gillar att vi lånar deras bil om det finns den minsta doft kvar efteråt. Jag hoppas att löven multnar till sommaren, annars får jag väl försöka bygga en kompost.
Att betala hemkörning eller ta en taxi när man har skymmande varor från affären funkar också, även om det blir en dyr engångskostnad.
Men på det stora hela, så vänjer man sig. Vi hade faktiskt det jobbigare under några månader då vi bodde inne i stan, inte hade bil och vår son fick plats på en friskola i utkanten av kommunen. Då fick vi gå upp svintidigt på morgonen för att ta honom till fritids och hinna till jobbet efteråt och likadant på vägen till skolan. Nu har vi gångavstånd till skolan och det är guld värt.