• Tildus

Bidraga med pengar till ett dop?

Hej!

Undrar vad andra tycker om att föräldrarna har en sparbössa på middagen efter dopet där om man vill kan lägga en slant?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-22 22:08:34:
    Stopp Stopp! Till barnet så klart!

• Svar på tråden Bidraga med pengar till ett dop?
  • snillis

En slant till vadå? Present till barnet eller?

Om du menar som bidrag till maten till dopet så har jag personligen väldigt svårt att förstå folk som bjuder till fest eller dylikt och ändå inte bjuder. Men det är ju bara min åsikt
    Då tycker jag att det är bättre att göra det så att man har råd (ett billigare alternativ)

• Dixie

vad är sparbössan till för? Är det istället för att ge presenter till barnet som man lägger en slant - eller är det betalning för dopet?
    Är det bidrag till dopmiddagen skulle inte jag tycka om det, jag anser att om man inte har råd att bjuda så får man låta bli! Samma diskussion som med "kuvertbröllp" där man tar betalt av gästerna för att gå på ens bröllop.

• S vali s

En slant till vad Som en "kuvertavgift Har man inte råd att bjuda bör man kanske tänka om och köra en enklare variant...

Det naturliga är väl att man som gäst har med sig en present till barnet som döps och är det så att man önskar pengagåvor istället för "vanliga" dopppresenter så får man väl säga det på ett snyggt sätt men sen ändå respektera att det är upp till gästerna att avgöra själva vad dom vill ge barnet.

• FiaÅkotten

skulle inte falla mig in att lägga nåt i en sån sparbössa.... Tycker det skulle se jäkligt illa ut. Och dop vad kostar det eg? Vår dotter döptes och vi la inte ut många kronor församlingshemmet får man ju vara i gratis och att baka hemma kostar ju inte mkt, om det nu var det ni ville ha pengar för/till.

Är det istället för present så får man som någon annan sa säga det lite snyggt istället.

däremot håller jag inte med om kuvertavgift på bröllop men det hör ändå inte hit.

• FiaÅkotten

inte direkt vanligt med dopmiddag heller så det är ju inget man behöver känna sig tvingad att ha om det är det det handlar om...

• seglare

tycker också att det ser rätt illa ut. Bättre att säga att vi önskar att ni ger pengar till vårt barn i doppresent. Kan vara svårt att säga det till vänner kanske, men till far-och morföräldrar och övriga nära släktingar.

• SadieWantsASon

Lite OT blev jag bjuden på ett bröllop där brudparet inte önskar sig presenter utan att man istället om man vill kan sätta in pengar på deras bankkonto, anonymt om man vill. Känns lite konstigt måste jag säga, men kanske ett bra sätt att komma undan för de som inte vill ge nåt!?

• Dixie

Fiaåkotten, nu är ju detta lite offtopic; men vad är skillnaden att ta betalt för ett dop och ta betalt för ett bröllop?

• solrosen74

Men har man med en present så har man väl gett en gåva redan.

Svar på tråden Bidraga med pengar till ett dop?