• Anonym (T)

Tvätta jeans i 60 grader?

Ja, går det? Har börjat tänka på detta att det känns lite ofräscht och tvätta jeans i 40 grader, men tål de 60 grader?

Man har ju jeansen nära inpå kroppen och vid skrevet där det kan bli lite svettigt. 

Tröjor och t-shirts kör jag 40 grader, men dom blir ju inte lika smutsiga. Man sitter inte med dom på olika platser på samma sätt. 

Hur tvättar ni era jeans eller byxor?

• Svar på tråden Tvätta jeans i 60 grader?
  • Anonym (Je)

Med tanke på att jeans ska tvättas i låga grader så tvättar jag de i 40 grader. Sen ska jeans helst inte tvättas så ofta.

Om det absolut inte är så smutsiga (fläckar) utan bara behöver fräschas upp så byt hellre byxor oftare och vädra jeansen så länge. Använd de ett par gånger innan tvätt.

• Anonym (Seamstress)

Beror på vad de är gjorda av. Är det riktiga jeans av denim tyg rätt igenom så kan du lungt tvätta dem i 95.

• Anonym (T)
    Anonym (Seamstress) skrev 2021-12-04 12:48:04 följande:

Beror på vad de är gjorda av. Är det riktiga jeans av denim tyg rätt igenom så kan du lungt tvätta dem i 95.

Ah ok, bra och veta. 

Men stretchjeans, förstörs de om jag tvättar dom i 60?

Jag har för mig, men vet inte vart jag läste det att stretchen bevaras bättre om man tvättar 60 grader.
  • Anonym (Jeanstjej)

Jag tvättar alltid mina blå/grå jeans i 60 grader, både med och utan stretch. Funkar hur bra som helst. De svarta jeansen kan jag däremot inte tvätta i 60 grader, de måste jag köra i 30 och med tvättmedel för svarta plagg, annars blir de snabbt urblekta.

• Anonym (Hmm)

De flesta plagg idag har löjligt låg rekommenderad tvätttemp - oftast max 40 grader.
    Även barnkläder är oftast 40 grader .... fast de verkligen skitar ner sig och skiter på sig, helt galet.
    Varför har målare vita kläder? Jo för att förr i tiden var vita kläder de enda som blev rena i koktvätt - 95 grader.
    Kläder ska/borde kunna tvättas för att bli rena, inte bara "uppfräschade" även om vi inte skitar ner oss som för 100 år sedan.

• Elin pelin

Det är sliter generellt mer att tvätta för kallt än för varmt, undantag ylle och vissa känsliga kläder.

• Anonym (T)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-12-04 18:43:38 följande:

De flesta plagg idag har löjligt låg rekommenderad tvätttemp - oftast max 40 grader.
    Även barnkläder är oftast 40 grader .... fast de verkligen skitar ner sig och skiter på sig, helt galet.
    Varför har målare vita kläder? Jo för att förr i tiden var vita kläder de enda som blev rena i koktvätt - 95 grader.
    Kläder ska/borde kunna tvättas för att bli rena, inte bara "uppfräschade" även om vi inte skitar ner oss som för 100 år sedan.

Precis, jag vill att kläderna ska bli ordentligt rena och då känns 40 grader lite tamt. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Jeanstjej) skrev 2021-12-04 18:23:54 följande:

Jag tvättar alltid mina blå/grå jeans i 60 grader, både med och utan stretch. Funkar hur bra som helst. De svarta jeansen kan jag däremot inte tvätta i 60 grader, de måste jag köra i 30 och med tvättmedel för svarta plagg, annars blir de snabbt urblekta.

Jag kör svarta jeans i 40 grader och använder kulör tvättmedel, en del håller färgen och en del inte, tror det handlar om kvalitet. 30 grader, då kan man lika gärna handtvätta dom?
  • Anonym (Hur ofta)
    Anonym (Je) skrev 2021-12-04 12:15:14 följande:

Med tanke på att jeans ska tvättas i låga grader så tvättar jag de i 40 grader. Sen ska jeans helst inte tvättas så ofta.

Om det absolut inte är så smutsiga (fläckar) utan bara behöver fräschas upp så byt hellre byxor oftare och vädra jeansen så länge. Använd de ett par gånger innan tvätt.

Hur ofta kan man tvätta sina byxor om året?
  • Anonym (Jeanstjej)
    Anonym (T) skrev 2021-12-05 11:16:14 följande:

Jag kör svarta jeans i 40 grader och använder kulör tvättmedel, en del håller färgen och en del inte, tror det handlar om kvalitet. 30 grader, då kan man lika gärna handtvätta dom?

Okej. Ja precis :/
  • Anonym (Oo)

Strech slits ut fortare när du tvättar i 60 jämfört med 40. Du ser det inte på en gång men strechmaterialet pajjar på sikt. Slöseri med material, energi och prngar mao.

Och så går det åt dubbelt så mycket el att köra en 60-maskin jämfört med en i 40. Inte särskilt smart, och inte särskilt kul heller med dagens elpriser.

Jag kan inte se något skäl att tvätta byxor i 60. Förutom möjligen om man bajsat på sig.

• Anonym (Oo)
    Anonym (T) skrev 2021-12-05 11:16:14 följande:

Det gäller väl 40 också i så fall? Och man kan handtvätta i 90 grader också om man så vill.

Anledningen till att man generellt tvättar i maskin är inte att det blir renare utan för att det är mycket enklare. Tvätt var skittungt arbete innan tvättmaskinen fanns.
  • Anonym (Hur ofta)
    Anonym (Jeanstjej) skrev 2021-12-05 17:41:31 följande:

Okej. Ja precis :/

Äger du många byxor hur många gånger på ett år kan byxor tvättas
  • Anonym (Jeanstjej)
    Anonym (Hur ofta) skrev 2021-12-05 18:38:28 följande:

Ja jag har många par jeans/byxor. Har ingen aning om hur många gånger de kan tvättas på ett år
  • Anonym (Oo)
    Anonym (Hur ofta) skrev 2021-12-05 18:38:28 följande:

Du kan tvätta byxor hur ofta du vill, men ju oftare du gör det desto snabbare blir de fula och utslitna.

Att bara tvätta när det verkligen behövs spar jordens resurser både i form av minskad energiåtgång för tvätt och minskad miljöbelastning orsakad av textilproduktion (eftersom kläderna håller längre). Det spar också dina egna pengar.

Textilindustrin är till stora delar vidrig mot både natur och människor. Köper man GOTS- och Fair trade-märkt minskar belastningen. Men energi går det åt vid klädtillverkning oavsett.
  • Anonym (Sara)

Ett par gånger per år. 40 grader.

• Anonym (Hur ofta)
    Anonym (Sara) skrev 2021-12-05 22:05:10 följande:

Ett par gånger per år. 40 grader.

40 grader på vilket program?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Hur ofta) skrev 2021-12-05 22:10:06 följande:

40 grader på vilket program?

Hmm,.. vet inte. Vanlig tvätt?
  • flygrl

Det brukar gå ett tag mellan jag tvättar mina jeans men då kör jag dom normalt i 60° med förtvätt så dom ska bli riktigt rena. Och det är oftast stretchjeans jag har och dom behåller sina egenskaper bra. Men som sagt jag tvättar dom inte var och varannan dag om dom inte blivit jävligt skitiga.

• Tom Araya
    Anonym (T) skrev 2021-12-04 11:49:22 följande:
    Tvätta jeans i 60 grader?

Ja, går det? Har börjat tänka på detta att det känns lite ofräscht och tvätta jeans i 40 grader, men tål de 60 grader?

Man har ju jeansen nära inpå kroppen och vid skrevet där det kan bli lite svettigt. 

Tröjor och t-shirts kör jag 40 grader, men dom blir ju inte lika smutsiga. Man sitter inte med dom på olika platser på samma sätt. 

Hur tvättar ni era jeans eller byxor?

Förr körde jag alltid jeans i 60 grader, inga problem. Med dagens jeans vet jag inte, särskilt inte om det är stretch.
Svar på tråden Tvätta jeans i 60 grader?