• Anonym (stressad mamma)

    Hur bevisa att en umgängesdom inte följs?

    Jag har sedan 2013 varit separat från barnens pappa och därmed fått underhåll från försäkringskassan. Vi har tvistat en del kring umgänget och fått en dom för 2 åt sedan där allt fastställdes. Problemet är att domen inte följs av mitt ex och samtidigt skickar han in den som underlag för minskat underhåll från honom. Enligt dom bör han ha barnen ca 108 dagar per år men i realiteten är det knappt hälften av dessa dagar samt att det äldsta barnet inte sovit över hos honom sedan i somras. Givetvis blir jag förbannad och ringer försäkringskassan och säger att hans uppgifter inte stämmer. Idag fick jag ett meddelande att jag måste bevisa att det är minskat umgänge och jag vet inte hur?

    Barnen går i sexan och sjuan så skolan kan inte vittna om något tyvärr :(

    Snälla är det någon som vet vad jag ska ta mig till.. Detta är andra gången som de ska sänka underhållet och det påverkar mig och barnen en hel del då jag är ensamstående.

  • Svar på tråden Hur bevisa att en umgängesdom inte följs?
  • Anonym (loppan)

    Skicka mail och sms till ditt ex och fråga när han ska ha sitt umgänge osv
    Eller så ringer du och så spelar du in, vissa tappar ju humöret och visar sin rätta sida när dom blir ifrågasatta men håll dig lugn och var saklig hela tiden och lockas inte in i bråk.

    Sen visar du FK hur han svarat eller om han inte svarar så visar ju det också på att han inte har umgänge. begär att dom ska starta en utredning, be om att få en annan handläggare på FK om du upplever att dom inte sköter sitt jobb.

    Sen tycker jag du ska kontakta Familjerätten och/eller jurist

  • Anonym (Elin)

    Skriv upp i en dagbok alla gånger som barnen är hos honom. Skriv datum och antal dagar. För in varje gång han ställer in.

    Ha all konversation på sms eller mail. Då har du det svart på vitt. Ställer han in via barnet, maila då och fråga: blir det inget denna helg? Så att du har bevis.

    Rådgör med en jurist.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Som ovan säger, kommunicera skriftligt om när han ska ha barnen och om att han inte har dem. Det räcker som bevis. Men det måste göras för varje gång.

    Du kan inte bevisa något bakåt alltså, men du kan samla på dig bevis från och med nu.

Svar på tråden Hur bevisa att en umgängesdom inte följs?