• Sandra36

    Gå hem v20 på mammaledighet?

    Hej!

    Jag är gravid och jobbar i vården. Är det någon som vet om man ska gå hem v.20 på mammaledighet? Eller om man kan välja att jobba längre?

    Mvh Sandra

  • Svar på tråden Gå hem v20 på mammaledighet?
  • Tiffany

    Du gör en riskbedömning tillsammans med din chef. Jag jobbar på äldreboende och blev avstängd o gick hem i v20. Vet din chef om din graviditet? Be om riskbedömning då

  • Sandra36
    Tiffany skrev 2021-12-05 12:37:12 följande:

    Du gör en riskbedömning tillsammans med din chef. Jag jobbar på äldreboende och blev avstängd o gick hem i v20. Vet din chef om din graviditet? Be om riskbedömning då


    Nej hon vet inte det. Jag hade velat jobba längre. Men det får man inte bestämma själv då? Jag är mammaledig nu med min dotter och är nu gravid igen men har tänkt jobba och gå hem i vecka 30. Behöver jobba längre än till v20 känner jag.
  • Tiffany

    Jag vet faktiskt inte hur det är då. Men nu med fler som är vaccinerade tror jag att fler chefer råder fler att jobba bara undvika covidsmittade o misstänkta. Har läst om fler som fått det så.

  • S23

    Det är arbetsgivaren som isf stänger av dig i vecka 20.

    Många arbetsgivare stänger just nu INTE av.

    Du är inte skyldig att informera om din graviditet annat än att du måste ansöka om föräldraledighet i tid. 2-3 månader beroende på kollektivavtal

  • Guldnovan
    S23 skrev 2021-12-05 15:12:55 följande:

    Det är arbetsgivaren som isf stänger av dig i vecka 20.

    Många arbetsgivare stänger just nu INTE av.

    Du är inte skyldig att informera om din graviditet annat än att du måste ansöka om föräldraledighet i tid. 2-3 månader beroende på kollektivavtal


    2 månader innan enligt flröldrsledighetslagen.
  • S23
    Guldnovan skrev 2021-12-05 15:17:23 följande:

    2 månader innan enligt flröldrsledighetslagen.


    Ja 2 månader enligt lagen men kan vara reglerat till 3 i kollektivavtal
  • Sandra36
    S23 skrev 2021-12-05 15:32:18 följande:

    Ja 2 månader enligt lagen men kan vara reglerat till 3 i kollektivavtal


    Okej. Är det två månader innan beräknad förlossning man ska säga till?

    Eller är det två månader innan v.20 man ska meddela sin chef om min chef stänger av mig vid v.20?
  • Guldnovan
    Sandra36 skrev 2021-12-05 16:05:44 följande:

    Okej. Är det två månader innan beräknad förlossning man ska säga till?

    Eller är det två månader innan v.20 man ska meddela sin chef om min chef stänger av mig vid v.20?


  • Sandra36
    Guldnovan skrev 2021-12-05 16:21:52 följande:
    Jo men vet inte när ledigheten börjar eftersom jag inte vet om jag måste gå hem v.20 eller inte.
  • Guldnovan
    Sandra36 skrev 2021-12-05 16:41:37 följande:

    Jo men vet inte när ledigheten börjar eftersom jag inte vet om jag måste gå hem v.20 eller inte.


    Oavsett så måste du prata med chefen.
  • S23
    Sandra36 skrev 2021-12-05 16:41:37 följande:

    Jo men vet inte när ledigheten börjar eftersom jag inte vet om jag måste gå hem v.20 eller inte.


    Det är från bf du måste söka 2-3 månader innan.

    Om du skall gå hem vecka 20 kan bara din chef veta eftersom de är arbetsgivaren som stänger av isf. Men det påverkar som sagt inte NÄR du måste ansöka om föräldraledighet.

    Om du blir avstängd får du gravidtetspenningen. Så det är alltså inte så att du ska gå på föräldraledighet tidigare
  • Guldnovan
    S23 skrev 2021-12-05 17:18:20 följande:

    Det är från bf du måste söka 2-3 månader innan.


    Två månader före ledighetens början. Det står klart och tydligt i det jag kopierade in. Ag måste hinna fixa vikarie/planera verksamhet om det behövs
  • nnnnnnnn
    Sandra36 skrev 2021-12-05 16:41:37 följande:
    Jo men vet inte när ledigheten börjar eftersom jag inte vet om jag måste gå hem v.20 eller inte.
    Det är inte din föräldraledighet som börjar v. 20 om AG stänger av dej från arbetet.
    Det är när du själv vill gå på FL som din FL börjar tex v. 30 eller efter bf.
  • S23
    Guldnovan skrev 2021-12-05 18:17:05 följande:

    Två månader före ledighetens början. Det står klart och tydligt i det jag kopierade in. Ag måste hinna fixa vikarie/planera verksamhet om det behövs


    Jag svarade ts utifrån att jag antog att hennes ledighet skulle börja vid bf.

    Lagen säger 2 månader, men ts kan mycket väl ha ett kollektivavtal där det är reglerat till 3 månader
Svar på tråden Gå hem v20 på mammaledighet?