• Ninni9091

    Fosterrörelser i v.16 som försvunnit?

    Hej,

    Kände av fosterrörelser i v.16 men har sedan 1.5 vecka tillbaka inte känt något. Någon som varit med om samma och kan komma med ett förhoppningsvis lugnande besked?

  • Svar på tråden Fosterrörelser i v.16 som försvunnit?
  • hurtänktedunu

    Fosterrörelser behöver man inte känna dagligen förrän typ v25 eller något. Att du känt i v16 och sen inget skulle jag nog mer gissa på att det beror på att bebisen flyttat på sig. Den har mycket plats nu och är fortfarande rätt liten så för att du ska känna något måste den ligga helt rätt.

    Så jag skulle inte vara orolig.

  • Ninni9091
    hurtänktedunu skrev 2021-12-06 09:14:26 följande:

    Fosterrörelser behöver man inte känna dagligen förrän typ v25 eller något. Att du känt i v16 och sen inget skulle jag nog mer gissa på att det beror på att bebisen flyttat på sig. Den har mycket plats nu och är fortfarande rätt liten så för att du ska känna något måste den ligga helt rätt.

    Så jag skulle inte vara orolig.


    Tack för ditt svar! :) så är det säkert, förstår inte varför man oroar sig för allt hela tiden.
  • Jessi89

    För mig var det likadant. Oroade mig hela tiden och oroar mig fortfarande. Är idag vecka 35 och känner rörelser hela tiden, men så fort det går lite för lång tid går hela världen under. När jag var vecka 16-26 tyckte jag det var svårt att tolka rörelser och visste inte riktigt vad som var rörelser eller inte. Ringde vid ett tillfälle förlossningskliniken för att rådfråga när jag var vecka 23. Fick då tipset att dricka ett stort kallt glas vatten och sedan gå och lägga mig på vänster sida i sängen i 30 min. Det hjälpte och bebisen rörde sig för fullt. Kanske värt att testa även om du är lite tidigare. 

    Känns dumt att ge rådet att inte oroa dig när jag själv är så orolig hela tiden. Men jag tror mycket är hjärnspöken och du behöver nog inte vara orolig. 

  • hurtänktedunu
    Ninni9091 skrev 2021-12-06 09:25:40 följande:

    Tack för ditt svar! :) så är det säkert, förstår inte varför man oroar sig för allt hela tiden.


    Det hör nog till. Vet ju att jag också gör det. Man får försöka släppa det och tänka att man kan ju inte göra något åt det.
  • Piff

    Hade likadant, rörde sig som tusan en helg runt din v, sen ingenting på ca 10 dagar, sen ett ryck med rörelser ett par dagar och åter ingenting på 1-2 vecka. Är i v 23 nu och det rör sig förfullt dagligen sedan några veckor. Jag var också riktigt orolig och grubblade o kände efter hela tiden, men allt såg fint ut på RUL v 19, o sen drog det igång.

  • Ninni9091
    Jessi89 skrev 2021-12-06 11:10:05 följande:

    För mig var det likadant. Oroade mig hela tiden och oroar mig fortfarande. Är idag vecka 35 och känner rörelser hela tiden, men så fort det går lite för lång tid går hela världen under. När jag var vecka 16-26 tyckte jag det var svårt att tolka rörelser och visste inte riktigt vad som var rörelser eller inte. Ringde vid ett tillfälle förlossningskliniken för att rådfråga när jag var vecka 23. Fick då tipset att dricka ett stort kallt glas vatten och sedan gå och lägga mig på vänster sida i sängen i 30 min. Det hjälpte och bebisen rörde sig för fullt. Kanske värt att testa även om du är lite tidigare. 

    Känns dumt att ge rådet att inte oroa dig när jag själv är så orolig hela tiden. Men jag tror mycket är hjärnspöken och du behöver nog inte vara orolig. 


    Tack för ditt svar, alltid lugnande att höra att fler upplevt samma sak men att allt sett bra ut :) lycka till, snart är du i mål och har din lilla bebis i famnen :)
  • Ninni9091
    Piff skrev 2021-12-06 11:32:32 följande:

    Hade likadant, rörde sig som tusan en helg runt din v, sen ingenting på ca 10 dagar, sen ett ryck med rörelser ett par dagar och åter ingenting på 1-2 vecka. Är i v 23 nu och det rör sig förfullt dagligen sedan några veckor. Jag var också riktigt orolig och grubblade o kände efter hela tiden, men allt såg fint ut på RUL v 19, o sen drog det igång.


    Tack snälla för ditt svar, skönt att allt såg bra ut på rul och att du nu känner bebisen för fullt :)
  • Anonym (Samma här)

    Kände också då, så fort jag låg ner och drack vatten, och sen inget på nästan 2 veckor, sjukt jobbigt när vi skulle fira jul och berätta för mina vänner just då. Men allt var bra, han låg bara på annat ställe. :)

  • Ebo88

    Är i v.16+2 och har inte känt något alls, bortsett från ett fladder (tror jag) för någon dag sedan. 4 e graviditeten och trodde jag skulle känna mycket vid det här laget.

    Gjorde vul senare i v.14+6 och då såg allt bra ut och det ända var att moderkakan satt lite lågt men rätt för veckan jag då var i.

    Man längtar ju efter att känna dagligen !!

Svar på tråden Fosterrörelser i v.16 som försvunnit?