• Anonym (Djurvän)

Kosmetika som inte testas på djur

Hygien-och kosmetika produkter testas i stor mån på djur och det är en djungel där ute med vad som testas och inte. Många företag som inte testade förut testar nu för att Kina kräver det för att få säljas där. Andra företag testar inte men om man gräver lite djupare så visar det sig att märket ägs av något företag som testar andra märken på djur så då stöder man indirekt djurtestning ändå. 

Så min fråga är vilka företag som inte testar på djur och inte heller ägs av någon som testar andra märken dom äger på djur? Jag kan googla mig blind själv och det har jag även gjort men det verkar alltid som att när jag tror att jag har hittat ett djurvänligt företag så är moderföretaget inte det ändå. 

• Svar på tråden Kosmetika som inte testas på djur
  • Anonym (Y.R)

Yves Rocher testar inte på djur vad jag vet. 

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Y.R) skrev 2021-12-06 22:50:01 följande:
    Yves Rocher testar inte på djur vad jag vet. 
    Jag ska kolla upp det och se vem dom ägs av. Det är ett märke som har gått mig helt förbi. 
  • Anonym (Y.R)
    Anonym (Djurvän) skrev 2021-12-06 22:51:19 följande:
    Jag ska kolla upp det och se vem dom ägs av. Det är ett märke som har gått mig helt förbi. 
    De ägs av sig själva. Ett gammalt franskt kosmetikföretag jag själv handlat av i över 30 år. Har aldrig läst ett ord att de testar på djur.
  • Anonym (Djurvän)
    Tow2Mater skrev 2021-12-06 23:06:53 följande:
    Body Shop ska väl vara sk "cruelty free"?
    Jag tror det. Det var det inte indirekt så länge som Loreal ägde dom men det såldes ju till något sydamerikanskt bolag för några år sen och jag tror att dom inte testar på djur men det är svårare att kolla upp sydamerikanska bolags förehavanden. 
    Anonym (Y.R) skrev 2021-12-06 22:53:09 följande:
    De ägs av sig själva. Ett gammalt franskt kosmetikföretag jag själv handlat av i över 30 år. Har aldrig läst ett ord att de testar på djur.
    OK. Kollar det. 
  • Aurora Borrealis

The body shop. De är emot djurtester för alltid och de har namnlistor där folk som är emot djurtester skriver under, i varje butik. Listorna skulle hjälpa till att förbjuda att smink och skönhetsprodukter testas på djur, i alla led. Hela The Body shops marknadsföring går ut på att de är emot djurtestning föralltid och för kvinnors rättigheter.

• Glinda från Oz

Du tänker väldigt svartvitt. Det finns företag som testar på djur för att Kina kräver det samtidigt som de gör allt för att lobba emot den lagen och skänker enorma pengar till djurfri forskning. Det företagen gör en genuin skillnad. 

• Anonym (Djurvän)
    Aurora Borrealis skrev 2021-12-07 01:59:15 följande:
    The body shop. De är emot djurtester för alltid och de har namnlistor där folk som är emot djurtester skriver under, i varje butik. Listorna skulle hjälpa till att förbjuda att smink och skönhetsprodukter testas på djur, i alla led. Hela The Body shops marknadsföring går ut på att de är emot djurtestning föralltid och för kvinnors rättigheter.
    Så var det från början men sen ägdes det bra länge av Loreal som testar sina andra märken på djur så köpte man det så stödde man indirekt djurtestning. Nu ägs det av ett annat bolag som jag tror inte testar på djur överhuvudtaget men är inte helt säker. 
    neongirl skrev 2021-12-07 02:20:37 följande:
    På vegobeauty finns massa tips: vegobeauty.se/

Toppen! 
    Glinda från Oz skrev 2021-12-07 06:53:36 följande:
    Du tänker väldigt svartvitt. Det finns företag som testar på djur för att Kina kräver det samtidigt som de gör allt för att lobba emot den lagen och skänker enorma pengar till djurfri forskning. Det företagen gör en genuin skillnad. 
    Om jag tänker svartvitt så undrar jag om du tänker alls? Om företagen inte vore så giriga så hade dom sagt att dom inte tänker sälja i Kina så länge som Kina kräver djurtestade produkter. Det finns en fåtal företag som Paul Mitchell t ex som vägrar att sälja i Kina pga krav på djurtester. PM låter alltså inte girighet gå före djurtestning vilket är uppfriskande och därför köper jag deras produkter.

Alla bumlingar kunde ha gått samman och sagt till Kina att dom inte kommer att djurtesta och på så vis tvingat Kina att släppa det kravet eller bli utan västerländska produkter men det gjorde dom inte. Då tycker jag inte att det passar sig att låtsas lobba mot djurtestning samtidigt som man låter sina produkter testas på oskyldiga djur under vidriga omständigheter för att få lite vinst i sitt bolag. Det är bullshit och dubbelstandard deluxe och inget jag nånsin kommer att stödja! 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Djurvän) skrev 2021-12-07 14:40:17 följande:
    Så var det från början men sen ägdes det bra länge av Loreal som testar sina andra märken på djur så köpte man det så stödde man indirekt djurtestning. Nu ägs det av ett annat bolag som jag tror inte testar på djur överhuvudtaget men är inte helt säker. 
    neongirl skrev 2021-12-07 02:20:37 följande:
    På vegobeauty finns massa tips: vegobeauty.se/

Toppen! Om jag tänker svartvitt så undrar jag om du tänker alls? Om företagen inte vore så giriga så hade dom sagt att dom inte tänker sälja i Kina så länge som Kina kräver djurtestade produkter. Det finns en fåtal företag som Paul Mitchell t ex som vägrar att sälja i Kina pga krav på djurtester. PM låter alltså inte girighet gå före djurtestning vilket är uppfriskande och därför köper jag deras produkter.

Alla bumlingar kunde ha gått samman och sagt till Kina att dom inte kommer att djurtesta och på så vis tvingat Kina att släppa det kravet eller bli utan västerländska produkter men det gjorde dom inte. Då tycker jag inte att det passar sig att låtsas lobba mot djurtestning samtidigt som man låter sina produkter testas på oskyldiga djur under vidriga omständigheter för att få lite vinst i sitt bolag. Det är bullshit och dubbelstandard deluxe och inget jag nånsin kommer att stödja! 

Du tror alltså på fullaste allvar att Kina helt plötsligt skulle stå utan smink om företag skulle vägra sälja? Att de är totalt oförmögna att göra smink själva? Du behöver lära dig hur världen fungerar gumman. 

Vad menar du med låtsas? Det går att läsa svart på vitt vad de gör. Eller menar du att företagen ljuger? I så fall kan ju PM också ljuga och visst sälja till Kina. 

• Anonym (Djurvän)
    Glinda från Oz skrev 2021-12-07 17:00:06 följande:

Du tror alltså på fullaste allvar att Kina helt plötsligt skulle stå utan smink om företag skulle vägra sälja? Att de är totalt oförmögna att göra smink själva? Du behöver lära dig hur världen fungerar gumman. 

Vad menar du med låtsas? Det går att läsa svart på vitt vad de gör. Eller menar du att företagen ljuger? I så fall kan ju PM också ljuga och visst sälja till Kina. 

Hörrudu gumman, lär dig att läsa innan du yttrar dig. Jag skrev klart och tydligt att Kina skulle bli utan västerländska produkter från västerländska företag inte att dom inte har eget smink etc. 

Att göra som dessa företag gör är skenheligt så det skriker om det. Det är samma sak som att inte aga sina barn för att man bor i Sverige och det är förbjudet här, påstå att man är mot aga men så fort man är i ett land på semester som tillåter aga så agar man ungen eftersom att det ju är accepterat där. 

Vidare så är det ingen som har pratat om att ljuga utan om att bumlingarna kör rökridåer och missledande information för att framstå som djurvänner när dom är allt annat än just djurvänner. PM varken ljuger eller säljs i Kina- det är enkelt att kolla upp. Jag tror att du själv behöver lära dig ett och annat om hur världen och företagande fungerar gumman för du verkar inte ha begripit så mycket om det i allmänhet eller djurtester i synnerhet. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Djurvän) skrev 2021-12-07 17:18:34 följande:
    Hörrudu gumman, lär dig att läsa innan du yttrar dig. Jag skrev klart och tydligt att Kina skulle bli utan västerländska produkter från västerländska företag inte att dom inte har eget smink etc. 

Att göra som dessa företag gör är skenheligt så det skriker om det. Det är samma sak som att inte aga sina barn för att man bor i Sverige och det är förbjudet här, påstå att man är mot aga men så fort man är i ett land på semester som tillåter aga så agar man ungen eftersom att det ju är accepterat där. 

Vidare så är det ingen som har pratat om att ljuga utan om att bumlingarna kör rökridåer och missledande information för att framstå som djurvänner när dom är allt annat än just djurvänner. PM varken ljuger eller säljs i Kina- det är enkelt att kolla upp. Jag tror att du själv behöver lära dig ett och annat om hur världen och företagande fungerar gumman för du verkar inte ha begripit så mycket om det i allmänhet eller djurtester i synnerhet. 

Du kan inte ens komma på någon själv utan kallar mig gumman tillbaka och snor mina argument  

Det stämmer inte eftersom de är delägare i flera stora västerländska märken. Nu HAR ju västerländska märken gjort en skillnad eftersom Kina lättade på sina regler kring djurtester 1 maj i år. Importerade produkter kan söka om undantag från djurtester. Hade olika företag inte satt den pressen på Kina hade det inte hänt. 

Det är lätt att kolla upp vilka företag som säljer till Kina OCH jobbar för förändring också, men eftersom du tror att märken ljuger kan precis lika gärna PM ljuga. 

Svar på tråden Kosmetika som inte testas på djur