• broderbob

    Varför svårt att skapa fast relation vid 65+

    Jag har många gånger funderat över varför det är så svårt att skapa en fast relation för oss 65+ och då inte särbo utan sambo allt är så mycket lättare med resor när man är yngre men då man kommer upp i åldern vill man inte längre resa utan ha en mer stadig plats ned den som håller kär - ser dock att diskussioner förs i yngre åldrar och många gånger som särbo - behöver inte vara någon större diskussion då det bara är en fundering

  • Svar på tråden Varför svårt att skapa fast relation vid 65+
  • sextiotalist
    broderbob skrev 2021-12-07 12:18:48 följande:
    Varför svårt att skapa fast relation vid 65+

    Jag har många gånger funderat över varför det är så svårt att skapa en fast relation för oss 65+ och då inte särbo utan sambo allt är så mycket lättare med resor när man är yngre men då man kommer upp i åldern vill man inte längre resa utan ha en mer stadig plats ned den som håller kär - ser dock att diskussioner förs i yngre åldrar och många gånger som särbo - behöver inte vara någon större diskussion då det bara är en fundering


    nu är jag snart i den ålder, förvissa sambo sedan många år tillbaka. Men skulle jag bli singel, så skulle jag inte bli sambo igen. Jag tror att det är nog vanligare att kvinnor vill förbli särbo, för att de ofta har fått dra den stora biten hemmavid och vill inte hamna där igen.
    Är det inte vid 65+ man börjar resa igen? Då man inte behöver ta hänsyn till semestertider etc. 
  • Fjäril kär

    Det kanske snarare handlar om vilka du träffar än om specifikt pensionsåldern.

    Min sambo är 66 och han tog hänsyn till mig och att jag har barn hemma så då valde han att flytta till mig istället för att bli särbo och vänta på mig och riskera att det blir slitningar och tjafs.

    Se över de du är intresserad av och om de överhuvudtaget är villiga att bli sambos igen. Om inte så kanske du behöver justera egenskaper och önskemål så att du faktiskt hittar nån som vill börja om på nytt.

    Oavsett ålder handlar ju samboskap i många fall om juridik och om saker krånglas till av att vara sambo.. Äger man hus/fastigheter så kan det inte kännas så lockande att börja skriva in en ny sambo i sina papper och plötsligt skriva testamente och samboavtal etc.. Det kan kännas oerhört avtändande och avskräckande. Blir det mer bök att vara sambo så vill man helst vara särbo. Då spelar det ingen roll hur kär man må vara. Vilket ju kan vara extra petigt om man kommit upp i åldern och sitter på ärvda hus, lägenheter efter skilsmässan etc..

  • Fjäril kär
    broderbob skrev 2021-12-07 14:35:59 följande:

    Jag hade bara en fråga och vill inte starta någon diskussion svar räkte

    MvH


    Jag förstår. Det var bara en tanke till det jag skrev. Väl värt att notera är ju din egen möjlighet att vara flyttbar. Kräv inte av en partner om du själv inte är villig att göra samma sak.

    Lycka till!
  • broderbob
    I reglerna står det Ett trevligt forum för alla
    Bemöt varandra med respekt.  inlägg accepteras inte. Undvik onödiga konflikter och tjafs som förstör för andra. 

    ;MvH
    Jag hoppas vi kan följa dom
Svar på tråden Varför svårt att skapa fast relation vid 65+