• Bigsoul2

    Jobba som förskollärare (förskola?

    Ni som jobbar som förskollärare barnskötare vikarier etc, trivs ni? Jag är nyexaminerad förskollärare och trivs inte alls på mina arbetsplats för stora barngrupper fåtal pedagoger och man går nästan på knäna? hur ser era arbetstider oftast ut ni som jobbar 100%?

    Jobbade på ett fantastiskt ställe i 3 månader men flyttade sedan till min sambos stad och pedagogerna här är usla tråkiga och allt för seriösa ingen humor alls.

  • Svar på tråden Jobba som förskollärare (förskola?
  • Anonym (Trött)

    Tog förskollärexamen för 2 år sedan men håller redan på att skola om mig och läser just nu min första termin vid en ny universitetsutbildning parallellt med jobbet. Upplever den pedagogiska verksamheten som minimal liksom förutsättningar att bedriva den. Stora barngrupper och den teori och praktiska tillämpning vi under utbildning får lära oss är omöjlig att genomföra på grund av konstant press. Omsorg och logistik tar allt för mycket tid liksom onödig dokumentation. Fokus ligger på att barnen inte slår eller gör illa sig, sova, äta, på/avklädning och förflyttning från A-B., blöjbyten, toabesök, vilka barn som är förkylda och inte osv..

  • Anonym (barnskötare)

    Jag har arbetat på förskola under 15 år. För egen del är jag mest förbannad över att jag under de senaste 10 åren har gjort förskollärarens jobb, men tjänar avsevärt mindre (eftersom vi inte har någon förskollärare på avdelningen och biträdande rektor anser att det är onödigt att anställa en förskollärare eftersom jag ändå gör jobbet.) När jag var som mest frustrerad, så lutade jag mig tillbaka och gjorde ingenting under en termin och då försökte man omplacera mig till en annan förskola, även om man inte sade så rakt ut, utan lindade in det i att jag nog behövdes där bättre.