• Anonym (AD/HD viktras)

    Någon här som rasat i vikt av Elvanse?

    Hej. Jag började med Elvanse på försommaren. Inom mindre än 2 månader har jag gått ner 15 kilo vilket har fått fruktansvärda ( för mig) konsekvenser.. jag kommer inte att kunna gå i varken linne eller klänning i sommar.. det gör mig fruktansvärt ledsen. Huden på överarmarna är hemsk, de bara hänger.. jag är 56 år och har inte haft hänghud överhuvudtaget innan.

    Jag gick från 76 till 61.. det jag undrar är om någon mer har varit med om detta?

    Jag kan inte se ut så här.. kan man få operera armarna genom landstinget då viktnedgången beror på Elvansen eller måste jag bekosta det själv??

    Hoppas på svar från någon som råkat ut för detta, det kan ju inte vara helt ovanligt..

  • Svar på tråden Någon här som rasat i vikt av Elvanse?
  • Drottningen1970

    Centralstimulerande har länge använts som bantningsmedel så det är en väntad biverkning.

    Fast du går inte ned i vikt av dig själv för att ta äter elvanse. Du går ner i vikt för att du känner mindre hunger och då äter mindre.

    Lösningen är att äta då du borde fast du inte är hungrig.

  • Plupp73

    De biverkningar som klassas som mycket vanliga är viktminskning, nedsatt aptit och buksmärta.

    Min sambo som är ÖL i psykiatri är säger att de stor viktminskning är vanligt, och att väldigt få stor viktminskning kan vara en kontraindikation för att fortsätta med behandlingen

  • Anonym (AD/HD viktras)
    Drottningen1970 skrev 2021-12-07 17:20:33 följande:

    Centralstimulerande har länge använts som bantningsmedel så det är en väntad biverkning.

    Fast du går inte ned i vikt av dig själv för att ta äter elvanse. Du går ner i vikt för att du känner mindre hunger och då äter mindre.

    Lösningen är att äta då du borde fast du inte är hungrig.


    Jo, jag förstår det, men jag har jättesvårt att få i mig mat. Jag trodde aldrig att det skulle drabba så hårt.

    Jag får försöka..
  • Anonym (AD/HD viktras)
    Plupp73 skrev 2021-12-07 17:22:24 följande:

    De biverkningar som klassas som mycket vanliga är viktminskning, nedsatt aptit och buksmärta.

    Min sambo som är ÖL i psykiatri är säger att de stor viktminskning är vanligt, och att väldigt få stor viktminskning kan vara en kontraindikation för att fortsätta med behandlingen


    Hej. Kan du förklara det där sista för mig är du snäll för jag fattade inte :)
  • Plupp73

    (Jag förstår inte hur man citerar i den nya versionen av FL)

    Vintras i alltför stora mått är ett av skälen till att man som patient kan behöva byta behandling från Elvanse eller annat centralstimulantia. Man kan pröva annat centralstimulantia eller något av de preparat som är icke centralstimulantia, tex Strattera etc

  • Plupp73

    Viktras menade jag =)

    Men centralstimulerande medel gör att vårt sympatikussystem sätts igång (Fight&flight). Det betyder att hjärtfrekvensen ökar, och att blodflödet till mag-tarmkanalen minskar, dvs ditt upptag och matspjälkning fungerar sämre. Tillsammans med minskad aptit gör detta att du går det i vikt.

    Samtidigt gör din kropp egentligen av med mer energi än annars, din uppmärksamhet och kroppsliga beredskap ökar, vilket också ger viktnedgång.

  • Anonym (AD/HD viktras)
    Plupp73 skrev 2021-12-07 18:52:06 följande:

    Viktras menade jag =)

    Men centralstimulerande medel gör att vårt sympatikussystem sätts igång (Fight&flight). Det betyder att hjärtfrekvensen ökar, och att blodflödet till mag-tarmkanalen minskar, dvs ditt upptag och matspjälkning fungerar sämre. Tillsammans med minskad aptit gör detta att du går det i vikt.

    Samtidigt gör din kropp egentligen av med mer energi än annars, din uppmärksamhet och kroppsliga beredskap ökar, vilket också ger viktnedgång.


    Tack :) Då förstår jag. Men det verkar som att jag har stannat på 61 kg för jag har vägt det i ca 3-4 månader. Men.. jag ser hemsk ut på överarmar och axlar. Står jag och tvättar håret framåtböjd så ser huden inte klok ut. Även när jag står rak. Det är hemskt, jag blir gråtfärdig när jag ser det.. men jag antar att jag får skrapa fram pengar till en operation själv.. ju äldre man blir desto värre blir huden när man går ner i vikt.. jag är bara 56 år, jag vill inte se ut så här
  • Anonym (k)

    Vad har du gjort för att motverka detta och har inte mottagningen reagerat? Dietist borde redan vara inkopplad och tveksamt att du ska fortsätta äta den medicinen om du inte kan stoppa denna enormt snabba viktnedgång.

  • Anonym (AD/HD viktras)
    Anonym (k) skrev 2021-12-07 19:34:59 följande:

    Vad har du gjort för att motverka detta och har inte mottagningen reagerat? Dietist borde redan vara inkopplad och tveksamt att du ska fortsätta äta den medicinen om du inte kan stoppa denna enormt snabba viktnedgång.


    Vad jag har gjort?.? Jag kan inte tvinga mig att äta.. ADHD-sköterskan sa bara, nu får du inte gå ner mer i vikt. Lättare sagt än gjort. Det är nog ingen fara nu för jag verkar ha stannat på 61 kilo nu. Men mitt stora problem är huden på överarmar och axlar. Även lite på låren. Usch de ser hemskt ut.
  • Anonym (k)
    Anonym (AD/HD viktras) skrev 2021-12-07 23:00:24 följande:
    Vad jag har gjort?.? Jag kan inte tvinga mig att äta.. ADHD-sköterskan sa bara, nu får du inte gå ner mer i vikt. Lättare sagt än gjort. Det är nog ingen fara nu för jag verkar ha stannat på 61 kilo nu. Men mitt stora problem är huden på överarmar och axlar. Även lite på låren. Usch de ser hemskt ut.
    Kontakta mottagning, diskutera annan medicin? Äta näringsdrycker? Jo, nog finns det att göra och är det så illa att man inte kan äta alls ska man inte äta just den medicinen. Jag vet att det inte är lätt men att låta sig själv gå ner så mycket utan att stoppa det? Svårt om du nu stannat i vikt att göra något åt det tyvärr...
Svar på tråden Någon här som rasat i vikt av Elvanse?