• Anonym (ena)

    Stämmer det att soc inte betalar för hela tandvården.

    Jag är sjukskriven med försörjningsstöd, och fick en infektion i käkbenet och var tvungen att dra ut en tand. Jag gick hos folktandvården och meddelade att jag har försörjningsstöd. 

    Nu fick jag bara till halva räkningen då enligt soc har folktandvården tagit över referenspris och resten måste jag stå för då.

    Jag pratade då med folktandvården och de sa att de alltid tar högre än referenspriset och att alla på försörjningsstöd då får lägga mellanskillnaden själva från sina matpengar.

    Är detta verkligen sant? Jag har inte 900 kr att lägga ut och jag känner att det inte kan stämma. jag jobbar själv med personer i behov av tandvård ofta och de lägger inget själva öht.

  • Svar på tråden Stämmer det att soc inte betalar för hela tandvården.
  • Anonym (Falabella)

    Det görs individuell bedömning, så man kan få olika utfall, i alla fall i min region.

    "Reglerna för vilken tandvård du kan få kan skilja sig åt beroende på var du bor. Det är inte alltid socialtjänsten ger ersättning för akut tandvård. Till exempel kan du behöva betala själv om du redan får ekonomiskt bistånd eftersom socialtjänsten kan göra bedömningen att pengarna ska räcka även till tandvård.


    Socialtjänsten gör individuella bedömningar och tittar på din ekonomi. Precis som vid alla bedömningar som görs när du ansöker om ekonomiskt bistånd får du inte någon hjälp så länge du har egna privata tillgångar, som till exempel hus eller pengar på banken."

    www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/kostnader-och-ersattningar-inom-tandvard/om-du-inte-har-rad-med-tandvard/

  • Anonym (ena)
    Anonym (Falabella) skrev 2021-12-08 18:19:28 följande:

    Det görs individuell bedömning, så man kan få olika utfall, i alla fall i min region.

    "Reglerna för vilken tandvård du kan få kan skilja sig åt beroende på var du bor. Det är inte alltid socialtjänsten ger ersättning för akut tandvård. Till exempel kan du behöva betala själv om du redan får ekonomiskt bistånd eftersom socialtjänsten kan göra bedömningen att pengarna ska räcka även till tandvård.


    Socialtjänsten gör individuella bedömningar och tittar på din ekonomi. Precis som vid alla bedömningar som görs när du ansöker om ekonomiskt bistånd får du inte någon hjälp så länge du har egna privata tillgångar, som till exempel hus eller pengar på banken."

    www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/kostnader-och-ersattningar-inom-tandvard/om-du-inte-har-rad-med-tandvard/


    Nej, tandvård ingår inte i mitt försörjningsstöd. Jag har inga tillgångar eftersom jag redan får försörjningsstöd.
  • Anonym (ena)

    Jag får alltså bara 1300 i försörjningsstöd efter sjukpenningen kommit för att täcka upp då jag är sjukskriven. Det ingår inte tandvårdskostnader i bidraget, och tandläkaren har sagt att ett akut besök bekostas av dem innan jag gick. Så jag förstår inte varför de gör som de gör, varken tandläkaren eller socialtjänsten.

  • Anonym (Myran)
    Anonym (ena) skrev 2021-12-08 18:46:38 följande:

    Jag får alltså bara 1300 i försörjningsstöd efter sjukpenningen kommit för att täcka upp då jag är sjukskriven. Det ingår inte tandvårdskostnader i bidraget, och tandläkaren har sagt att ett akut besök bekostas av dem innan jag gick. Så jag förstår inte varför de gör som de gör, varken tandläkaren eller socialtjänsten.


    Men då ingår ju tandvård i pengarna du får för att du är sjukskriven. Sen att du har lägre än minsta gör att du får försörjningsstöd upp till lägsta nivån för vad som anses vara rimligt att klara sig på under 1 månad. I dessa pengar(minsta nivån) är det ju medräknat att du ska kunna besöka tandläkaren.
  • Anonym (ena)
    Anonym (Myran) skrev 2021-12-08 19:50:48 följande:
    Men då ingår ju tandvård i pengarna du får för att du är sjukskriven. Sen att du har lägre än minsta gör att du får försörjningsstöd upp till lägsta nivån för vad som anses vara rimligt att klara sig på under 1 månad. I dessa pengar(minsta nivån) är det ju medräknat att du ska kunna besöka tandläkaren.
    Nej, tandvård ingår ju inte när man ligger under existensminimum, det står ju exakt vad som ingår. Det är heller inte skälet att jag inte får pengarna, skälet är att tandläkaren tagit över referenspris enligt soc, samtidigt som tandläkaren säger att de alltid gör så. Min fråga är om det är såhär för alla som går till folktandvården numera, måste alla på försörjningsstöd betala hälften själv pga folktandvården?
  • Tjabolina80

    Mitt bästa tips är att göra en avb med folktandvården och söka fonder.

    Trist när sånt uppstår. Tandvård borde ingå i högkostnadsskyddet. Är du ensamstående kvinna? Sök Alma Detthovs fond.

    Annat tips är FVO.

    Lycka till

  • Anonym (A)
    Tjabolina80 skrev 2021-12-08 22:53:40 följande:
    Mitt bästa tips är att göra en avb med folktandvården och söka fonder.
    Trist när sånt uppstår. Tandvård borde ingå i högkostnadsskyddet. Är du ensamstående kvinna? Sök Alma Detthovs fond.
    Annat tips är FVO.
    Lycka till
    Håller med
  • Anonym (ena)
    Tjabolina80 skrev 2021-12-08 22:53:40 följande:

    Mitt bästa tips är att göra en avb med folktandvården och söka fonder.

    Trist när sånt uppstår. Tandvård borde ingå i högkostnadsskyddet. Är du ensamstående kvinna? Sök Alma Detthovs fond.

    Annat tips är FVO.

    Lycka till


    Tack för tips, sökte faktiskt FVO idag. Ska söka den andra med. Jag har varit sjukskriven i 2 år och är ensamstående kvinna med barn. Jag har till och från behövt försörjningsstöd vilket gör att jag inte någonsin får tandvården utförd, för så snart jag får ett positivt beslut så behöver jag inte försörjningsstöd en månad för jag ligger någon hundralapp över existensminimum och då får jag inte pengar till tandvård, och så börjar processen om. Avbetalning kan jag tyvärr inte få. Jag har dock allvarlig tandlossning och har förlorat 7 av mina tänder. Har inga hål alls, bara den jäkla tandlossningen som bara tandvården kan behandla då den är så pass långt gången.
  • Anonym (X)
    Anonym (Myran) skrev 2021-12-08 19:50:48 följande:

    Men då ingår ju tandvård i pengarna du får för att du är sjukskriven.


    Vad menar du?
  • Anonym (?)

    Usch vilken jobbig sits du är i, hoppas det ljusnar framöver.

    Vad menar de med referenspris? Vart tycker soc att du skulle gått istället? Folktandvården har väl normaltaxor på sina behandlingar? Tänder måste ju skötas för att undvika allvarligare problem. Tänker att skäliga kostnader för boende brukar skilja sig åt mellan tex Sthlm och Flen men tandvård bör ju alla få efter behov? Knepigt.

Svar på tråden Stämmer det att soc inte betalar för hela tandvården.