• Anonym (Svårtydd)

Kvinna svårt att tyda intresse från annan kvinna

Jag har blivit attraherad av en trevlig kvinna. Är själv kvinna. Upplever att den här kvinnan uppmärksammar mig. Hon .brukar dröja kvar vid mig, och hon, precis som jag, initierar gärna samtal efter att vi mötts i en större grupp. Samtidigt som hon verkar vilja skynda sig ifrån mig när vi väl pratar.

Vi båda pratar mest om saker som rör ett gemensamt intresse. Jag vet inte om hon också är intresserad av mig, ibland verkar hon nervös, men jag vet inte om hon känner något. Vet att jag borde fråga henne, men än sålänge så vågar jag inte göra det. Jag har tidigare haft relationer med kvinnor, men tycker det är mycket svårare att tyda om en kvinna har intresse för mig. Kvinnor kanske inte vågar uppvakta varandra på samna sätt som en man gör i form av att vara ganska rakt på sak osv Är vi mer försiktiga?

Dom kvinnor jag haft relationer med tidigare behövde jag inte gissa om dessa hade attraktion för kvinnor. Vi möttes på nätet i forum för hono och bisexuella och chattade ett tag. Mycket svårare nu, då vi mötts i ett sammanhang. Har ska jag kunna tyda om en annan kvinna är intresserad?

Du eller ni kvinnor som är intresserade och attraherade av en annan kvinna, och ni inte vet om hon är bi eller annat hur gör ni för att visa? Visa och kunna tyda?

• Svar på tråden Kvinna svårt att tyda intresse från annan kvinna
  • Anonym (Bi)

Det där kan vara minst sagt lite knepigt men har du kollat hennes Facebook till exempel? Där kan det stå vad man är intresserad av så om hon gillar både män och kvinnor så kan det kännas lättare att fortsätta detektivarbetet och försöka utröna om hon är intresserad av dig eller inte. Åh,vad jag också skulle vilja träffa kvinna men jag upplever att det är svårare att imitera kontakt med kvinnor än det är med män och det är synd. Jag saknar en kvinna. Lycka till nu bruden!

• Anonym (normala o sociala har lärt sig att läsa signaler)
    Anonym (Bi) skrev 2021-12-08 23:03:17 följande:

. Åh,vad jag också skulle vilja träffa kvinna men jag upplever att det är svårare att imitera kontakt med kvinnor än det är med män och det är synd. Jag saknar en kvinna. Lycka till nu bruden!

Svårare? Ja, det kan jag tänka mig. Då:

Kvinnor kanske inte vågar uppvakta varandra på samna sätt som en man gör i form av att vara ganska rakt på sak osv 
  • Kexsmula

Jag tycker du ska utgå från att hon är heterosexuell om hon inget annat sagt eftersom det är det absolut vanligaste och inget av det du skriver tyder på att hon flirtar.

Om du vill vara riktigt säker kan du alltid dra upp din sexualitet och hoppas att hon säger om hon också är bi/homo alternativt berättar om tidigare förhållanden.

• Anonym (Svårtydd)
    Anonym (Bi) skrev 2021-12-08 23:03:17 följande:

Det där kan vara minst sagt lite knepigt men har du kollat hennes Facebook till exempel? Där kan det stå vad man är intresserad av så om hon gillar både män och kvinnor så kan det kännas lättare att fortsätta detektivarbetet och försöka utröna om hon är intresserad av dig eller inte. Åh,vad jag också skulle vilja träffa kvinna men jag upplever att det är svårare att imitera kontakt med kvinnor än det är med män och det är synd. Jag saknar en kvinna. Lycka till nu bruden!

Tack hoppas att du också ska och kommer att träffa en kvinna då du saknar det. Det önskar jag dig. Håller med dig I det du skriver. Att det är svårare att initiera kontakt med kvinnor än det är med män. Vill du beskriva på vilket sätt det är svårare för dig? Hur gör du om och när du blir intresserad och attraheras av en kvinna? Hur visar du intresse? Bra grej med Facebook lycka till själv nu!
    Anonym (Svårtydd) skrev 2021-12-09 11:01:13 följande:
    Tack hoppas att du också ska och kommer att träffa en kvinna då du saknar det. Det önskar jag dig. Håller med dig I det du skriver. Att det är svårare att initiera kontakt med kvinnor än det är med män. Vill du beskriva på vilket sätt det är svårare för dig? Hur gör du om och när du blir intresserad och attraheras av en kvinna? Hur visar du intresse? Bra grej med Facebook lycka till själv nu!
    Precis. Eftersom kvinnor förväntar sig att mannen tar initiativ.
  • Anonym (Svårtydd)
    Kexsmula skrev 2021-12-09 07:14:18 följande:

Jag tycker du ska utgå från att hon är heterosexuell om hon inget annat sagt eftersom det är det absolut vanligaste och inget av det du skriver tyder på att hon flirtar.

Om du vill vara riktigt säker kan du alltid dra upp din sexualitet och hoppas att hon säger om hon också är bi/homo alternativt berättar om tidigare förhållanden.

Tack för dina tips och reflektioner. Bra
  • Anonym (Svårtydd)
    Anonym (normala o sociala har lärt sig att läsa signaler) skrev 2021-12-09 07:02:45 följande:

Svårare? Ja, det kan jag tänka mig. Då:

Kvinnor kanske inte vågar uppvakta varandra på samna sätt som en man gör i form av att vara ganska rakt på sak osv 

Ja det är mycket svårare. Väldigt mycket svårare. Även i heterosexuella relationer är det vanligt att män tar initiativ (inte alltid men vanligast)

Om någon är bisexuell och kvinna blir det då kanske svårare att initiera kontakt? Jag vet inte. Men att det är svårare att visa intresse för en annan kvinna som kvinna själv , om en inte känner till personens läggning är något jag vet. Det är svårt och krävs mod.

Det är synd, att många kvinnor inte känner samma självförtroende som män kring att uppvakta en annan människa som dom tycker är intressant och vill veta mer om och attraheras av. Tänker nu främst på kvinnor som är intresserad av andra kvinnor. Homo eller bisexuella.
  • Anonym (Svårtydd)
    Anonym (normala o sociala har lärt sig att läsa signaler) skrev 2021-12-09 11:05:05 följande:

Precis. Eftersom kvinnor förväntar sig att mannen tar initiativ.

Tror inte att alla kvinnor förväntar sig det. Många kanske. Men långt ifrån alla. Känner kvinnor och har väninnor som tagit första initiativ till att få kontakt med män. Män som dom idag är gifta med.

Din signatur är förövrigt lite dömande i mitt tycke. För tro mig, även så kallade "normala" och "sociala" människor kan ha svårt att läsa signaler...
    Anonym (Svårtydd) skrev 2021-12-09 11:50:49 följande:
    Tror inte att alla kvinnor förväntar sig det. Många kanske. Men långt ifrån alla. Känner kvinnor och har väninnor som tagit första initiativ till att få kontakt med män. Män som dom idag är gifta med.

Din signatur är förövrigt lite dömande i mitt tycke. För tro mig, även så kallade "normala" och "sociala" människor kan ha svårt att läsa signaler...
    Ja, man ser ofta det i trådar här. Att normala och sociala människor har lärt sig att läsa signaler.
  • Anonym (M)

Jag önskar verkligen alla hetero-kvinnor läste det här. Många av dem lever i lycklig okunskap om hur svårt det är att tyda kvinnors signaler eftersom de aldrig själva behöver göra det. 
    Män får lära sig den hårda vägen att de måste vara tydliga annars händer inget och sedan dubbelbestraffas de och skam och skuldbeläggs när det helt naturligt blir fel pga de otydliga signalerna...  

• forbiddenfruit

Det är svårt att säga exakt vad det är som gör att jag tycker det är svårare att initiera kontakt med kvinnor men jag tror att det är för att jag rent instinktivt vill vara så intressant och attraktiv på alla sätt jag bara kan inför henne att jag nästan blir lite blyg i mina försök till kontakt. Sist jag var våldsamt förälskad i en kvinna så vågade jag knappt öppna munnen i hennes närvaro,att hon var lesbisk var ställt bortom allt rimligt tvivel men lilla jag vågade inte närma mig henne för hon var inte av denna värld tyckte jag så varför skulle hon vilja ha en vanlig dödlig som mig. Hon rann mellan mina fingrar som sand och försvann till en annan kvinna men vad jag brann för henne,inte på ett sansat sätt utan vansinnigt och hett. Önskar jag hade bättre råd att ge dig.

• Anonym (Carin)

Låter som en beskrivning av mig (:

Har på senare år kommit fram till att jag är bi.. har en enorm längtan efter en stabil kvinna med pondus...

I de fall jag känner ett intresse brukar jag rätt snabbt få in att jag är bi..

Dock så är jag gift, med en man, som känns mer som en kollega än partner..

Har inte gjort något än, men en invit eller komplimang är väl alltid trevligt!

• Anonym (Svårtydd)

Fantastiskt att tråden väcker tankar! Glad jag blir Lätt att känna sig ensam i det här. Tack alla som tog och tar sig tid att svara

• Anonym (Svårtydd)
    forbiddenfruit skrev 2021-12-09 13:02:15 följande:

Det är svårt att säga exakt vad det är som gör att jag tycker det är svårare att initiera kontakt med kvinnor men jag tror att det är för att jag rent instinktivt vill vara så intressant och attraktiv på alla sätt jag bara kan inför henne att jag nästan blir lite blyg i mina försök till kontakt. Sist jag var våldsamt förälskad i en kvinna så vågade jag knappt öppna munnen i hennes närvaro,att hon var lesbisk var ställt bortom allt rimligt tvivel men lilla jag vågade inte närma mig henne för hon var inte av denna värld tyckte jag så varför skulle hon vilja ha en vanlig dödlig som mig. Hon rann mellan mina fingrar som sand och försvann till en annan kvinna men vad jag brann för henne,inte på ett sansat sätt utan vansinnigt och hett. Önskar jag hade bättre råd att ge dig.

Det är nog bara en sund reaktion att bli nästan lite blyg i sina försök till kontakt? Känner igen det du beskriver. Men tråkigt att du miste henne som du brann så vansinnigt och hett för. Att hon försvann till en annan kvinna. Men kanske hon inte alls hade tyckt att du var en "vanlig dödlig". Vi har så lätt att se oss som dåliga, och jämföra oss med andra tänker jag. Särskilt kvinnor. Därför säger jag så till dig. För jag tror ofta att en.tänker att en inte duger, eller att någon annan kvinna ens ser åt ens håll. Menar nu rent attraktionsmässigt och intressemässigt. Detta är så himla synd. Det gör att en går miste om henne och fantastiska saker som kunnat hända.

En fråga till dig: uppfattar du dig själv vanligtvis som en "icke blyg" person?
  • forbiddenfruit

Det är mycket tänkvärt det du skriver och att vi kvinnor jämför oss hela tiden för att vi känner att vi inte riktigt duger,vilket är helt åt skogen för man kan inte gradera människor så även om det händer precis hela tiden. Hm,bra fråga, jag vet inte riktigt hur jag ska svara på den för vi vill ju så gärna tro om oss själva att vi fungerar på ett visst sätt som kanske inte sedan stämmer men jag skulle inte påstå att jag är speciellt blyg i vanliga fall. Tystlåten och eftertänksam kanske vilket i och för sig kan tolkas som blyghet av vissa. Du får gärna skriva till mig privat om du känner för det och nej jag raggar inte utan jag tycker bara det är enklare att utbyta tankar på det viset så slipper hela tråden läsa ens tankar och funderingar.

Svar på tråden Kvinna svårt att tyda intresse från annan kvinna