• Anonym (Hej)

Har ni tips på roliga och annorlunda julklappar?

Hej!

Jag skulle verkligen gilla att få massa tips på roliga och annorlunda julklappar till både unga och gamla. Nåt som man typ inte köper själv men som är roligt att få eller ge bort.

Här är mina tips: snusdosa i tenn eller aluminium med namn på.

En vinglas putsduk. Kan låta konstigt men mina vinglas tex blir aldrig riktigt skinande rena så jag hoppas det kommer göra succé.

En korg med massa gott som choklad, nån vinflaska, frukt,ostar, korv mm

Och där tog mina idéer slut haha.

Ge mig mer tips!

• Svar på tråden Har ni tips på roliga och annorlunda julklappar?
  • Anonym (K)

Mitt annorlunda förslag är att sluta köpa en massa skräp och istället ägna er åt att umgås. Skippa julklapparna till vuxna och ge dem till barnen istället.

Det är annorlunda och kan faktiskt bli kul om man vill.

Varför? För att mycket av sånt där krafs slängs in i en låda för att aldrig användas mer. Det är bara köphysteri och överkonsumtion, något planeten inte har råd med.

• Anonym (Ladybug)

Saken är ju den att en riktigt bra present är något personligt, uttänkt till den som får den. En putsduk till vinglas kanske en städperfektionist skulle bli glad för, medan jag hade blivit rent ut sagt arg och kastat den vid första bästa tillfälle. Städredskap till julklapp?

Försök inte hitta en rolig pryl, utan något personligt. Saker som jag gett som blivit uppskattade : Hittade min systers gamla favoritbarnbok (originalet gick sönder och kastades för länge sedan) på ett antikvariat. En chokladsort som bara går att få tag på i ett visst land (som jag hittat i en udda liten butik). Hemskickade vantar med ett speciellt mäster som just den personen gillade (stort animé-fan).

Att ge exempel på allmänna grejor känns lite poänglöst.

• Anonym (K)
    Anonym (Ladybug) skrev 2021-12-09 07:36:58 följande:
    Saken är ju den att en riktigt bra present är något personligt, uttänkt till den som får den. En putsduk till vinglas kanske en städperfektionist skulle bli glad för, medan jag hade blivit rent ut sagt arg och kastat den vid första bästa tillfälle. Städredskap till julklapp?

Försök inte hitta en rolig pryl, utan något personligt. Saker som jag gett som blivit uppskattade : Hittade min systers gamla favoritbarnbok (originalet gick sönder och kastades för länge sedan) på ett antikvariat. En chokladsort som bara går att få tag på i ett visst land (som jag hittat i en udda liten butik). Hemskickade vantar med ett speciellt mäster som just den personen gillade (stort animé-fan).

Att ge exempel på allmänna grejor känns lite poänglöst.
    Exakt så.

Man ska inte ge det man själv vill ha utan man ska ge det någon vill få.
  • Anonym (Hej)

Ok tack för svar även om det inte var riktigt det svar jag ville ha :).

Angående putsduken så är jag rätt säker på att det kommer bli bra eftersom vi (den personen som jag ska ge den till) satt och pratade om just hur svårt det är att få glasen skinande rena. Att det alltid är lite xtra putsande med hushållspapper eller mjuk handduk men det blir aldrig riktigt bra.

• Anonym (N)
    Anonym (K) skrev 2021-12-09 07:24:06 följande:

Mitt annorlunda förslag är att sluta köpa en massa skräp och istället ägna er åt att umgås. Skippa julklapparna till vuxna och ge dem till barnen istället.

Det är annorlunda och kan faktiskt bli kul om man vill.

Varför? För att mycket av sånt där krafs slängs in i en låda för att aldrig användas mer. Det är bara köphysteri och överkonsumtion, något planeten inte har råd med.

Är väl överkonsumtion även om det är till barn isåfall. De allra flesta barn har allt de behöver redan. 
  • Tow2Mater

Guinnes rekordbok.
    Choklad i formen av svarta kolklumpar (lump of coal).
    En timer for dass-sittande (finns för båda könen):

www.amazon.se/F%C3%B6rinst%C3%A4lld-Nedr%C3%A4kning-Dekoration-Toalettassistent-F%C3%B6delsedag/dp/B096S1L6N2/ref=sr_1_10?keywords=timglas%2Btoalett&qid=1639072186&sr=8-10&th=1

• nernu

Att köpa bra julklappar och presenter handlar om att vara uppmärksam. När du hör din syster säga att det vore roligt att pröva valfri hobby lägger du det på minnet. När din pappa säger att han borde skaffa något att ha sina verktyg i kommer du ihåg det. Man brukar få rätt många hintar om man lyssnar.

Annorlunda prylar är det värsta som finns. Uppskattas nästan aldrig.

• Tow2Mater
    nernu skrev 2021-12-10 18:04:48 följande:
    Att köpa bra julklappar och presenter handlar om att vara uppmärksam. När du hör din syster säga att det vore roligt att pröva valfri hobby lägger du det på minnet. När din pappa säger att han borde skaffa något att ha sina verktyg i kommer du ihåg det. Man brukar få rätt många hintar om man lyssnar.

Annorlunda prylar är det värsta som finns. Uppskattas nästan aldrig.
    Jaså? Vad har du gett, eller fått, som varit lite annorlunda och inte uppskattats?
  • nernu
    Tow2Mater skrev 2021-12-10 18:44:31 följande:

Jaså? Vad har du gett, eller fått, som varit lite annorlunda och inte uppskattats?

Haha. Jag var kanske otydlig. Med annorlunda menar jag märkliga prylar. Typ timer för toalettbesök som föreslås ovan. Muggar som låter. Allt från coolstuff eller vad den där sidan heter. Konstiga flugsmällor.
  • Glinda från Oz

Köp något folk önskar sig eller vill ha istället. Det är trevligare att få genomtänkta presenter istället för något som bara blir liggande. Har man ingen aning eller ska köpa till julklappsspel kan man köpa något generiskt som man vet kommer gå åt, t.ex vin och ätbara saker (som du föreslog) presentkort, en julgrupp mm 

Svar på tråden Har ni tips på roliga och annorlunda julklappar?