Anonym (Maria) skrev 2021-12-14 09:05:32 följande:
Ja vad har det inneburit egentligen, ett av mina ungdomar har lätt autism och tydligen också ADD. Det finns en större förståelse nu för en större utröttbarhet hos hen, men även ungdomen själv förstår sig lite bättre.
I fråga om stöd i skolan osv är det lika med noll. Detta kan säkert variera stort över landet.
Vad är det som gör att ni tänker ADD?
Min ungdom har främst problem med att hen blir lätt störd i koncentrationen och därav tappar lätt fokus. Ett problem i skolan förståss då det är väldigt stökigt.
Blir trött snabbare, behöver mer återhämtning efter en utflykt tex, Gillar inte förändringar, men upplever det har blivit bättre med ökad mognad. Aldrig utåtagerande utan lugn och försiktig.
Har inte skolan påpekat något? De missar väldigt ofta dessa barn/ungdomar då de ofta är lugna men typ inte hänger med iaf. Avfärdas som lata. Som mitt barn, trots att hen fick kämpa 5 ggr så mycket mer för att orka med uppgifterna tex när man gång på gång blir störd. O det kan vara små störningsmoment utifrån också.
Har man problem så tycker jag man ska se till att få en utredning snarast. Vet inte hur gammalt ditt barn är ts vissa saker blir också bättre med ökad ålder och mognad men det kan vara bra att ha diagnosen om man ju har den problematiken trots allt.
Det sägs ju att man har rätt till stöd tex vare sig med eller utan diagnos iofs. Tänker skolan främst. Men sedanska längre fram i livet också.
Vi har haft det rätt kämpigt under sonens uppväxt, framför allt med mycket ilska och utåtagerande vid alla typer av negativa känslor (besvikelse, ledsen, arg osv). Men det har alltid fungerat superbra i skolan, idrottsföreningen osv, där är han väldigt lugn och gör helt som han ska och det funkar bra med kompisar.
Men anledningen till tråden är att läraren konstaterade på utvecklingssamtalet nyligen att sonen ofta tappar fokus och "bara tittar ut på himlen" typ under lektionerna när han borde jobba i boken (hon konstaterade att det syntes väldigt tydligt när han tappar fokus). Och då får läraren återkalla hans uppmärksamhet. Så hon lyfte just perspektivet att fundera på ADD. Men hon konstaterade samtidigt att han når målen osv så att det inte är ett stort problem just nu. Hon tryckte också hårt på att skolan ju ska ge stöd oavsett diagnos.
Men vi avvaktar nog att söka utredning ett tag och ser hur det fungerar när han byter skola till hösten.